به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان آموزش و پرورش، سید مصطفی آذرکیش در اولین نشست دبیرخانه اجراییسازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، اظهار کرد: در برنامههای وزارت آموزش و پرورش، ناظر بر سیاستهای تحولی ریاست جمهور، یکی از برنامهها تحت عنوان «نهضت عدالت آموزشی برای ارتقا مدیریت آموزشگاهی»، همان الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در برنامههای معاونت آموزش متوسطه اعلام کردیم که در تعریف، طراحی و اجرای هماندیشیهای کارآمد، مجموعه کارشناسان در تمام معاونتها، همراه با جلب اعتماد، همبستگی، همکاری، شناسایی، ساماندهی، زمینهسازی توانمندیها و ظرفیتسازیهای جدید، نسبت به تحقق آنچه که قرار است در کانون کلاس درس به عنوان تحول رخ دهد، اقدام خواهیم کرد.
وی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین جزو برنامههای جداناپذیر ارتقای کیفیت آموزشی برشمرد و تصریح کرد: این الگو برای تقویت اقتدار مدیریتی مدیران فهیم و خدوم در واحدهای آموزشی طراحی شده است.
آذرکیش با اشاره به اینکه شیوهنامهای برای بهبود مداوم جریان تربیت و یادگیری بر مشارکت آگاهانه تمام همکاران، به ویژه معلمان، مشاوران و عوامل اجرایی در دستور کار قرار دارد، گفت: ساماندهی روابط و ساختارها، زمینهسازی برای شکلگیری فرهنگ سازمانی مدرسه تراز، سازمان یافتگی برنامههای مدرسه و ایجاد فرصتهای گزینش آگاهانه و آزادانه از دیگر محورهای آن است.
وی درباره کلید واژههای این الگو اظهار کرد: در این الگو، چهار کلید واژه اساسی ترسیم، توصیف، تدوین و ارزیابی مطرح شده است که ترسیم برپایه وضعیت مطلوب، توصیف وضع موجود، تدوین و اجرای برنامههای تحولی و در نهایت ارزیابی میزان اجرای سند تحول است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش به برگرفته شدن مدل مفهومی مدرسه تراز از سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، مبانی نظری سند تحول، فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه درسی ملی و برنامههای زیرنظامهای سند اشاره کرد و گفت: وظایف همکاران در سطح ستاد، تدوین ابعاد، شاخصها و استانداردها بوده و در سطح مدرسه، عملیاتیسازی این الگو با هدف اجرای دقیق سند تحول است.
وی نقشه راه مدرسه در الگو مدرسه تراز سند تحول بنیادین را مراحل تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، اجرای آن و ارزیابی میزان تحقق اهداف سند در مدرسه و پایش مداوم کیفیت برشمرد و افزود: ویژگیهای مدرسه تراز به ویژه میزان کسب شایستگیهای دانشآموزان، معلمان، والدین و سطح دستیابی به نتایج عملکردی سنجش خواهد شد.
آذرکیش با بیان اینکه مدیریت و راهبری، برنامه درسی، محیط تربیت و نتایج و انتظارات، پنج بُعد اساسی این الگو هستند که در برنامههای عملیاتی باید مدنظر قرار گیرند، گفت: مدرسه تراز بستری برای اجرای چرخشهای تحولی و ارتقای مدیریتی مدیران در تمام سطوح، به ویژه در میان معلمان و مدیران مدارس است و آموزشهای لازم برای مدیران در قالب این الگو برنامهریزی شده تا آنها با مفاهیم ترسیم، توصیف، تدوین و ارزیابی به خوبی آشنا شوند.
وی افزود: دبیرخانههای اجرایی متناسب با این الگو در سطح ابتدایی و متوسطه با راهبری معاونان آموزشی تشکیل شدهاند و از مدیران کل استانها نیز خواسته شده تا یک اتاق ویژه برای این دبیرخانهها در ادارات خود اختصاص دهند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در شیوهنامه ابلاغ شده چند هدف و مأموریت به ویژه ایجاد فهم مشترک از اهداف سند، بهرهگیری از ظرفیت همه عوامل تربیتی، کاهش تمرکز و واگذاری اختیارات به مدارس، مشارکت فعال در دورههای آموزشی، توجه به توسعه شایستگیهای حرفهای مدیران و معلمان، تقویت نظارت مستمر، زمینهسازی برای پایش کیفیت و در نهایت، تمرکز بر کیفیت در تمام ابعاد مدیریتی مدرسه، برای استانها تعیین شده است.
وی گفت: در بیش از ۳۱ جلسه با رئیس جمهور این موضوعات با محوریت نهضت عدالت آموزشی پیگیری شده و اعتقاد داریم که تمام اهداف این نهضت در الگوی مدرسه تراز سند تحول قابل پیادهسازی است که این برنامهها شامل گفتمانسازی، اجرای دورههای آموزشی، ترویجی، شناسایی راهبران تحول، ایجاد سامانههای نظارتی هوشمند، اجرای پایلوت در ۱۰ درصد مدارس دولتی، صدور ابلاغ مدرسان و هماهنگی در سطوح ستادی و استانی است.
آذرکیش خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نیز مقرر است شرایط آموزش معلمان و مدیران در گام اول کامل شود و برای گام دوم استقرار الگوی مدرسه تراز نیز آموزش ۴۰ درصد دیگر از مدارس انجام پذیرد، البته سامانه نظارت بر اجرای طرح درسها نیز بیش از ۷۰ درصد آمادهسازی شده و بهزودی به صورت کامل در دسترس قرار میگیرد.


نظر شما