چالش‌های صنفی، نوسازی ناوگان و رفاه رانندگان نیازمند سیاست‌گذاری ملی است

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری مشهد با تأکید بر نقش مهم سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل بار در ساختار شهری گفت: این سازمان‌ها  چالش‌های گسترده‌ای در زمینه نوسازی ناوگان، سیاست‌گذاری مصرف سوخت و بهبود شرایط رفاهی رانندگان دارند که تنها با تصمیمات ملی و حمایت‌های کلان قابل رفع است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدجعفر شمس با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در چهاردهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری (خدمات شهری) اصفهان و هشتمین نمایشگاه تخصصی حمل‌ونقل و ترانزیت ضمن قدردانی از تلاش‌های شهرداری اصفهان در برگزاری این رویداد تخصصی اظهار کرد: نمایشگاه‌های تخصصی از این جنس نقش مهمی در توسعه مدیریت شهری ایفا می‌کند و مدیران شهری در جریان این رویدادها با تازه‌ترین فناوری‌ها و ابزارهای نوین آشنا می‌شوند، همچنین این فرصت فراهم می‌شود تا در خدمت‌رسانی به مردم، از ظرفیت‌های روز دنیا بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها امکان تعامل سازنده میان تولیدکنندگان، شهروندان و مدیران شهری را فراهم می‌کنند و در واقع پلی میان صنعت و مدیریت شهری می‌سازند، افزود: در نمایشگاه اصفهان دو حوزه مهم مدیریت شهری یعنی حمل‌ونقل و خدمات شهری به صورت هم‌زمان ارائه شد؛ اگر بخواهیم وظایف شهرداری‌ها را در دو بخش اساسی دسته‌بندی کنیم، یکی حوزه حمل‌ونقل و دیگری حوزه خدمات شهری است که مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها را شامل می‌شود، بر همین اساس، هم‌زمانی این دو بخش در نمایشگاه اصفهان نقطه قوتی بود که موجب شد طیف وسیعی از دستاوردها در معرض دید مدیران و بازدیدکنندگان قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری مشهد ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل، شرکت‌هایی که به‌تازگی وارد عرصه تولید وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه وسایل حمل‌ونقل پاک شده‌اند، حضور پُررنگی داشتند و محصولات عرضه‌شده، نوآورانه و به‌روز بودند و نشان می‌داد که کشور در مسیر توسعه حمل‌ونقل پایدار گام‌های مهمی برداشته است.

شمس اظهار داشت: در بخش خدمات شهری نیز نمایشگاه کامل و جامعی ارائه شد که موضوعاتی همچون فضای سبز، ایمنی و آتش‌نشانی، پسماند و رفت‌وروب معابر شهری را دربرمی‌گرفت و این جامعیت موجب شد بازدیدکنندگان بتوانند تصویری کلی و دقیق از تازه‌ترین فناوری‌ها و محصولات خدمات شهری به‌دست آورند.

وی یکی دیگر از نقاط برجسته چهاردهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری را تعامل نزدیک میان تولیدکنندگان و مسئولان شهری دانست و گفت: در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌هایی که هم‌اکنون بازدید کرده‌ام، سطح تعامل در این نمایشگاه بسیار بهتر بود تولیدکنندگان توانستند مستقیم با مدیران شهری و حتی شهروندان ارتباط برقرار کنند و همین امر زمینه را برای انتقال تجربیات و شکل‌گیری همکاری‌های جدید فراهم کرد، همچنین حضور معاونان ترافیک کلان‌شهرها و مدیران سازمان‌های مرتبط در این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری مشهد به چالش‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل بار پرداخت و اظهار کرد: امروز سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل بار در شهرهای کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند و برخلاف تصور اولیه که شاید وظایف این سازمان‌ها شبیه به سازمان تاکسیرانی به نظر برسد، واقعیت این است که ساختار و چالش‌های این سازمان‌ها بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر است.

