به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط تنگهای جهان به شمار میرود که از نظر جغرافیایی و اقتصادی اهمیت بالایی دارد. این تنگه که بین عمان و ایران واقع شده، خلیج فارس را به خلیج عمان و در نهایت به دریای عرب متصل میکند. عرض تنگه هرمز در باریکترین نقطهاش ۳۳ کیلومتر و عرض مسیر کشتیرانی آن تنها ۳ کیلومتر است.
بر اساس دادههای شرکت تحلیلی Vortexa، بین ابتدای سال ۲۰۲۲ و ماه گذشته، روزانه حدود ۱۷.۸ تا ۲۰.۸ میلیون بشکه نفت خام، میعانات و سوختها از این تنگه عبور کرده است. کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مانند عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، کویت و عراق، عمده صادرات نفت خود را از طریق این تنگه به ویژه به سمت آسیا انجام میدهند. بنادر جبیل علی، فجیره، صحار و رأس لافان در این آبراه قرار دارند و روزانه بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور میکند.
تنگه هرمز که حدود ۲۶ درصد از تجارت جهانی نفت را مدیریت میکند، در حال حاضر به کانون اختلالات زنجیره تأمین جهانی تبدیل شده است. این اختلالات بهدلیل تنش بین اسرائیل و ایران به وجود آمده و بهویژه برای کشورهایی مانند هند که به شدت به این تنگه برای واردات نفت و کودهای شیمیایی وابسته هستند، خبرهای ناخوشایندی به همراه دارد.
با توجه به شرایط کنونی، انتظار میرود که قیمتهای نفت بهشدت افزایش یابد و اثرات تورمی شدیدی در ایالات متحده و سایر نقاط جهان ایجاد کند بنادر کشورهای ذینفع این تنگه نیز ممکن است با افزایش حجم بار مواجه شوند، هزینههای اجاره کشتیها در سطوح بالایی قرار خواهد گرفت و نرخهای حملونقل و هزینههای بیمه نیز بالا میرود.
تحلیلگران بر این باورند که اگر این تنگه بسته شود، قیمت نفت میتواند به سطوحی برسد که از زمان تنشهای ژئوپولیتیکی ناشی از عملیات روسیه در اوکراین بیسابقه بوده است. به عنوان مثال، کارشناسان JPMorgan پیشبینی کردهاند که در شرایط بحرانی، قیمت نفت ممکن است به بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

غرب آسیا یکی از صادرکنندگان بزرگ کودهای شیمیایی و مواد اولیه آن است و کشورهای بزرگی مانند هند، برزیل و چین از جمله دریافتکنندگان اصلی این محصولات هستند. این منطقه همچنین مقادیر قابل توجهی سنگ آهک به هند و بنگلادش و همچنین سیمان و کلینکر به آفریقا صادر میکند.
اهمیت تنگه هرمز به حدی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (United States Fifth Fleet) مستقر در بحرین مسئولیت حفاظت از کشتیرانی تجاری در این منطقه را بر عهده دارد. در صورت بسته شدن این تنگه، عواقب اقتصادی و سیاسی جدی برای کشورهای مختلف به ویژه ایالات متحده و چین به وجود خواهد آمد. مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه از چین خواست تا از بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران جلوگیری کند.
ایران در گذشته اعلام کرده است که ممکن است تنگه هرمز را ببندد، اما هرگز به این تهدید عمل نکرده است. با این حال، در پی حملات اخیر ایالات متحده به تأسیسات هستهای ایران، این احتمال بیش از هر زمان دیگری قوت گرفته و برخی تحلیلگران بر این باورند که این اقدام میتواند به عنوان یک واکنش مستقیم به سیاستهای ایالات متحده در نظر گرفته شود.
در سطح جهانی، افزایش قیمت نفت و هزینههای حملونقل به کندی رشد اقتصادی در کشورهای بزرگ منجر میشود. کشورهایی که بهشدت به واردات نفت وابسته هستند، با کاهش مصرف و سرمایهگذاری مواجه خواهند شد. همچنین، اختلال در زنجیره تأمین جهانی بهویژه برای صنایعی که به نفت و گاز وابسته هستند، میتواند منجر به تأخیر در تولید و افزایش هزینهها شود.
از سوی دیگر، بسته شدن تنگه هرمز میتواند تنشهای ژئوپولیتیکی را افزایش دهد. کشورها ممکن است برای تأمین امنیت مسیرهای جایگزین، هزینههای نظامی خود را افزایش دهند و این موضوع منابع مالی را از توسعه اجتماعی و اقتصادی دور کند. همچنین، احتمال بروز درگیریهای نظامی در منطقه به دلیل این تنشها وجود دارد که میتواند به بیثباتی بیشتر در اقتصاد جهانی منجر شود.



نظر شما