ظرفیت‌های معطل‌مانده صندوق‌ها و ماده ۱۲ باید برای نوسازی ناوگان شهری آزاد شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با اشاره به صندوق توسعه وزارت صمت از محل اسقاط خودروها، صندوق محیط‌زیست و به‌ویژه ظرفیت ماده ۱۲ شورای اقتصاد گفت: بیش از چهار میلیارد دلار ظرفیت مالی در ماده ۱۲ وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پوریا محمدیان‌یزدی امروز _شنبه بیست‌ودوم شهریور_ در نشست تخصصی معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور با تاکید بر موضوع مهم منابع مالی مغفول مانده در حوزه نوسازی ناوگان شهری اظهار کرد: یکی از مسائل اساسی، بی‌توجهی به ظرفیت صندوق‌ها و مصوبات قانونی است که می‌تواند به‌طور مستقیم در روند نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها مؤثر باشد.

وی با اشاره به صندوقی در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) افزود: این صندوق از محل اسقاط خودرو تشکیل شده است و خودروسازان خودروها را اسقاط نمی‌کنند، اما پول آن را پرداخت می‌کنند و منابع قابل توجهی در این صندوق جمع‌آوری شده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران تاکید کرد: با این حال، گفته می‌شود این منابع صرفاً قرار است در موضوعات دیگر هزینه شود و این در حالی است که همین منابع می‌تواند در قالب وام ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌ها تخصیص یابد و گره بزرگی از مشکلات شهرها را باز کند و صندوق صمت از زیر بار وظیفه‌ای که برای آن تعریف شده بود شانه خالی کرده و باید ورود جدی‌تری برای استفاده از آن صورت گیرد.

محمدیان‌یزدی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در صندوق محیط‌زیست گفت: این صندوق نیز آورده‌هایی دارد، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که برخی شهرها با این صندوق وارد مذاکره شده‌اند و موفق به دریافت وام‌هایی برای نوسازی تاکسی‌ها شده‌اند و با این وجود، هنوز ظرفیت اصلی این صندوق فعال نشده و لازم است سازمان شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط نگاه ویژه‌تری به این فرصت داشته باشند.

وی با اشاره به موضوع مهم ماده ۱۲ شورای اقتصاد تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های قانونی کشور برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ماده ۱۲ است و این ماده چهار میلیارد دلار ظرفیت در خود دارد، اما در طول سال‌های گذشته معطل مانده و اجرایی نشده است و حتی با وجود اصلاحیه‌های اخیر که فرآیند بهره‌برداری از این ماده را تسهیل کرده، همچنان شاهد هستیم که تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و حتی دوچرخه‌های اشتراکی نتوانسته‌اند از آن بهره‌مند شوند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران خاطرنشان کرد: تنها بخشی که تا حدودی توانسته از ماده ۱۲ استفاده کند، پروژه‌های قطار شهری بوده است. این پروژه‌ها با استفاده از بند مربوط به ۹ سنت، توانسته‌اند منابعی را در قالب اوراق گاز دریافت کنند، هرچند این اقدام هم محدود بوده و تنها بخشی از ظرفیت را پوشش داده است، اما به هر حال از هیچ بهتر بوده و توانسته به توسعه مترو کمک کند.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه سایر بخش‌های حمل‌ونقل شهری از این ظرفیت بی‌نصیب مانده‌اند، گفت: ماده ۱۲ به صراحت برای حمایت از نوسازی تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و حتی توسعه دوچرخه‌های اشتراکی پیش‌بینی شده است، اما در عمل، این ظرفیت طلسم شده و بیش از یک دهه است که اجرایی نشده است و اگر اراده جدی وجود داشته باشد و کارگروهی با مشارکت سازمان شهرداری‌ها، وزارت نفت و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی تشکیل شود، می‌توان این ظرفیت را فعال کرد و از آن بهره‌مند شد.

وی اضافه کرد: نیاز است شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط به کمک بیایند تا جلسات و پیگیری‌ها به نتیجه برسد و باید یک کارگروه جدی و دائمی تشکیل شود که این موضوع را به‌صورت مستمر دنبال کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه ظرفیت ماده ۱۲ می‌تواند یکی از مهم‌ترین گره‌گشایی‌های مشکلات ناوگان شهری باشد، تصریح کرد: اگر این منابع فعال شود، نه تنها نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها سرعت می‌گیرد، بلکه پروژه‌های مربوط به میکروبیلیتی همچون دوچرخه‌های اشتراکی نیز رونق می‌یابند و این موضوع به‌ویژه برای شهرهایی که به دنبال توسعه حمل‌ونقل پایدار هستند اهمیت زیادی دارد.

محمدیان‌یزدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون زمان آن رسیده است که از ظرفیت‌های قانونی و مالی موجود به بهترین نحو استفاده کنیم، منابع قابل توجهی در صندوق‌ها و ماده ۱۲ وجود دارد که اگر آزاد شود، می‌تواند تحولی بزرگ در حمل‌ونقل عمومی کشور ایجاد کند و بی‌توجهی به این ظرفیت‌ها در شرایط فعلی، نه تنها روند نوسازی را متوقف کرده، بلکه شهرها را با مشکلات جدی‌تری در آینده روبه‌رو خواهد ساخت.

کد خبر 904841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.