تشریح تجربیات اصفهان در حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل در نشست کلان‌شهرها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ضمن تشریح تجربیات اصفهان در حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل در سی‌وهفتمین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای ایران گفت: این نشست‌ها فرصتی برای انتقال تجربه، ارتقای دانش اجرایی و تسریع در رفع معضلات حمل‌ونقل شهری فراهم می‌کند.

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سی‌وهفتمین نشست معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای ایران با حضور نمایندگان شهرهای مشهد، اصفهان، تهران، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بندرعباس، تبریز، رشت، زاهدان، زنجان، شیراز، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، همدان و یزد به میزبانی شهرداری کرج برگزار شد.

وی افزود: در این نشست، موضوعات مرتبط با خدمات‌رسانی به زائران اربعین، چالش‌ها و راهکارهای اسقاط، نوسازی و معاینه فنی ناوگان، همچنین دستورالعمل‌های اجرایی با حضور مدیران تخصصی وزارت کشور و سازمان همیاری‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تبادل سازنده تجربیات میان کلان‌شهرها افزود: این نشست‌ها فرصتی برای انتقال تجربه، ارتقای دانش اجرایی و تسریع در رفع معضلات حمل‌ونقل شهری فراهم می‌کند و مباحث مطرح‌شده نقش مؤثری در ارتقای حوزه خدماتی این بخش در شهرهای بزرگ خواهد داشت.

ساکت با اشاره به ارائه ویژه شهرداری اصفهان در این اجلاس گفت: محور ارائه، اقدامات مربوط به توسعه جایگاه‌های شارژ و افزایش ظرفیت خودروهای برقی در اصفهان بوده که طی ۱۰ ماه گذشته با برنامه‌ریزی منسجم دنبال شده است تا زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در شهر ارتقا پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: به موازات روند برقی‌سازی ناوگان، توسعه جایگاه‌های شارژ نیز از آبان سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و اکنون ظرفیت شارژ در اصفهان بر اساس مدل‌ها و توان‌های مختلف، به‌صورت فعال در حال خدمت‌رسانی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: به‌تازگی نیز ایستگاه شارژ خودروهای برقی در مجاورت سازمان تاکسیرانی به بهره‌برداری رسیده و در مجموع هم‌اکنون بیش از ۵۵ ایستگاه شارژ در ۲۶ نقطه شهر قابل استفاده شهروندان است.

ساکت با اشاره به شاخص‌های کیفی هوا در اصفهان تصریح کرد: طبق ارزیابی ۱۳ ایستگاه پایش آلودگی هوای شهر، میانگین شاخص کیفیت هوا (AQI) در سال ۱۴۰۳ عدد ۱۱۱ بوده و میانگین سالانه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به ۳۴ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است؛ رقمی که سه برابر حد مجاز ملی و حدود هفت برابر میزان استاندارد مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است.

وی ادامه داد: این آمار ضرورت برنامه‌ریزی جدی برای کاهش آلودگی ناشی از منابع متحرک و توسعه حمل‌ونقل پاک را بیش از پیش نمایان می‌کند.

تشریح تجربیات موفق اصفهان در حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل در نشست کلان‌شهرها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: یکی از رویکردهای اصلی کنترل آلودگی هوا، تمرکز ویژه بر برقی‌سازی ناوگان و گسترش زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی است، از این‌رو در این جلسه فرصت‌ها، چالش‌ها و روندهای اجرایی این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و تجربیات اصفهان در قالب ارائه‌ای تخصصی مطرح شد.

ساکت تاکید کرد: هدف مدیریت شهری ایجاد زیرساخت شهری مدرن، توسعه شبکه یکپارچه شارژ در نقاط استراتژیک شهر و حمایت از گسترش خودروهای برقی است تا نگرانی شهروندان در رابطه با کمبود ایستگاه برطرف شود و سهم حمل‌ونقل پاک افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اقدامات کارشناسی و مطالعات انجام‌شده اظهار کرد: وضعیت ناوگان برقی موجود، برآورد رشد آن طی پنج سال آینده و شناسایی نقاط بهینه برای احداث جایگاه‌های شارژ بر مبنای میزان ترافیک، پارکینگ‌ها، مراکز خرید و ورودی‌های شهر مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین انواع شارژرهای AC و DC و توان‌های شارژ بین ۷ تا ۲۲ کیلووات (شارژ معمولی) و ۳۰ تا ۱۲۰ کیلووات (شارژ سریع) ارزیابی شده و مطالعات اولیه در خصوص استانداردسازی جایگاه‌های شارژ با استناد به منابع داخلی و بین‌المللی انجام شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به چالش‌ها گفت: کمبود ظرفیت شبکه برق شهری، مسائل ایمنی و اطفای حریق، هزینه بالای سرمایه‌گذاری اولیه و برخی ابهامات در مدل درآمدی و تعرفه برق از مهم‌ترین موانع پیش‌رو است که در تعامل با مدیران کلان‌شهرها راهکارهایی برای مدیریت آن‌ها مطرح شده است.

وی افزود: با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، تجهیز نقاط شاخص شهری همچون مجتمع گردشگری صفه، خیابان فرایبورگ، میدان بزرگمهر و چند مجموعه بخش خصوصی به ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی اجرایی شده است. همچنین در حال حاضر احداث جایگاه شارژ ۳۰ کیلوواتی در مرکز نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، سه ایستگاه شارژ ۱۲۰ کیلوواتی و سه ایستگاه شارژ ۳۰ کیلوواتی (در مرحله مناقصه و جانمایی)، جایگاه شارژ ۱۲۰ کیلوواتی تاکسیرانی در محدوده باغ فدک و ۱۰ جایگاه در حاشیه بوستان‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی، مراحل اجرایی خود را طی می‌کنند. علاوه بر این، در بودجه سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است که هر منطقه شهرداری حداقل یک ایستگاه شارژ به بهره‌برداری برساند.

ساکت با مثبت ارزیابی کردن سطح رضایت شهروندان بیان کرد: پیگیری همزمان شناسایی ظرفیت‌های برق مناسب در مجموعه‌های شهری و توسعه مجتمع‌های شارژ، با حمایت خدمات شهری و مشارکت بخش خصوصی دنبال می‌شود. اشتراک تجارب میان کلان‌شهرهای کشور و هم‌افزایی میان مدیران شهری، روند توسعه این زیرساخت‌ها را تسهیل کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در ادامه از فعالیت‌های شاخص دیگر شهر میزبان نشست نیز یاد کرد و گفت: کلان‌شهر کرج در توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی به ویژه BRT، احداث مسیرهای دوچرخه، بهبود شبکه معابر، کاهش تصادفات منجر به فوت، اصلاح هندسی معابر، هوشمندسازی تقاطع‌ها و به‌روزرسانی مرکز کنترل ترافیک، اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

ساکت تأکید کرد: تعامل گسترده معاونان حمل و نقل و ترافیک، ظرفیت کمیسیون تخصصی مجمع کلان‌شهرها و حمایت‌های مدیریتی، به ویژه با میدان‌داری شایسته ریاست کمیسیون تخصصی حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، دکتر محمدیان، مسیر توسعه سامانه‌های پاک و هوشمند حمل‌ونقل در کلان‌شهرهای کشور را هموارتر ساخته و اطمینان داریم در سایه این مشارکت و برنامه‌ریزی جامع، آینده‌ای ایمن‌تر، پاک‌تر و هوشمندتر برای شهرهای ایران رقم خواهد خورد.

کد خبر 888005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.