نظام جامع مسائل فرهنگی ترافیک در اصفهان مغفول مانده است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضعف نظام مدیریت فرهنگی ترافیک در کلان‌شهر اصفهان، بر لزوم تدوین برنامه‌ای جامع و هوشمند برای ساماندهی رفتارهای ترافیکی شهروندان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _دوشنبه نهم تیر_ در صدوهفتادودومین جلسه کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: احساسم این است که نظام مسائل فرهنگی ترافیک در اصفهان به‌صورت جامع و مانع دیده نشده است.

وی با اشاره به تنوع رفتارهای ترافیکی در بین شهروندان اصفهانی تصریح کرد: در اصفهان دو میلیون نفر زندگی می‌کنند که هر کدام رفتار ترافیکی خاص خود را دارند؛ برخی عابر پیاده هستند، برخی از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، برخی خودروی شخصی دارند، برخی موتورسیکلت سوار می‌شوند و به‌تازگی نیز اسکوترسواری رواج یافته است؛ مشکل اینجا است که ممکن است فرهنگ استفاده از اسکوتر حتی آموزش داده نشده باشد.

نباتی‌نژاد با تأکید بر اهمیت توجه به تمام ابعاد ترافیک شهری افزود: حتی افرادی که با خودروی شخصی تردد می‌کنند، در نهایت پیاده می‌شوند و رفتار آن‌ها به‌عنوان عابر پیاده نیز حائز اهمیت است، اما به‌نظر می‌رسد ما تاکنون نظام مسائل جامعی برای مدیریت این رفتارها طراحی نکرده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با اشاره به تجربه سفر اخیر خود به اروپا در قالب نمایندگی شهرداری گفت: آنجا به‌دلیل نبود خودروی شخصی، بیشتر پیاده‌روی می‌کردیم و فرهنگ پیاده‌محوری به وضوح قابل مشاهده بود، به‌ویژه در زمینه رعایت چراغ‌های عابر پیاده و وقتی به اصفهان بازگشتم، تا یک هفته تحت‌تأثیر آن فضا بودم و متوجه شدم که چقدر در شهر خودمان فرهنگ رعایت حقوق عابران پیاده ضعیف است.

نباتی‌نژاد با اشاره به نظام‌های موفق در بعضی کشورها خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته، حتی عابران پیاده در صورت تخلف جریمه می‌شوند و ما نیز باید به سمت ایجاد نظام جامع مسائل ترافیکی برویم که رفتار سواره‌ها و پیاده‌ها را پوشش دهد.

وی یکی از مهم‌ترین معضلات ترافیکی اصفهان را پارک‌های دوبل دانست و گفت: پارک دوبل بلای جان معابر ما شده است، حتی اگر معابر را تعریض هم بکنیم، باز هم برخی خودروها به‌جای استفاده از جایگاه پارک، دوبل می‌ایستند و راه را می‌بندند، آیا این موضوع در نظام مسائل ترافیکی ما دیده شده است؟

نباتی‌نژاد با تأکید بر لزوم هوشمندسازی مدیریت ترافیک یادآور شد: باید همچون سیستم ردیابی پهپادها که مخاطبان خود را شناسایی می‌کند، موتورسیکلت‌سواران را نیز به‌صورت دقیق مورد پایش قرار دهیم، به‌طور مثال اگر ۱۰۰ هزار موتورسیکلت‌سوار در اصفهان داریم، باید برای هر کدام شناسنامه ترافیکی ایجاد شود و آموزش‌های لازم به آنها داده شود.

وی افزود: فرهنگ‌سازی باید هوشمندانه انجام شود، نه با نصب تابلوهای هشداردهنده در محلاتی که ممکن است برای ساکنان آن منطقه مسئله‌ای نباشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با اشاره به لزوم استفاده از داده‌های راهنمایی و رانندگی گفت: داده‌های پلیس می‌تواند برای تنبیه متخلفان و برای هدایت شهروندان به سمت رفتارهای صحیح ترافیکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اجرای بعضی طرح‌های شهرداری همچون نصب تابلوهای هشداردهنده و استفاده از سگ‌گردان‌ها گفت: آیا این تابلوها تأثیری در کاهش تخلفات موتورسیکلت‌سواران داشته است؟ در بررسی‌های ما، تعداد سگ‌گردان‌ها کاهش یافته بود، اما در مورد موتورسیکلت‌ها نمی‌توان با قطعیت گفت که تنها فرهنگ مقصر است؛ بخشی از آن اقتصادی و بخشی نیز مربوط به قوانین است.

نباتی‌نژاد از انجام پژوهشی در سال ۱۴۰۱ با عنوان بررسی ابعاد مختلف فرهنگی، زیرساختی و حقوقی ترافیک» خبر داد که به‌عنوان پژوهش برتر شهرداری نیز انتخاب شده است و گفت: در این پژوهش چهار بعد اصلی ترافیک بررسی شد، اما تنها بعد فرهنگی آن مورد توجه قرار گرفت و سایر ابعاد عملیاتی نشد.

وی افزود: باید به جمع‌بندی برسیم که شهرداری و شورای اسلامی شهر چگونه می‌توانند در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهند، همان‌طور که برای تاکسی‌های برقی تسهیلات قائل شدیم، باید برای موتورسیکلت‌سواران نیز برنامه‌ریزی کنیم، به‌طور مثال کلاه کاسکت رایگان توزیع شود یا مشوق‌های دیگری در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان تأکید کرد: ما باید دستگاه‌های مرتبط را وادار به اقدام کنیم و از ظرفیت‌های پژوهشی برای بهبود فرهنگ ترافیک در اصفهان بهره ببریم.

کد خبر 880752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.