به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از د ورج، HMD Global، شرکت فنلاندی که از سال ۲۰۱۶ گوشیهای با برند نوکیا را تولید میکند، اعلام کرد که عملیات خود در بازار آمریکا را به شدت کاهش داده و فروش گوشیهای نوکیا و محصولات برند HMD را در وبسایت آمریکایی خود متوقف کرده است، به گزارش ورج این تصمیم به دلیل فشارهای اقتصادی، هزینههای بالای مجوز نوکیا و رقابت شدید با غولهایی همچون اپل و سامسونگ اتخاذ شده است. حتی عرضه گوشیهای نوستالژیک همچون Barbie Flip نتوانست این برند را در آمریکا نجات دهد.
HMD در بیانیهای تأیید کرد که پشتیبانی از مشتریان فعلی در آمریکا از طریق تیمهای جهانی ادامه خواهد داشت و خدمات گارانتی و تعمیرات حفظ میشود، با این حال این خروج نشانهای از چالشهای عمیق این شرکت در بازار رقابتی گوشیهای هوشمند است. نوکیا که زمانی با مدلهایی همچون ۳۳۱۰ بازار را تسخیر کرده بود، پس از فروش بخش موبایل خود به مایکروسافت در ۲۰۱۴ و بازگشت از طریق توافق مجوز با HMD، نتوانست جایگاه قدرتمندی در آمریکا به دست آورد.
هزینههای بالای مجوز نوکیا یکی از موانع اصلی بود، به گفته GSMArena، این هزینهها موجب شد محصولات HMD با قیمتهای غیررقابتی عرضه شوند، در حالی که اپل و سامسونگ با نوآوریهای مداوم بازار را در اختیار دارند، HMD همچنین در حال آمادهسازی برای پایان توافق مجوز خود با نوکیا در مارس ۲۰۲۶ است و قصد دارد تا آن زمان گوشیهای فیچرفون نوستالژیک همچون Nokia ۳۵۱۰ و ۸۳۱۰ را عرضه کند. این شرکت تولید خود را به هند منتقل کرده تا هزینهها را کاهش دهد و بر بازارهای نوظهور تمرکز کند.
خروج HMD Global از بازار آمریکا، ضربهای به برند نوکیا و نشانهای از چالشهای شرکتهای کوچکتر در برابر غولهای فناوری است. با تمرکز بر بازارهای نوظهور و کاهش هزینهها، HMD امیدوار است جایگاه خود را بازسازی کند. اما پایان توافق مجوز نوکیا در ۲۰۲۶، آینده این برند را در هالهای از ابهام قرار داده است، این تصمیم درسهایی درباره استراتژیهای رقابتی در صنعت فناوری ارائه میدهد.


نظر شما