از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

شوراهای شهری در آسیا نقش کلیدی در اداره امور محلی، مدیریت بحران، توسعه پایدار و مشارکت شهروندی ایفا می‌کنند. هر کشور با توجه به ساختار سیاسی و فرهنگی خود، ویژگی منحصربه‌فردی را از سامانه‌های هشدار سریع گرفته تا دموکراسی محله‌محور و شفافیت دیجیتال در عملکرد شوراهای شهری دنبال می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در بسیاری از کشورهای آسیایی، شوراهای شهری به‌عنوان سازمان‌های منتخب یا منصوب، مسئولیت قانون‌گذاری محلی، تصویب بودجه، نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها و مشارکت در برنامه‌ریزی شهری را بر عهده دارند. با رشد شهرنشینی، تغییرات اقلیمی و پیچیدگی‌های اجتماعی، نقش شوراهای شهری در مدیریت منابع، ارتقای تاب‌آوری شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای شهروندان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. این شوراها، بسته به ساختار سیاسی کشور، ممکن است مستقل، حزبی، یا مشورتی باشند.

تایوان؛ شوراهای محلی با تمرکز بر فضای عمومی و مشارکت مدنی

در تایوان، شوراهای شهری با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و نقش فعالی در توسعه پایدار و طراحی شهری دارند. یکی از نمونه‌های برجسته، «برنامه فضای سبز باز» در شهرهای بزرگ این کشور همچون تایپه است که با مشارکت شورا، سازمان‌های مدنی و دانشگاه‌ها اجرا شده است. این برنامه، به بازآفرینی فضاهای عمومی، تقویت تعامل اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی شهری کمک کرده است. شوراهای شهری در تایپه در سیاست‌گذاری‌های اقلیمی، حمل‌ونقل عمومی و حفاظت از میراث فرهنگی نقش دارند. ساختار شوراها به‌گونه‌ای است که امکان نظارت دقیق بر عملکرد شهرداری‌ها و تخصیص بودجه بر اساس اولویت‌های محلی فراهم باشد.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

تایلند؛ شوراهای شهری در مسیر تمرکززدایی و توسعه محلی

در تایلند، شوراهای شهری بخشی از فرایند تمرکززدایی هستند که از دهه ۱۹۹۰ آغاز شده است. اعضای شوراها با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و در کنار شهردار، مسئول تصویب مقررات محلی، بودجه‌ریزی و نظارت بر خدمات شهری هستند. در شهرهایی همچون بانکوک، شوراها نقش مهمی در مدیریت حمل‌ونقل، کنترل سیلاب و توسعه گردشگری شهری ایفا کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های بارز شوراهای شهری در تایلند، تلاش برای تقویت مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های محلی است. شوراها با برگزاری جلسات عمومی، نظرسنجی‌های محله‌ای و همکاری با سازمان‌های مردمی، به‌دنبال افزایش شفافیت و پاسخ‌گویی هستند.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

هند؛ بودجه‌ریزی محله‌ای و دموکراسی مشارکتی

شوراهای شهری در هند با رأی مستقیم شهروندان و برای دوره‌ای پنج‌ساله انتخاب می‌شوند. هر شهر به حوزه‌های انتخاباتی تقسیم می‌شود و از هر حوزه، یک عضو به شورا راه پیدا می‌کند. اعضای شورا وابسته به احزاب سیاسی هستند، اما در بعضی موارد نامزدهای مستقل نیز حضور دارند. ریاست شوراهای شهری بر عهده شهرداران است که در بعضی ایالت‌ها به‌صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و در بعضی دیگر توسط اعضای شورا تعیین می‌شوند.

در کنار شهردار و اعضای شورای شهر، یک مقام اجرایی به نام «کمیسر شهری» نیز وجود دارد که توسط دولت ایالتی منصوب می‌شود و مسئول اجرای تصمیمات شورا، مدیریت اداری و هماهنگی میان سازمان‌های مختلف شهری است.

شورای شهر بمبئی، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های محلی در هند است و اعضای آن با رأی مستقیم مردم و برای دوره‌ای پنج‌ساله انتخاب می‌شوند. اعضای شورا نماینده مناطق مختلف شهری هستند و اختیارات اجرایی در دست کمیسر شهری است که توسط دولت ایالتی منصوب می‌شود.

