آسیا پیشتاز صادرات سوخت سبز؛ اروپا همچنان با بحران تأمین SAF روبه‌رو است

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) در تازه‌ترین واکنش خود به برنامه سوخت هوانوردی پایدار (SAF) اتحادیه اروپا، با بیان اینکه این سیاست در کاهش آلایندگی بی‌تأثیر و موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی است، خواستار بازنگری جدی در اهداف زیست‌محیطی اروپا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از رویترز، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) در تازه‌ترین موضع‌گیری خود علیه برنامه سوخت هوانوردی پایدار (SAF) اتحادیه اروپا، این سیاست را اقدامی پرهزینه و بی‌تأثیر در کاهش آلایندگی دانست و خواستار بازنگری جدی در اهداف زیست‌محیطی این بلوک شد.

ویلی والش، مدیرکل IATA، روز چهارشنبه در یک میزگرد خبری در سنگاپور گفت: «ایده خرید سوخت پایدار و سپس انتقال آن برای مصرف در اروپا اشتباه است، زیرا این انتقال، ردپای کربنی سوخت را به‌وضوح افزایش می‌دهد.»

عرضه محدود و هزینه‌های بالا

طبق برآورد IATA، تولید سوخت هوانوردی پایدار در سال ۲۰۲۵ به حدود ۲ میلیون تن متریک خواهد رسید که تنها معادل ۰.۷ درصد از مصرف سوخت شرکت‌های هواپیمایی است.

والش با انتقاد از اجرای اجباری استفاده از سوختی که عرضه آن در سطح اروپا بسیار محدود است، افزود: «الزام به استفاده از محصولی که در دسترس نیست، هیچ فایده زیست‌محیطی ندارد. شرکت‌های تولیدکننده سوخت نیز به‌دلیل این اجبار، بهای سوخت معمولی جت را بالا برده‌اند.»

او تأکید کرد: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که هزینه تحمیلی این شرکت‌ها بسیار بیشتر از هزینه واقعی تولید مقدار اندک سوخت پایدار موجود است.»

انحصار، بدون منفعت محیط‌زیستی

والش سیاست‌های کنونی اروپا را عاملی برای شکل‌گیری انحصار در بازار سوخت و افزایش قیمت‌ها دانست و گفت: «در واقع اتحادیه اروپا به تأمین‌کنندگان انحصاری کمک کرده تا بدون ارائه مزیت زیست‌محیطی، قیمت‌ها را افزایش دهند. این اهداف باید مجدد مورد ارزیابی قرار گیرد.»

بر اساس مقررات ReFuelEU، شرکت‌های هواپیمایی اروپایی موظف‌اند تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۶ درصد از مصرف سوخت جت خود را با سوخت پایدار جایگزین کنند. اتحادیه اروپا نیز برای خرید این سوخت‌ها برخی مشوق‌ها و یارانه‌هایی در نظر گرفته است.

پیشرفت آسیا در تولید SAF

در حالی که اروپا با کمبود عرضه SAF روبه‌رو است، دست‌کم پنج پروژه تولید سوخت پایدار در آسیا (خارج از چین) یا آغاز به کار کرده‌اند یا قرار است تا پایان سال راه‌اندازی شوند. این پروژه‌ها با هدف صادرات به اروپا و کشورهای منطقه فعال شده‌اند و سنگاپور یکی از صادرکنندگان اصلی این سوخت سبز به اتحادیه اروپاست.

مدیرکل IATA همچنین درباره استفاده از روغن پالم در تولید سوخت پایدار ابراز تردید کرد و گفت: «می‌توان گفت که برخی از روغن‌های پالم پایدار هستند و برخی دیگر نه. اما در بسیاری از مناطق جهان، نگاه سیاه و سفید به این موضوع وجود دارد.»

او افزود: «ما نیازمند رویکردی دقیق‌تر و ارزیابی جامع‌تری از پایداری مواد اولیه مانند روغن پالم هستیم تا از سوخت‌های به صورت کامل پایدار استفاده کنیم.»

کد خبر 885196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.