به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، شهرهای مختلف کشورمان در سالهای اخیر با چالشهای فزایندهای در زمینه حملونقل و مدیریت ترافیک روبهرو شدهاند، در این میان، شهر کرمان نیز با درک این مسائل و با رویکردی نوآورانه، گامهای مؤثری در راستای بهبود زیرساختهای شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان برداشته است.
در همین راستا، تصویب طرح جامع اتوبوسهای تندرو (BRT) با هدف بهبود وضعیت حملونقل عمومی، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا در شورای ترافیک استان کرمان میتواند نقطه عطفی در مدیریت شهری کرمان محسوب شود.
سیدمصطفی آیتالهی موسوی، معاون عمرانی استاندار در شورای ترافیک استان کرمان با تأکید بر ضرورت ارتقای زیرساختهای حملونقل عمومی در شهر گفته است: تمام اعضای شورای ترافیک با اصل اجرای طرح BRT موافقاند، اما تأکید ما بر اجرای دقیق و مرحلهای پروژه است، بهگونهای که تمام ابعاد از جمله دسترسیها، محدودیتهای ترافیکی و تأثیرات کالبدی بر بافت شهری بهصورت کامل بررسی شود.
وی همچنین با اشاره به لزوم ساماندهی پیادهروهای خیابان شریعتی در راستای اجرای این طرح و با تاکید بر جلب نظر و رضایت کارشناسان و متخصصان ترافیک به عنوان اولویتهای اجرایی آن افزوده است: همراستایی با طرح جامع شهری و اجرای فازبندیشده میتواند از بروز مشکلات برای شهروندان جلوگیری کند.

اجرای طرح BRT، نیازمند تأمین منابع مالی قابل توجه و هماهنگی بین دستگاههای مختلف است
محسن تویسرکانی، شهردار کرمان نیز از اجرای طرح BRT به صورت فازبندی خبر میدهد و به خبرنگار ایمنا میگوید: در فاز نخست این طرح، پیادهروسازی مسیر آزادی تا مشتاق در دستور کار قرار گرفته است و در نظر داریم با ارزیابی دقیق نتایج هر فاز، در فازهای بعدی اصلاحات و بهبودهای لازم را اعمال کنیم.
وی با اشاره به تأثیرات مثبت و چالشهای احتمالی اجرای طرح اتوبوسهای تندرو در کرمان بیان میکند: با ایجاد خطوط ویژه برای اتوبوسهای تندرو، زمان سفر شهروندان به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکند و با تشویق شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی، حجم ترافیک در سطح شهر کم میشود.
شهردار کرمان ادامه میدهد: با کاهش استفاده از خودروهای شخصی، میزان آلایندههای موجود در هوا کاهش و دسترسی به نقاط مختلف شهر با ایجاد ایستگاههای مناسب بهبود پیدا میکند، ضمن آنکه ایجاد ایستگاههای مدرن و طراحی مناسب خطوط BRT به ارتقای سیما و منظر شهری منتج خواهد شد.
وی اضافه میکند: اجرای طرح BRT، نیازمند تأمین منابع مالی قابل توجه و هماهنگی بین دستگاههای مختلف است که در نهایت رضایت شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

در کنار تلاشهای شهرداری برای تصویب و اجرای طرح BRT، نقش حمایتی و نظارتی شورای اسلامی شهر کرمان نیز حائز اهمیت است، محمد امینیزاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در نشست عمومی شورا با اشاره به خرید ۷۰ دستگاه اتوبوس در سالجاری گفته است: باید مسئله مهم اجرای خط اول BRT با توجه ویژه به بوم شهر کرمان و رعایت مسائل اجتماعی پیگیری شود.
به گزارش ایمنا، از آنجایی که اجرای پروژههای زیرساختی در هر شهری، همواره با چالشهایی نظیر تأمین منابع مالی، جلب رضایت شهروندان، و هماهنگی بین سازمانهای مختلف همراه است، با این حال، با برنامهریزی دقیق، شفافیت در عملکرد و مشارکت فعال شهروندان، میتوان این چالشها را به فرصتهایی برای رشد و توسعه تبدیل کرد.
انتظار میرود با پیادهسازی کارآمد طرح BRT، کرمان به یک الگوی موفق در مدیریت شهری و حملونقل تبدیل شود و با استفاده از فناوریهای نوین، توجه به مسائل زیستمحیطی و مشارکت فعال شهروندان به ایجاد یک شهر هوشمند، پایدار و پویا امیدوار شد.


نظر شما