در سال‌های اخیر، شورای شهر بمبئی با اجرای طرح «مشارکت محله‌ای» به شهروندان اجازه داده است در تخصیص بودجه محلی نقش مستقیم داشته باشند. این مدل از دموکراسی مشارکتی که در ابتدا به‌صورت آزمایشی در چند محله اجرا شد، اکنون در حال گسترش به سراسر شهر است. شورای بمبئی در حوزه‌هایی چون بهداشت عمومی، مدیریت پسماند و توسعه فضاهای سبز شهری نیز فعالانه عمل می‌کند.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

نپال؛ شوراهای شهری در مسیر بازسازی پس از بحران

شوراهای شهری در نپال، پس از زلزله‌های ویرانگر سال ۲۰۱۵ نقش حیاتی در بازسازی زیرساخت‌ها و خدمات شهری ایفا کردند. این شوراها که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، در کنار شهرداران منتخب، مسئول برنامه‌ریزی شهری، مدیریت منابع و نظارت بر پروژه‌های بازسازی هستند. در شهرهایی همچون کاتماندو، شوراها در بازسازی مدارس، بیمارستان‌ها و فضاهای عمومی مشارکت فعال دارند.

ساختار شوراهای شهری در نپال به‌گونه‌ای طراحی شده است که نمایندگان مناطق مختلف شهری در آن حضور دارند و امکان طرح مسائل محلی در سطح تصمیم‌گیری فراهم است، همچنین شوراها در تدوین سیاست‌های اقلیمی و مدیریت پسماند شهری نقش مؤثری دارند.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

ژاپن؛ مدیریت بحران با سامانه هشدار سریع

شوراهای شهری در ژاپن با عنوان «شیکای» شناخته می‌شوند و مسئول تصویب بودجه شهرداری، بررسی و تصویب مقررات محلی و نظارت بر عملکرد شهردار و دستگاه اجرایی هستند. شهردارها نیز به‌صورت مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند، اما برای اجرای بسیاری از سیاست‌ها نیازمند تصویب شورا هستند. این ساختار دوگانه، نوعی توازن قدرت میان قوه اجرایی و قانون‌گذاری در سطح محلی ایجاد می‌کند.

شورای شهر توکیو با رأی مستقیم شهروندان و برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شود. اعضای شورا مستقل یا وابسته به احزاب محلی هستند. یکی از ویژگی‌های برجسته شورای توکیو، نقش فعال آن در مدیریت بحران‌های طبیعی است. پس از زلزله‌های بزرگ در دهه گذشته، شورای توکیو با همکاری دولت مرکزی، سامانه هشدار سریع شهری را راه‌اندازی کرد که در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ایمنی شهری در جهان محسوب می‌شود. این شورا همچنین در توسعه حمل‌ونقل عمومی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارتقای زیرساخت‌های مقاوم در برابر بلایای طبیعی نقش کلیدی دارد.

شوراهای شهری ژاپن با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، داده‌های شهری و مشارکت شهروندان، به‌دنبال ایجاد شهرهایی پایدار، ایمن و پاسخ‌گو هستند. این شوراها، به‌ویژه در شهرهای بزرگ همچون توکیو، اوساکا و یوکوهاما، به‌عنوان سازمان‌هایی پویا و مؤثر در حکمرانی شهری شناخته می‌شوند.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

چین؛ مشارکت مشورتی در توسعه شهر هوشمند

در چین، شوراهای شهری تحت عنوان «کنگره خلق محلی» فعالیت می‌کنند. در پکن، اعضای این شورا به‌صورت غیرمستقیم و تحت نظارت حزب کمونیست چین انتخاب می‌شوند. اگرچه نقش شورا بیشتر مشورتی است، اما در برنامه‌ریزی شهری، تصویب طرح‌های محلی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها مشارکت دارد.

شورای شهر پکن در سال‌های اخیر در توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند نقش فعالی ایفا کرده است. از جمله اقدامات شاخص این شورا، مشارکت در طراحی سیستم‌های نظارت محیطی، مدیریت ترافیک هوشمند و توسعه حمل‌ونقل عمومی مبتنی بر داده‌های بزرگ است. این شورا همچنین در تدوین سیاست‌های اقلیمی و کنترل آلودگی هوا، با سازمان‌های مرکزی هماهنگ عمل می‌کند.

تبت؛ شوراهای شهری با تمرکز بر توسعه فرهنگی و زیست‌محیطی

در مناطق خودمختار چین همچون تبت، شوراهای شهری تحت نظارت دولت مرکزی چین فعالیت می‌کنند و بیشتر نقش مشورتی دارند. در شهرهایی همچون لهاسا، شورای شهر در توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، حفاظت از محیط‌زیست و مدیریت گردشگری نقش فعالی ایفا می‌کند. تمرکز شوراها بر حفظ میراث فرهنگی و هماهنگی با سازمان‌های مذهبی، ویژگی منحصربه‌فردی در ساختار شهری این منطقه است.

