به گزارش خبرگزاری ایمنا در لرستان، سید مصطفی آذرکیش امروز _ سهشنبه یازدهم شهریور_ در نشست شورای آموزش و پرورش استان لرستان با تبریک آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، با تاکید بر ضرورت تحول در نظام تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت آموزش اظهارکرد: توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت دو راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش است و استان لرستان به دلیل اهمیت راهبردی، بیشترین سهم از اعتبارات کیفیتبخشی را دریافت کرده است.
وی با اشاره به جایگاه قانونی شوراهای آموزش و پرورش افزود: این شوراها برای جلب مشارکت مردمی در تصمیمسازیها و نظارت بر روند آموزش و پرورش تشکیل شدهاند و مأموریت دارند ظرفیتهای محلی را برای توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی بهکار گیرند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نقش این شوراها در تحقق عدالت آموزشی بیبدیل است و استفاده بهینه از منابع مردمی و دولتی، گامی مهم برای توسعه زیرساختهای آموزشی کشور به شمار میرود.
وی با اشاره به حمایتهای بیسابقه دولت در حوزه تعلیم و تربیت تصریح کرد: در سالهای اخیر، اهتمام ویژه رئیسجمهور به آموزش و پرورش و تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تحول، فرصتی تاریخی برای ارتقای کیفیت آموزش فراهم کرده است. رئیسجمهور بخش قابلتوجهی از وقت کاری خود را به مسائل آموزش و پرورش اختصاص میدهد و این رویکرد میتواند محرک جدی تحول در این حوزه باشد.
وی با اشاره به اجرای پروژه مهر بهعنوان مهمترین برنامه ملی آموزش و پرورش، اظهار داشت: این پروژه با شعار توسعه عدالت آموزشی برای ایران و مدرسه در پنج محور اصلی توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی، افزایش ایمنی و سلامت دانشآموزان، مشارکت اجتماعمحور و تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی اجرا میشود.
آذرکیش استان لرستان را از اولویتهای وزارتخانه دانست و گفت: لرستان بیشترین سهم از اعتبارات کیفیتبخشی را دریافت کرده است و با همکاری استاندار و شورای آموزش و پرورش، پروژههای متعددی در حال اجراست که بخشی از آنها در مهرماه امسال افتتاح میشود.
توسعه آموزشهای مهارتی؛ ضرورت امروز و آینده
معاون وزیر با تأکید بر اهمیت آموزشهای فنیوحرفهای گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد فاصله با میانگین کشوری در حوزه آموزشهای مهارتی داریم و توسعه هنرستانها از اولویتهای اصلی وزارتخانه است. براساس سند تحول بنیادین، هر دانشآموز باید دستکم یک مهارت کاربردی کسب کند تا در صورت ورود به بازار کار، امکان اشتغال پایدار و کسب درآمد حلال را داشته باشد.
وی همچنین از اجرای طرح «همنوا» برای استفاده مشترک از زیرساختهای آموزشی وزارتخانه و سایر دستگاهها خبر داد و افزود: با همکاری وزارت میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها، ظرفیتهای گستردهای برای توسعه آموزشهای مهارتی فراهم میشود.
آذرکیش با اشاره به حمایت مالی دولت گفت: بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش تخصیص یافته است، از محل فروش چهار درصد گاز نیز اعتبارات قابلتوجهی برای تجهیز هنرستانها در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: براساس بند ۳ ماده ۸۹ قانون برنامه هفتم توسعه، مشوقهای بیمهای و مالیاتی برای واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی که در توسعه فضاهای آموزشی و هنرستانها مشارکت کنند، پیشبینی شده است.
وی از برنامه وزارت آموزش و پرورش برای برونسپاری بخشی از آموزشهای مهارتی در محیط واقعی کار خبر داد و گفت: با اجرای این طرحها، دولت منابع مالی را تأمین میکند و مهارتآموزی دانشآموزان متناسب با نیاز بازار کار پیش میرود.
آذرکیش به چالش کمبود معلم در آستانه سال تحصیلی جدید اشاره کرد و توضیح داد: کمبود معلم موضوعی جدید نیست اما برای رفع این مشکل، برنامههای متعددی اجرا شده است؛ از جمله افزایش ساعت تدریس معلمان شاغل، استفاده از ظرفیت بازنشستگان و بهرهگیری از سازوکارهای پیشبینیشده در بودجه ۱۴۰۴.
وی افزود: با این اقدامات، اطمینان داریم که در آغاز سال تحصیلی جدید، تمام مدارس کشور از معلم کافی برخوردار خواهند بود.
به گفته آذرکیش، جمعیت دانشآموزی کشور تا سال ۱۴۱۲ به حدود ۱۲.۵ میلیون نفر خواهد رسید که نشاندهنده کاهش در مقطع ابتدایی و افزایش در مقطع متوسطه دوم است؛ بنابراین، ضرورت دارد استانها برنامهریزی دقیق و کارشناسی در این زمینه داشته باشند.




نظر شما