به گزارش خبرگزاری ایمنا، محاربه یکی از جرایم حدی در اسلام است که در صورت اثبات، مجازات سنگینی را برای فرد در پی دارد. درک صحیح این مفهوم و شرایط تحقق آن برای شناخت حدود شرعی و قوانین قضائی اسلامی ضروری است.
این مطلب به بررسی دقیق حکم محاربه، تعریف محارب و مجازاتهای آن بر اساس فقه اسلامی، بهویژه دیدگاه امام خمینی (قدس سره) و سایر مراجع عظام، میپردازد.
محاربه یعنی چه؟
بر اساس آنچه در منابع فقهی و رسالههای عملیه آمده است، محاربه عبارت است از:
«بیرون آوردن سلاح به قصد ترساندن مردم و برهم زدن نظم عمومی و سلب امنیت جامعه.»
به عبارت دیگر، صرف بیرون آوردن سلاح به تنهایی جرم نیست، بلکه باید این عمل با نیتی خاص و تأثیرگذاری بر امنیت جامعه همراه باشد. اینکه سلاح چه نوعی باشد (کشنده یا غیرکشنده) یا اینکه آیا واقعاً کسی را مجروح یا مقتول کرده باشد یا خیر، در تحقق عنوان محاربه نقش دارد، اما شرط اصلی، قصد ایجاد ترس و ناامنی در جامعه است.
امام خمینی (قدس سره) در تحریر الوسیله میفرمایند:
«المحارب هو من جرّد السلاح فی لایلةٍ أو نهارٍ لإخافة الناس و افساد المال و الأنفس و ارعاب المؤمنین.»
(محارب کسی است که در شب یا روز سلاح خود را بکشد تا مردم را بترساند و مال و جانها را فاسد کند و مؤمنان را به وحشت اندازد.)
بر اساس این تعریف، عناصر اصلی تحقق جرم محاربه عبارت است از:
- تجرید سلاح: بیرون کشیدن سلاح سرد یا گرم
- قصد اخافه: نیت ترساندن مردم و ایجاد وحشت عمومی
- برهم زدن نظم عمومی: هدف قرار دادن امنیت و آرامش جامعه
چه کسانی محارب هستند؟
بر اساس تعاریف فقهی، مصادیق محارب بسیار گسترده است و شامل موارد زیر میشود:
- راهزنان و قُطّاعالطریق: کسانی که در جادهها یا مناطق عمومی با سلاح کمین کرده و اموال مردم را میربایند و باعث ترس و وحشت میشوند.
- اشرار و اوباش: گروههایی که با سلاح در جامعه ظاهر شده و نظم عمومی را مختل میکنند، مردم را تهدید میکنند یا دست به اعمال خشونتآمیز میزنند.
- هر کسی که با سلاح به جان و مال مردم تعدی کند: حتی اگر این کار در یک مکان خصوصی انجام شود، اگر جنبه عمومی پیدا کند و باعث ترس گسترده شود، میتواند مصداق محاربه باشد.
نکته مهم این است که در تحقق جرم محاربه، لزوماً نباید عملیات خشونتآمیز فیزیکی (مانند قتل یا جرح) صورت گرفته باشد؛ صرف بیرون آوردن سلاح با قصد ترساندن و سلب امنیت کافی است.
شرایط اثبات محاربه:
برای اینکه شخصی بهطور رسمی محارب شناخته شود و مستحق مجازات حدی شود، باید شرایط زیر در دادگاه شرعی اثبات شود:
- اثبات تجرید سلاح: وجود سلاح و بیرون کشیدن آن.
- اثبات قصد مجرمانه: نیت ترساندن مردم و برهم زدن امنیت. این قصد میتواند از طریق اقرار متهم، شهادت شهود عادل، یا علم قاضی (با شرایط خاص) اثبات شود.
- جنبه عمومی جرم: عمل باید بهگونهای باشد که امنیت عمومی را تهدید کند و باعث ترس و وحشت در میان مردم شود.
مجازات محاربه در اسلام:
یکی از سختترین مجازاتهای حدی در اسلام، مربوط به جرم محاربه است. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره مائده، آیه ۳۳ میفرماید:
«إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ»
(سزای کسانی که با خدا و پیامبرش جنگ میکنند و برای فساد در زمین میکوشند، این است که کشته شوند یا به دار آویخته شوند یا دستها و پاهایشان به خلاف (یکدیگر) قطع شود یا از زمین تبعید شوند. این خواری و رسوایی آنها در دنیاست و در آخرت عذاب بزرگی دارند.)
بر اساس این آیه شریفه، حاکم شرع میتواند یکی از چهار مجازات زیر را برای محارب تعیین کند:
- قتل: اعدام محارب
- صلب: به دار آویختن محارب پس از قتل
- قطع ید و رجل: قطع دست راست و پای چپ محارب
- نفی از ارض: تبعید محارب از سرزمین اسلامی
انتخاب مجازات به نظر حاکم شرع بستگی دارد و بسته به شدت جرم، انگیزه محارب و تأثیر عمل او بر جامعه، یکی از این مجازاتها انتخاب میشود. به عنوان مثال، اگر محارب کسی را بکشد، مجازات او قتل است. اگر کسی را مجروح کند ولی نکشد، ممکن است مجازات آن قطع ید و رجل یا نفی باشد. اما اگر تنها قصد ترساندن مردم را داشته باشد و عملی انجام ندهد، مجازات آن نفی از ارض یا در برخی موارد تبعید است.
اهمیت رعایت قانون و پرهیز از محاربه
جرم محاربه یکی از جرایم علیه امنیت عمومی جامعه اسلامی است. هدف از وضع این مجازاتهای سنگین، حفظ آرامش، امنیت و نظم در جامعه است تا هیچ فرد یا گروهی نتواند با اقدامات خود باعث ترس و وحشت مردم شود، بنابراین هر فرد مسلمانی وظیفه دارد از هرگونه عملی که شائبه محاربه را داشته باشد پرهیز کند و به قوانین شرعی و اجتماعی پایبند باشد.


نظر شما