شمس ادامه داد: در سازمان تاکسیرانی نهایتاً دو دسته فعالیت داریم؛ تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های ویژه همچون تاکسی‌های فرودگاهی یا گردشگری، اما در حوزه مدیریت حمل‌ونقل بار با حدود ۱۷ صنف و انجمن مختلف روبه‌رو هستیم؛ از جمله ماشین‌های ساختمانی که خود به سه دسته خاکبرداری، جرثقیل و حمل بتن تقسیم می‌شود و هر یک از این صنوف چالش‌ها و مشکلات خاص خود را دارد و مدیریت چنین تنوع گسترده‌ای بسیار دشوار است.

وی گفت: سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل بار از نظر سابقه فعالیت نسبتاً تازه‌تأسیس هستند و این سازمان‌ها با عمر کمتر از ۱۳ سال به‌عنوان سازمان‌های جوان در ساختار مدیریت شهری ایفای نقش می‌کنند که این جوان‌بودن از یک سو فرصتی برای نوآوری و انعطاف‌پذیری به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر موجب می‌شود بسیاری از چالش‌ها هنوز به‌طور کامل حل نشده باشند.

بسیاری از مشکلات سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل بار ناشی از سیاست‌گذاری‌های کلان ملی است

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات سازمان‌های مدیریت حمل‌ونقل بار ناشی از سیاست‌گذاری‌های کلان ملی است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل این حوزه موضوع مدیریت مصرف سوخت است؛ مبنای تشکیل این سازمان‌ها ماده ۹ قانون مدیریت مصرف سوخت بوده و طبیعی است که تصمیمات در عالی‌ترین سطح مدیریتی کشور و در سطح وزارتخانه‌ها اتخاذ می‌شود؛ همین موضوع موجب می‌شود که سازمان‌های حمل‌ونقل بار که در خط مقدم اجرا قرار دارند، نقش مستقیم و مؤثری در سیاست‌گذاری نداشته باشند و این امر یکی از چالش‌های جدی ما محسوب می‌شود.

شمس افزود: علاوه بر مسئله سوخت، موضوع تحریم‌های بین‌المللی نیز یکی دیگر از عواملی است که بر فعالیت این سازمان‌ها تأثیر می‌گذارد و روند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بار را دشوار می‌کند؛ نوسازی ناوگان یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است، زیرا بخش بزرگی از ناوگان فعلی فرسوده است و علاوه بر کاهش بهره‌وری، سهم بالایی در ایجاد آلودگی هوا دارد و در این زمینه نیازمند حمایت‌های جدی دولت و تدوین بسته‌های حمایتی کارآمد هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری مشهد با اشاره به وضعیت رانندگان این حوزه گفت: یکی دیگر از چالش‌های جدی، شرایط معیشتی و رفاهی رانندگان حوزه حمل‌ونقل بار است؛ در شهری همچون مشهد حدود ۱۲۰ هزار راننده در سه رسته سبک، نیمه‌سنگین و سنگین فعالیت می‌کنند و در اصفهان نیز برآوردها نشان می‌دهد بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار راننده در این بخش فعال هستند، اما هنوز اقدامات جدی و مؤثری برای ارتقای رفاه رانندگان این حوزه در شهرها صورت نگرفته است؛ این در حالی است که همان‌گونه که برای رانندگان تاکسی اقدامات حمایتی در حوزه بیمه، تأمین قطعات و نوسازی خودرو انجام می‌شود، لازم است برای رانندگان حمل‌ونقل بار نیز برنامه‌ریزی‌های مشابهی صورت گیرد.

شمس با اشاره به نقش مدیران جوان و متخصص در پیگیری این مسائل خاطرنشان کرد: در سطح ملی افرادی همچون سیدعلی عبدالهی، عضو هیئت مدیره اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور و مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان پیگیر سیاست‌گذاری‌ها و رایزنی‌های کلان هستند و این امید وجود دارد که با تداوم این تلاش‌ها، مشکلات رانندگان و فعالان این حوزه برطرف شود و بدون شک آینده حمل‌ونقل بار کشور نیازمند توجه جدی‌تر به مسائل رفاهی، نوسازی ناوگان و ایجاد سیاست‌های کلان حمایتی است.

کد خبر 904992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.