به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جاده جدید ۲۱ مایلی آ ۱۴ در کمبریجشر، یکی از بزرگترین پروژههای زیرساختی بریتانیا در دهه گذشته، با بودجهای بالغ بر ۱.۵ میلیارد پوند در سال ۲۰۲۰ افتتاح شد. این پروژه با وعدهای بلندپروازانه مبنی بر افزایش ۱۱.۵ درصدی تنوع زیستی منطقه، قرار بود محیط زیست را پس از ساخت جاده بهتر از قبل کند، اما پنج سال پس از افتتاح، واقعیت متفاوت است و شرکت ملی راههای بریتانیا اعتراف کرده که وضعیت محیط زیست و تنوع زیستی حتی بدتر از قبل شده است.
در طول مسیر جاده، انبوهی از پوششهای پلاستیکی روی تپههای کنار جاده دیده میشود که درون آنها بقایای خشک و مرده درختان به چشم میخورد. از حدود ۸۶۰ هزار درختی که بهمنظور جبران خسارت زیستمحیطی کاشته شده بود، بیش از ۷۰ درصد از آنها از بین رفتهاند. حتی مسیرهای زیرگذر حفر شده برای عبور حیوانات همچون سمندرها و موشهای آبی خشک شده و پر از زباله است و برکههایی که برای جمعآوری آب باران و ایجاد زیستگاه طراحی شده بودند، با گلولای پر شدهاند.

نخستین گزارشها در سال ۲۰۲۲ نشان داد که حدود ۷۰ درصد درختان کاشته شده مردهاند. در اواخر ۲۰۲۳، مدیر پروژه ادعا کرد میزان مرگ درختان ممکن است تنها ۵۰ درصد باشد، اما دو بار کاشت مجدد نیز با شکست روبهرو شد که دلیل آن کاشت همان گونه درختان در همان مکان بود. پس از بررسی کامل خاک و آنالیز سه ماهه در سال ۲۰۲۳ مشخص شد که گونههای اشتباهی در مکانهای نامناسب کاشته شدهاند و زمان کاشت نیز به درستی انتخاب نشده است.
در پاییز و زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴، حدود ۱۶۵ هزار درخت جدید به ارزش تقریبی ۲.۹ میلیون پوند کاشته شد. با این حال، شورای کمبریجشر اعلام کرده که اطلاعات دقیق درباره محل کاشت و نتایج بررسیها هرگز به آنها ارائه نشده است. تلاشهای مسئولان برای یافتن محل درختان جدید نیز بینتیجه بوده و فقط چند منطقه محدود با کاشت مجدد مشاهده شده است.
اعضای حزب لیبرال دموکرات در شورای کمبریجشر، با نگرانی از این وضعیت خواستار تحقیقات پارلمانی درباره شکست چند میلیون پوندی پروژه شده است. آنها معتقدند سالها تلاش کردند تا اطلاعات پایه درباره مرگ گسترده درختان و اقدامات بعدی برای کاشت مجدد را به دست آورند، اما شرکت ملی راهها همکاری لازم را نکرده است. این اشخاص شکست پروژه را نمونهای از وعدههای توخالی توسعهدهندگان قدرتمند میدانند که برای کسب مجوزهای ساختوساز، تعهدات زیستمحیطی میدهند اما آنها را عملی نمیکنند.

برخی از ساکنان محلی دست به کاشت نهال زدهاند و تاکنون حدود ۱۵۰ درخت در حاشیه جاده کاشتهاند.
شرکت ملی راههای بریتانیا که توسط دفتر راهها و راهآهن بهدلیل تحقق نیافتن معیارهای افزایش تنوع زیستی مورد توبیخ قرار گرفته، اذعان کرده است که پروژه آ ۱۴ به جای بهبود، به محیط زیست آسیب زده است. سخنگوی این شرکت در پاسخ به انتقادات گفته است که ارتقای این پروژه تنها به بهبود جاده محدود نمیشود و فعالیتهای زیستمحیطی آنها یک پروژه بلندمدت است که همچنان ادامه خواهد داشت.


نظر شما