شوراهای شهری در تبت همچنین در اجرای پروژه‌های انرژی پاک، توسعه حمل‌ونقل عمومی و بهبود خدمات بهداشتی مشارکت دارند. اگرچه اختیارات اجرایی آن‌ها محدود است، اما نقش قابل‌توجهی در هماهنگی میان سازمان‌های محلی و دولت مرکزی دارند.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

مالزی؛ شوراهای شهری در سایه ساختار متمرکز

در مالزی، شوراهای شهری بخشی از نظام دولت محلی هستند که تحت نظارت وزارت توسعه دولت‌های محلی و شهری فعالیت می‌کنند. برخلاف بسیاری از کشورهای دموکراتیک، اعضای این شوراها نه از طریق رأی مستقیم مردم، بلکه توسط دولت ایالتی منصوب می‌شوند. این موضوع موجب شده است شوراها بیشتر از نقش قانون‌گذاری مستقل، نقش اجرایی و مشورتی داشته باشند.

در سال‌های اخیر، بعضی شهرها همچون کوالالامپور و پنانگ تلاش کرده‌اند با راه‌اندازی پلتفرم‌های دیجیتال مشارکتی، شهروندان را در فرایند تصمیم‌گیری محلی دخیل کنند، همچنین شوراها در حوزه‌هایی همچون مدیریت پسماند، توسعه پایدار و برنامه‌ریزی شهری نقش فعالی دارند. یکی از چالش‌های اصلی شوراهای شهری در مالزی، حرکت به‌سوی دموکراتیزه کردن شوراها و افزایش پاسخ‌گویی در برابر شهروندان است.

اندونزی؛ شوراهای شهری در مسیر تمرکززدایی و مشارکت مدنی

اندونزی پس از اصلاحات سیاسی دهه ۱۹۹۰، فرایند گسترده‌ای از تمرکززدایی را آغاز کرد که شوراهای شهری یکی از ارکان آن بودند. این شوراها با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و در کنار شهرداران منتخب، مسئول تصویب بودجه، نظارت بر عملکرد اجرایی و قانون‌گذاری محلی هستند. ساختار شوراها در اندونزی به‌گونه‌ای طراحی شده است که نمایندگان مناطق مختلف شهری در آن حضور داشته باشند.

ویژگی برجسته شوراهای شهری در اندونزی، نقش فعال جامعه مدنی در فرایندهای شهری است. در شهرهایی همچون جاکارتا و سورابایا، ائتلاف‌های مردمی، سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌ها نقش مؤثری در نظارت بر شوراها و مطالبه شفافیت ایفا می‌کنند، همچنین شوراها در تدوین سیاست‌های شهری، توسعه حمل‌ونقل عمومی و مقابله با آلودگی نقش کلیدی دارند. با وجود چالش‌هایی همچون فساد و فشارهای سیاسی، شوراهای شهری در اندونزی به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم دموکراسی محلی شناخته می‌شوند.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

کره جنوبی؛ شوراهای شهری دیجیتال با تمرکز بر شفافیت و نوآوری

در کره جنوبی، شوراهای شهری با رأی مستقیم مردم و برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. این شوراها در کنار شهرداران منتخب، مسئول تصویب مقررات محلی، تخصیص بودجه، نظارت بر عملکرد اجرایی و هدایت سیاست‌های توسعه شهری هستند. ساختار شوراها به‌گونه‌ای طراحی شده است که نمایندگان مناطق مختلف شهری در آن حضور دارند و امکان طرح مسائل محلی در سطح تصمیم‌گیری فراهم است.

یکی از ویژگی‌های برجسته شوراهای شهری در کره جنوبی، استفاده گسترده از فناوری‌های دیجیتال برای شفاف‌سازی فرایندهای تصمیم‌گیری است. در شهرهایی همچون سئول و بوسان، جلسات شورا به‌صورت زنده پخش می‌شوند، مصوبات و بودجه‌ها به‌صورت آنلاین منتشر می‌شوند و شهروندان می‌توانند از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، نظرات و پیشنهادهای خود را به‌طور مستقیم با اعضای شورا در میان بگذارند.

علاوه‌بر این، شوراها در توسعه زیرساخت‌های هوشمند، حمل‌ونقل پاک و سیاست‌های اقلیمی نقش فعالی دارند. برای مثال، شورای شهر سئول در تدوین برنامه «شهر بدون کربن تا ۲۰۵۰» مشارکت دارد و در اجرای پروژه‌هایی همچون گسترش خطوط مترو، توسعه فضاهای سبز و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های عمومی نقش کلیدی ایفا کرده است. این شوراها با برگزاری جلسات مشورتی محله‌ای، تلاش می‌کنند تا صدای شهروندان را در سیاست‌گذاری‌های شهری منعکس کنند.

از کاتماندو تا جاکارتا؛ شهرهایی که یاد گرفتند با مردم حرف بزنند

کد خبر 923003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.