به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، سالار قاسمی در مراسم افتتاحیه پایگاههای تابستانی اوقات فراغت در سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تقدیر از همکاران استانی و دستاندرکاران، بر اهمیت استراتژیک فرصت تابستانی در پرورش مهارتهای دانشآموزان تأکید و اظهار کرد: فعالیت این پایگاهها در راستای تحقق اهداف تربیتی و توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه خواهد بود.
وی تابستان را فرصت طلایی برای رشد مهارتهای شخصیتی و اجتماعی دانشآموزان استثنایی دانست و افزود: شعار هر دانشآموز یک مهارت باید به طور جدی پیگیری شود، همچنین خواستار توجه به مهارتهای ششگانه (فنی، عاطفی، ارتباطی، دینی، اجتماعی و هنری) در قالب برنامههای متنوعی همچون جشنوارهها، بازدید از مراکز کارآفرینی، اردوهای مهارتی و مسابقهها هستیم. این پایگاهها تنها جنبه تفریحی ندارد، بلکه بستری برای آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی مستقل هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش محوری فناوری عنوان کرد: از مدیران درخواست داریم تا از سفیران فناوری و ابزارهای هوش مصنوعی برای جذابسازی و کیفیتبخشیدن به برنامهها استفاده کنند، همچنین آموزش مهارتهایی همچون پدافند غیرعامل، مدیریت هیجان، خودمراقبتی و آمادگی در بحران به دانشآموزان مورد تأکید است.
قاسمی تصریح کرد: برنامهریزی باید مبتنی بر زیستبوم هر استان و با بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناطق انجام شود، از رؤسای آموزش و پرورش درخواست داریم تا با بهکارگیری ظرفیت خیران، نهادهای فرهنگی و متخصصان روانشناسی و مشاوره، کیفیت برنامهها را ارتقا دهند. تفاهمنامههای منعقدشده (بهویژه با سازمان فنی و حرفهای و حوزه تربیت بدنی) برای تأمین امکاناتی مانند زمین چمن و اتاق بازی پیگیری شود.
وی هدف نهایی فعالیتهای تابستانی را تبدیل دانشآموزان با نیازهای ویژه به انسانهای توانمند، با اعتماد به نفس و دارای حس هویت اجتماعی دانست و اضافه کرد: این دانشآموزان باید خود را جامعهساز بدانند، اجرای کیفی این برنامهها، موتور محرک سال تحصیلی آینده خواهد بود. سازمان برای پایش و ارزیابی عملکرد پایگاهها، برنامه بازدیدهای ترکیبی (حضوری و مجازی) را اجرا خواهد کرد.



نظر شما