تغییر گفتمان مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی گفت: تغییر گفتمان مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و آنچه مورد انتظار است، فراهم کردن فضایی متفاوت برای یاددهی و یادگیری در مدارس و کلاس‌های درس است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، علی زرافشان به تشریح ابعاد توسعه عدالت در فضای آموزشی و کیفیت بخشی به آموزش و پروژه مهر پرداخت و با اشاره به انتظارات رئیس جمهور اظهار کرد: این انتظارات نشان‌دهنده یک تغییر گفتمان در رویکردهای نوین یادگیری است که نیازمند ابزار، وسایل و تغییراتی در رویکردها است.

وی با تأکید بر اینکه «تغییر گفتمان» مستلزم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است، افزود: آنچه مورد انتظار است، فراهم کردن فضایی متفاوت برای یاددهی و یادگیری در مدارس و کلاس‌های درس است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی مؤلفه‌های این فضای متفاوت را شامل تغییر نقش معلم و رویکرد معلمی دانست و ادامه داد: روش آموزش و حضور معلم در کلاس درس باید به گونه‌ای دیگر باشد.

زرافشان تصریح کرد: انتظاراتی مانند استفاده از رویکرد کار گروهی یا پروژه محور، بر این اصل استوار است که معلم نباید تنها سخنران کلاس باشد، بلکه باید وظایف را به دانش‌آموزان واگذار کند.

وی به تغییر در چینش کلاس‌ها و جایگزینی نیمکت‌ها با میز و صندلی‌های تک نفره اشاره کرد و گفت: امکان چیدمان‌های متفاوت برای کارهای گروهی و پروژه‌ای فراهم شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی با بیان اینکه کلاس‌های پر تراکم فرصت بیشتری را فراهم می‌کنند، به نقش مبلمان کلاسی در تحقق رویکردهای نوین یادگیری اشاره کرد و ادامه داد: مبلمان کلاسی مناسب، امکان رویکردهای نوین یادگیری را فراهم خواهد کرد، به خصوص در مدارس محروم و کلاس‌های چندپایه که در دوره ابتدایی شاهد آن هستیم.

زرافشان به اهمیت تجهیزات آموزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: کلاس درس بدون تجهیزات آموزشی، زمینه را برای یادگیری عمیق فراهم نمی‌کند، با همکاری معاونت‌ها، فهرستی از تجهیزات مطلوب تهیه شده و قرار است این تجهیزات به صورت استاندارد در همه کلاس‌ها فراهم شود.

وی بر لزوم آموزش معلمان در خصوص رویکردهای نوین و چگونگی بهره‌گیری از تجهیزات آموزشی تأکید کرد و گفت: معلمان باید بدانند چگونه از تجهیزات آموزشی استفاده کنند، چراکه بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس، به دلیل نبود آموزش کافی، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در تحقق عدالت آموزشی به تشکیل تیم کاری در استان‌ها برای مدیریت و پیشبرد اهداف اشاره کرد و گفت: تیم کاری شما در استان باید متشکل از بخش‌های مختلف مانند نوسازی مدارس، تجهیزات آموزشی و آموزش معلمان باشد تا بتوانند ابعاد مختلف کار را مدیریت و انتظارات رئیس جمهور را برآورده کنند.

کد خبر 885980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.