چالش نوسازی ناوگان و محدودیت تولید، مانع اجرای کامل قانون هوای پاک در اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، با اشاره به گذشت بیش از هشت سال از تصویب قانون هوای پاک گفت: محدودیت در تولید و تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مهم‌ترین مانع برای اجرای کامل مواد ۹ و ۱۰ این قانون در اصفهان است.

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسیده است، بیش از ۸ سال قدمت دارد، با این حال کیفیت هوای کلان‌شهرها از جمله اصفهان هنوز بهبود قابل‌توجهی پیدا نکرده است؛ این موضوع حاصل عوامل متعدد و درگیر بودن دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری‌هاست.

وی افزود: در بخش‌هایی از این قانون که به مسئولیت معاونت حمل‌ونقل شهرداری مربوط می‌شود، چهار ماده ۶، ۷، ۹ و ۱۰ نقش اصلی را دارند؛ در زمینه اجرای ماده ۶ مربوط به معاینه فنی وسایل نقلیه، شهرداری اصفهان با حداکثر توان خود عمل کرده و در این بخش مشکل خاصی وجود نداشته است، همچنین در اجرای ماده ۷ که به محدوده‌های کنترل تردد و سامان‌دهی ترافیک شهری مربوط است، اقدامات متناسب با امکانات شهرداری انجام شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: دو ماده ۹ و ۱۰ قانون که به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش سهم این بخش در جابه‌جایی‌های شهری مربوط می‌شود، همچنان با چالش اجرا روبه‌رو است.

ساکت علت اصلی این وضعیت را محدودیت‌های موجود در سطح ملی عنوان کرد و گفت: با وجود آن‌که خط یک مترو اصفهان از چند سال پیش فعال شده و شهرداری آمادگی افزایش تعداد قطارها را دارد، واگذاری ناوگان جدید هنوز نهایی نشده است؛ بخشی از این تأخیر به مباحث بین‌دستگاهی، از جمله نیاز به همکاری وزارت امور خارجه برای تحویل قطارهای خریداری‌شده از چین مربوط می‌شود.

وی افزود: در حوزه اتوبوسرانی نیز در سال ۱۴۰۱ قرارداد خرید ۱۸۵ دستگاه اتوبوس با سهم ۲۰ درصدی شهرداری و ۸۰ درصدی دولت منعقد شد، اما تاکنون تنها حدود ۴۰ دستگاه تحویل شده و ۱۴۵ دستگاه دیگر بلاتکلیف مانده است؛ از سوی دیگر کاهش توان تولید اتوبوس در داخل کشور سبب شده شهرداری اصفهان و سایر شهرداری‌های کشور نتوانند مفاد مواد ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک را به‌طور کامل اجرا کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: شهرداری اصفهان علاوه بر قرارداد مذکور، از هر فرصت دیگری برای خرید اتوبوس جدید با اتکای صرف به منابع مالی خود بهره برده است که از آن جمله می‌توان به قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس دوکابین (۲۵ دستگاه تاکنون تحویل شده است)، قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس آتروس (در حال بهره برداری) و قرارداد خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز اشاره کرد که این مورد اخیر بزودی تحویل شهرداری اصفهان می‌شود.

کد خبر 930941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.