جاده‌های خوزستان در انتظار ایمنی؛ هر کیلومتر، روایت یک حادثه

جاده‌های خوزستان سال‌هاست زیر بار ترافیک سنگین، فرسودگی و کمبود اعتبارات خم شده‌اند؛ مسیرهایی که به‌جای توسعه، به دغدغه‌ای همیشگی برای مردم و رانندگان تبدیل شده‌ و بخش بزرگی از شبکه راه‌های استان ناایمن و حادثه‌خیز باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، خوزستان استانی با وسعتی گسترده و شبکه‌ای از محورهای مواصلاتی حیاتی است که شهرها، بنادر، مراکز صنعتی و مناطق روستایی را به هم پیوند می‌دهد، با این حال زیرساخت‌های جاده‌ای این استان سال‌هاست از فرسودگی، ناایمنی و کم‌توجهی رنج می‌برد و مسیرها به‌جای توسعه، به دغدغه‌ای همیشگی برای مردم تبدیل شده‌اند.

در بسیاری از محورهای خوزستان، از ایذه تا شوش و از مسجدسلیمان تا رامهرمز، کیفیت پایین آسفالت و زیرسازی، تردد روزمره را به چالشی جدی تبدیل کرده است، رانندگانی که روزانه در این مسیرها تردد می‌کنند، از ناهمواری جاده‌ها، فرسایش سطح راه و نبود ایمنی کافی گلایه دارند.

کیفیت نامناسب قیر، نبود نظارت کافی بر اجرای پروژه‌ها و تأخیر در بهسازی مسیرها موجب شده است بسیاری از محورهای بین‌شهری به‌ویژه در مناطق کوهستانی شرق و شمال خوزستان، در زمره جاده‌های حادثه‌خیز کشور قرار گیرد و آمار بالای تصادفات و واژگونی خودروها در این مسیرها، چهره‌ای تلخ از وضعیت ایمنی جاده‌ها به نمایش گذاشته است.

از سوی دیگر بخش زیادی از این جاده‌ها نقش ترانزیتی و ملی دارند و روزانه هزاران کامیون و خودروی سنگین از آن‌ها عبور می‌کند، این حجم تردد، فشار مضاعفی را بر شبکه راه‌های استان وارد و نگهداری منظم، فرسایش آسفالت و شکستگی مسیرها را تشدید کرده است.

طی سال‌های اخیر وعده‌های متعددی برای ایمن‌سازی، تعریض و دوبانده‌سازی محورهای خوزستان مطرح شده، اما بخش زیادی از آن‌ها هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده و اعتبارات محدود عمرانی و افزایش هزینه‌های راه‌سازی، روند اجرای این پروژه‌ها را به‌شدت کند کرده است.

در چنین شرایطی، هر کیلومتر از جاده‌های خوزستان گویا دفترچه‌ای از حوادث تلخ رانندگی است، جاده‌هایی که سال‌هاست چشم‌انتظار رسیدگی هستند، اما همچنان سهم‌شان از توسعه، خطر و انتظار است.

اجرای طرح‌های ایمنی در جاده‌های خوزستان با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال

محمد جولانژاد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در هفت‌ماه سال جاری، مجموعه‌ای از طرح‌های بهسازی و ایمن‌سازی در جاده‌های استان اجرا شده است.

وی می‌افزاید: در این مدت چهار هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های ایمنی راه‌ها هزینه شده و عملیات متعددی از جمله خط‌کشی ۴۷۰۵ کیلومتر از محورهای استان، اجرای نیوجرسی در ۱۹ کیلومتر، احداث ۱۰.۳ کیلومتر روشنایی، تعمیر و مرمت گاردریل در ۷۵ کیلومتر و نصب ۵۰ هزار و ۴۰۰ عدد بازتاب ایمنی انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خوزستان ادامه می‌دهد: ۳۶ هزار و ۳۵۰ عدد علائم ایمنی، ۸۵ نقطه شیار لرزاننده و بیش از هزار مترمربع تابلو اطلاعاتی در محورهای اصلی و فرعی نصب شده است.

