توسعه عدالت آموزشی همراه با تمرکز بر استعدادهای برتر دغدغه اصلی سمپاد

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به تشریح برنامه‌ها و چشم‌اندازهای این سازمان پرداخت و گفت: توسعه عدالت آموزشی همراه با تمرکز بر استعدادهای برتر، از اصلی‌ترین دغدغه‌های سمپاد است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، الهام یاوری در نشست هیئت امنای سازمان که با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس هیئت امنای سازمان و سایر اعضا برگزار شد، ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به ویژه دانش‌آموزان شهید و شهدای خانواده سمپاد، با اشاره به روند تحولی مدل تربیتی سمپاد اظهار کرد: مطابق مصوبات هیئت امنا، مدل تربیتی سمپاد بازتعریف شده و اعضا در حال اعلام نظر برای تکمیل این مدل هستند.

وی با استناد به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان در اردیبهشت سال جاری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند سمپاد نیاز کشور است. عدالت آموزشی معنایش این نیست که از استعداد برتر غفلت کنیم. بی‌توجهی به استعدادهای برتر خلاف عدالت آموزشی است و اگر کسی توانایی یادگیری بیشتری دارد شما به او کمتر یاد دادید خلاف عدالت رفتار کرده‌اید.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: تغییر در نوع نگرش به سمپاد از سال ۹۷ و به ویژه سال ۹۹ با این شعار چشم اندازی شروع شد که «هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری» است. سه چرخش تحولی در ادبیات این شعار وجود دارد، ابتدا متمرکز شده از تلاش‌های سمپاد روی حل مسائل کشور و رفع مسائلی که در کشور وجود دارد. چرخش تحولی دوم مفهوم سمپادی است که در گذشته فقط به دانش‌آموز مدرسه سمپاد گفته می‌شد گسترش پیدا کرده است و همه دانش‌آموزان با استعداد کشور را شامل می‌شود و برنامه‌های تحت عنوان سمپاد فراگیر در مدارس دیگر هم اجرا می‌شود. چرخش تحولی سوم که به نظر مهم است هدف از فعالیت‌ها در سمپاد تا قبل از این بر اثرگذاری علمی متمرکز بوده در حالی که اکنون تغییر پیدا کرده و گسترده‌تر و اثرگذاری آن گسترش پیدا کرده و متمرکز بر ۱۴ مولفه‌ای است که احتیاج است تا یک تمدن شکوفاتر شود.

یاوری ادامه داد: پس از شش سال تحصیل در مدارس سمپاد، انتظار داریم دانش‌آموزان به ۲۵ شایستگی در حوزه دانش، مهارت، نگرش و منش شخصیتی دست پیدا کنند که آنها را برای رفع مسائل ملی و مدیریت تحولات کشور آماده می‌کند.

وی درباره تدوین نقشه راه ۱۰ ساله سمپاد اضافه کرد: مطابق دستور وزیر که خواستار تدوین نقشه راه بودند؛ این نقشه از قبل تدوین شده بود اما نکات تکمیلی به آن اضافه شد این نقشه از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا ۱۴۱۰ ادامه خواهد داشت، هدف آن بهبود کیفیت آموزش، افزایش عدالت اجتماعی و بهره‌وری است. با وجود محدودیت‌هایی نظیر نیروی انسانی و اعتبارات، تلاش می‌کنیم برنامه‌های متنوعی همچون جشنواره‌ها، کارسوق‌های علمی و رویدادهای فرهنگی را گسترش دهیم.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره توجه به استعدادهای برتر خارج از مدارس سمپاد و افزایش مشارکت دانش‌آموزان از دهک‌های پایین اقتصادی، از اولویت‌های سازمان است، خاطرنشان کرد: حمایت‌های دولت در این زمینه مثبت بوده و تعداد دانش‌آموزان این گروه‌ها طی چند سال اخیر دو برابر شده است.

یاوری درباره وضعیت اجرای اهداف میانی برنامه افزود: در دو سال گذشته اقدامات متعددی مانند سازماندهی، توانمندسازی مدیران و توانمندسازی معلمان انجام شده و اکنون در حال تقویت زیرساخت‌های مدارس و توسعه مشارکت اولیا هستیم. ارتباط مداوم دانش‌آموزان با صنعت، شبکه‌سازی فارغ‌التحصیلان، توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای و انعقاد همکاری با کشورهای همسایه از جمله اهداف مهم آینده است، با فعالیت‌هایی همیار سمپاد، فاصله میان دانش‌آموزان مدارس عادی و استعدادهای درخشان کاهش یافته و ما در مسیر توسعه نقشه راهبردی ۱۰ ساله سمپاد حرکت می‌کنیم.

وی گفت: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با رویکردی نوین و ساختاریافته، در تلاش است تا نقش مؤثری در تربیت نسل برتر دانش‌آموزان ایران ایفا کند و عدالت آموزشی را در عین پرورش استعدادهای برجسته به شکل متوازن و همه‌جانبه تحقق بخشد.

کد خبر 895393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.