به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، قطارهای مگلو (مغناطیسی معلق) جدید چین، تحولی بزرگ در صنعت حملونقل ریلی بهشمار میآیند و رکوردهای سرعتی را جابهجا کردهاند که حتی از هواپیماهای تجاری نیز فراتر میرود.
بهتازگی در آزمایشگاه دونگهو (Donghu) چین، یک آزمایش موفقیتآمیز روی نمونهای از این قطارها انجام شد و قطار توانست در کمتر از هفت ثانیه به سرعت ۶۵۰ کیلومتر در ساعت برسد، این تنها رکورد قابلتوجه قطارهای مغناطیسی چینی نیست، سال گذشته همین نمونه اولیه در آزمونی دیگر، سرعت نهایی ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت را نیز تجربه کرد و نشان داد که فناوری ریلی تا چه اندازه میتواند پیشرفت کند. برای مقایسه، هواپیماهای تجاری بهطور معمول به حداکثر سرعتی حدود ۹۳۰ کیلومتر در ساعت میرسند، بنابراین این قطار زمینی از آنها نیز سریعتر حرکت میکند.
فناوری بهکار رفته در این قطارها بر پایه سه سامانه مغناطیسی همزمان عمل میکند، نخست سامانهای وجود دارد که نیرو و میدان مغناطیسی لازم برای معلق نگه داشتن قطار را هنگام عبور از یک سرعت معین ایجاد میکند و تا پیش از آن قطار بر چرخها حرکت میکند.
سامانه دوم حفظ تعادل قطار است که کمک میکند قطار بدون هیچگونه تماس فیزیکی با ریل و بهصورت پایدار و ایمن حرکت کند، اما پیچیدهترین بخش، ایجاد حرکت و شتاب قطار است؛ در این قسمت، در طول بدنه قطار آهنرباهای الکترومغناطیس فوقرسانا تعبیه شده که با هلیوم مایع تا دمای بسیار پایین منفی ۲۶۹ درجه سانتیگراد سرد میشوند.

این آهنرباها میتوانند میدانهایی تا ۱۰ برابر قویتر از حالت عادی بهوجود آورند و با آهنرباهای دیگری که در طول ریل نصب شدهاند، برهمکنش داشته باشند. قطبهای مغناطیسی این آهنرباها با سرعت بسیار بالایی تغییر میکند و با جذب و دفع متقابل، سبب شتاب ناگهانی و سرعت فوقالعاده قطارها میشود. کل این فرایند صددرصد خودکار است و نیازی به راننده ندارد، سامانههای رایانهای تمام جنبههای کنترل و هدایت قطار را به عهده دارند.
مزیت اصلی این فناوری از بین رفتن اصطکاک مکانیکی با ریل است، زیرا هیچ تماسی میان قطار و زمین وجود ندارد و همین امر موجب میشود تنها مقاومت هوا، عامل محدودکننده سرعت باشد. به همین دلیل دستیابی به سرعتهای بیسابقه برای این قطارها امکانپذیر شده است.
چین پیشتاز حملونقل ریلی فوق سریع
قطارهای مگلو جدید چین تصویری از آینده حملونقل شامل سفری بسیار سریع، ایمن و دوستدار محیط زیست را ارائه میدهند که مرزهای تکنولوژی را جابهجا کرده است، آیندهای که بهنظر میرسد در بعضی کشورها زودتر از بقیه به واقعیت تبدیل خواهد شد. برای مثال در حالی که چین بهسمت آیندهای پرسرعت، هوشمند و مدرن پیش میرود، ایالات متحده آمریکا همچنان با کندی در توسعه خطوط قطار سریعالسیر روبهروست.
سرعت قطارهای سریعالسیر آمریکایی بهطور معمول به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت محدود میشود که در مقایسه با فناوری جدید چین بسیار پایینتر است، از سوی دیگر پروژههای ریلی بین شهرهای مهمی همچون لسآنجلس و لاسوگاس یا لسآنجلس و سانفرانسیسکو با تأخیرها و مشکلات مالی جدی روبهرو هستند و از برنامههای اولیه فاصله گرفتهاند.



نظر شما