جولانژاد تصریح می‌کند: هدف از اجرای این اقدامات، افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و بهبود وضعیت تردد در مسیرهای پرتردد و حادثه‌خیز استان است.

پوشش ۸۴۹ حادثه‌دیده در حوادث جاده‌ای خوزستان طی هفت ماه گذشته

امیرعباس نجفی بابادی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: جمعیت هلال‌احمر خوزستان با توجه به گستره سرزمینی و حجم تردد بالای جاده‌ای، ۲۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در محورهای اصلی و فرعی استان دارد که بیشتر در مسیرهای پر تصادف مستقر هستند و مأموریت‌های امدادی را به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند.

وی اضافه می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون، نیروهای جمعیت هلال‌احمر در ۴۷ مأموریت امداد جاده‌ای شرکت کرده‌اند که طی آن‌ها ۸۴۹ نفر از حادثه‌دیدگان خدمات امدادی دریافت کردند؛ ۲۴۰ مصدوم به مراکز درمانی انتقال پیدا کردند و ۲۵ نفر نیز به‌صورت سرپایی در محل درمان شدند، در این حوادث ۴۰ نفر از هم‌استانی‌ها جان خود را از دست دادند.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر خوزستان خاطرنشان می‌کند: مجموع تیم‌های اعزامی در این مدت ۲۷۸ مورد بوده است؛ در اجرای این مأموریت‌ها، ۴۴۱ نفر از کارکنان و ۳۶۰ نجات‌گر حضور داشتند و از ۲۷ دستگاه آمبولانس و ۷۵ خودروی امداد و نجات استفاده شد، این تجهیزات برای انجام عملیات رهاسازی مصدومان و انتقال ایمن آن‌ها به مراکز درمانی به‌کار گرفته می‌شود.

نجفی‌بابادی ادامه می‌دهد: نجات‌گران جمعیت هلال‌احمر با بهره‌گیری از ست‌های هیدرولیک و پنوماتیک، عملیات تخصصی رهاسازی را انجام می‌دهند، در مواردی که مصدوم در خودرو گرفتار می‌شود، تنها تیم‌های نجات هلال‌احمر مجهز به چنین ابزارهایی هستند و در کمترین زمان ممکن، کار رهاسازی و انتقال به مراکز درمانی را انجام می‌دهند.

وی می‌گوید: محورهای اندیمشک-اهواز، اهواز-رامهرمز-رامشیر و اهواز-مسجدسلیمان از پرحادثه‌ترین مسیرهای استان هستند و بیشترین مأموریت‌های امدادی را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون امداد و نجات هلال احمر خوزستان اضافه می‌کند: سال گذشته تعداد پایگاه‌های فعال از ۲۱ به ۳۰ پایگاه افزایش پیدا کرد و تا پایان سال جاری با بهره‌برداری از هفت پایگاه جدید، شبکه امداد و نجات جاده‌ای خوزستان به ۳۷ پایگاه خواهد رسید، این توسعه با هدف پوشش کامل محورهای پرخطر، افزایش سرعت دسترسی نیروهای امدادی و کاهش تلفات انسانی در حوادث جاده‌ای صورت می‌گیرد.

نجفی بابادی عنوان می‌کند: عملیات امداد جاده‌ای به‌صورت مشترک با اورژانس ۱۱۵، پلیس راه و راهداری انجام می‌شود، اما وظیفه اصلی رهاسازی مصدومان و انتقال اضطراری با جمعیت هلال‌احمر است.

وی ادامه می‌دهد: هدف اصلی ما کاهش تلفات انسانی، تسریع در امدادرسانی و افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای در خوزستان است و امیدواریم با ارتقای آموزش‌های تخصصی و تجهیز پایگاه‌ها، بتوانیم خدمات موثرتری ارائه دهیم.

یک‌سوم شبکه راه‌های خوزستان در دست احداث است

رسول کریمی، معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان نیز به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر حدود ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی استان در دست اجراست و برای این پروژه‌ها بیش از شش تا هفت هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی می‌افزاید: وظیفه اداره‌کل راه و شهرسازی در حوزه احداث شامل ساخت و توسعه آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و فرعی است در حالی که نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها در حوزه وظایف اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به مسیرهای در دست اجرا در استان می‌گوید: پروژه‌های متعددی در محورهای اهواز-خرمشهر، اهواز-رامهرمز، داوودآباد-باغ‌ملک، اهواز-عبدالخان، اهواز-بوستان و مسیرهای منتهی به ایذه و دهدز در حال اجراست و بخش‌هایی از این مسیرها نیز به پیمانکاران واگذار شده است.

کریمی تصریح می‌کند: با وجود پیشرفت پروژه‌ها، راه‌سازی امروز فرایندی بسیار هزینه‌بر است؛ احداث هر کیلومتر جاده چهارخطه به‌طور میانگین حدود ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد، این میزان در مناطق کوهستانی چند برابر می‌شود و اعتبارات تخصیص یافته پاسخگوی نیاز واقعی نیست.

وی ادامه می‌دهد: مشکل اصلی در توسعه راه‌های استان تأمین اعتبار است؛ در صورت تأخیر در پرداخت‌ها، پیمانکاران می‌توانند قرارداد را خاتمه دهند و پروژه‌ها متوقف می‌شود با این حال پیمانکاران استان با وجود بدهی‌ها، بیش از ظرفیت تعیین‌شده در حال فعالیت هستند.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان می‌گوید: سال گذشته بیش از یک‌ونیم همت در حوزه راه‌سازی استان کار شد و پیش‌بینی می‌شود سال جاری نیز عملکردی در همین حدود یا بیشتر داشته باشیم، جذب کامل بودجه‌های مصوب و اجرای پروژه‌ها بیش از میزان تخصیص‌یافته نشان می‌دهد که تمام توان فنی و اجرایی استان به کار گرفته شده است.

کریمی تاکید می‌کند: با وجود محدودیت‌ها، تلاش مجموعه راه و شهرسازی خوزستان این است که با استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی، روند احداث و ایمن‌سازی مسیرهای ارتباطی استان بدون توقف ادامه پیدا کند.

به گزارش ایمنا، وضعیت جاده‌های خوزستان اگرچه با پروژه‌های جاری و اقدامات ایمنی بهبود نسبی پیدا کرده، اما همچنان شکننده و پرخطر است؛ حجم بالای تردد خودروهای سنگین، فرسودگی زیرساخت‌ها، و محدودیت‌های اعتباری، هر لحظه امکان وقوع حوادث مرگبار را افزایش می‌دهد.

با وجود استقرار پایگاه‌های امداد و اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی، نبود نظارت مستمر و تأخیر در تکمیل پروژه‌ها موجب شده است بسیاری از محورهای پرحادثه استان هنوز آسیب‌پذیر باقی بمانند، این موضوع نه تنها تهدیدی جدی برای جان شهروندان است، بلکه بر اقتصاد و حمل‌ونقل کالا در سطح ملی نیز تأثیرگذار است.

در صورت استمرار روند فعلی، تلفات انسانی و اقتصادی در محورهای خوزستان افزایش پیدا خواهد کرد، از این رو ضروری است دولت و دستگاه‌های مسئول ضمن تخصیص به‌موقع و کامل اعتبارات، نظارت دقیق بر کیفیت پروژه‌ها، نگهداری منظم و ارتقای فرهنگ رانندگی را در اولویت قرار دهند.

تنها با هماهنگی بین دستگاه‌های راهداری، امدادی و انتظامی می‌توان شبکه جاده‌ای خوزستان را به سطح ایمنی و استانداردهای لازم رساند و از تکرار فجایع انسانی جلوگیری کرد.

کد خبر 922384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.