به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، خودروسازان بهطور معمول خودروهای جدید و پیشرفتهای را معرفی میکنند که مجهز به فناوریهای اتصال پیشرفته و قابلیت رانندگی خودکار هستند و کمتر پیش میآید که این شرکتها وارد حوزه طراحی و ساخت شهرهای هوشمند شوند و فراتر از خودرو، کل زندگی شهری را متحول کنند. شرکت تویوتا با پروژهای موسوم به «شهر بافتهشده (Woven City)» چنین اقدامی را انجام داده است و در نظر دارد شهری آزمایشی و زنده را طراحی و اجرا کند که جدیدترین فناوریها در زمینه برنامهریزی شهری، حملونقل، مدیریت انرژی، اتصال، رباتیک و بهینهسازی فضا را به چالش میکشد.
پروژههای مشابهی در زمینه ساخت شهرهای هوشمند پیش از این نیز وجود داشته است، از جمله پروژه شهر هوشمند گوگل در تورنتو که حدود چهار هکتار مساحت داشت، اما پروژه شهر بافتهشده تویوتا گام بلندی نسبت به این نمونهها برداشته است؛ این شهر در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار ساخته میشود و وسعت بسیار بیشتری دارد. شهر بافتهشده در دامنه کوه فوجی ژاپن واقع شده و قرار است محل سکونت نزدیک به ۲۰۰۰ نفر باشد. زمان و مکان انتخابشده برای این پروژه تصادفی نیست و تویوتا از این طرح در نمایشگاه CES لاسوگاس، بزرگترین نمایشگاه فناوری جهان، رونمایی کرد و قصد دارد آن را بهعنوان ویترینی از فناوریهای نوین خود به جهان معرفی کند.
طرح کلی شهر بافتهشده شامل طراحی سه نوع خیابان شامل خیابانهای سریع برای خودروهای بزرگ، خیابانهایی ویژه وسایلنقلیه شخصی کوچکتر و خیابانهای مختلط است. این شهر در محیطی پایدار ساخته میشود که ساختمانها بهطور عمده از چوب ساخته و سقفهایشان با پنلهای خورشیدی پوشیده شده است. انرژی تولیدشده از خورشید با انرژی حاصل از سلولهای سوختی هیدروژنی ترکیب میشود تا منبع انرژی پاک و پایداری را فراهم آورد. این پروژه بخشی از استراتژی نمایش قدرت صنعتی و فناوری پیشرفته ژاپن و یکی از نمونههای بارز این رویکرد، نقش برجسته سلولهای سوختی هیدروژنی در تأمین انرژی شهر است. استفاده از این فناوری در مقیاس گسترده هنوز در دنیای امروز عملیاتی و اقتصادی نیست، اما ژاپن و بهویژه تویوتا سالهاست که به این فناوری متعهد ماندهاند. این موضوع ممکن است اعتبار پروژه را در نگاه بعضی منتقدان کاهش دهد، اما باید منتظر ماند و دید که این طرح چگونه پیش خواهد رفت.

شهر بافتهشده به سه حوزه اصلی تقسیم شده است که هریک بر نوع خاصی از حملونقل تمرکز دارد و بهشدت از فناوریهای خودکار و هوش مصنوعی بهره میبرد. خدمات عمومی، حملونقل و حتی فعالیتهای سختی همچون توزیع کالا و حملونقل رباتیک، در زیر زمین و هسته مرکزی شهر انجام میشود تا فضای سطحی برای تعاملات اجتماعی و زندگی شهری آزاد بماند. ساختمانهای فاز اول شهر بافتهشده که برای فعالیتهای مشترک و خلاقانه طراحی شدهاند، سال گذشته تکمیل شدند. این ساختمانها موفق به دریافت گواهینامه LEED پلاتینیوم برای طراحی دوستدار محیط زیست خود شدند تا ردپای کربنی را کاهش دهند. قرار است این فاز در پاییز سال جاری افتتاح شود و حدود ۱۰۰ نفر شامل کارکنان تویوتا و پروژه شهر هوشمند به همراه خانوادههایشان در آن ساکن شوند. ساکنان خارجی پس از آن بهتدریج وارد خواهند شد و تعداد جمعیت را تا حدود ۳۶۰ نفر از ۲۰۰۰ نفر برنامهریزی شده افزایش دهند. در حال حاضر دسترسی به شهر تنها برای دوستان و خانواده ساکنان امکانپذیر است، اما انتظار میرود تا اواخر سال آینده به روی عموم باز شود. پارکها و میادین محلهای این شهر نیز بهعنوان فضاهای تجمع اجتماعی طراحی شدهاند تا حس ارتباط و همبستگی میان ساکنان را تقویت کنند.
تحول تویوتا از خودروساز به شرکت حملونقل
این پروژه نشاندهنده تحول تویوتا از یک خودروساز سنتی به شرکتی فعال در حوزه حملونقل است. تویوتا قصد دارد در این شهر آزمایشهایی برای حل چالشهای اجتماعی مختلف همچون ترافیک، احیای کسبوکارها و کاهش تصادفات انجام دهد. بهعنوان مثال برای مقابله با ترافیک، دادههای مربوط به ترافیک و پارکینگ را جمعآوری و تحلیل خواهد کرد تا سیستمهایی برای پیشنهاد بهترین زمانهای رانندگی به ساکنان توسعه دهد. یکی از اصلیترین وسایل حملونقل در شهر بافتهشده، خودروی الکتریکی صددرصد خودران «ای-پلت ( E-Pallet)» است، البته کل سیستم حملونقل شهر بهگونهای طراحی شده است که بهصورت خودکار عمل کند و خیابانها بهگونهای ساخته شدهاند که خودروهای سریع، بدون آلایندگی و بهصورت خودران در کنار عابران پیاده حرکت کنند و امنیت ساکنان همواره در اولویت باشد.

شهر بافتهشده همچنین بهعنوان آزمایشگاهی زنده برای فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی و رباتیک عمل میکند تا راهکارهای نوآورانهای در زمینه حملونقل و اتصال با تمرکز بر پایداری را توسعه دهد. این پروژه بستری برای آزمایش و اعتبارسنجی فناوریهای جدید توسط مخترعان و شرکتهای نوپا فراهم میکند. شرکتهای گروه تویوتا همراه با شرکای خارجی، استارتاپها و کارآفرینان در این پروژه همکاری میکنند. برای مثال شرکت دایکین (تولیدکننده سیستمهای تهویه مطبوع) قصد دارد فضاهای بدون گردوغبار و محیطهایی با قابلیت تنظیم عملکرد برای حمایت از تمرکز، آرامش و بهبود کیفیت خواب را در این شهر آزمایش کند و تأثیر آن بر بهرهوری کاری و سلامت کلی را بررسی نماید. یک شرکت پیشرو در زمینه نوشیدنیها موسوم به دایدو درینکو نیز که بهدنبال توسعه روشهای جدید تولید ارزش از طریق دستگاههای فروش خودکار است، دادههای خرید و مصرف نوشیدنی را در شهر بافتهشده جمعآوری و تحلیل خواهد کرد. از سوی دیگر شرکت نیسین فود پروداکتس (تولیدکننده نودل فوری) که در حال بررسی ایجاد محیطهای غذایی نوین است، قصد دارد اثربخشی وعدههای غذایی بهینهشده خود را بر سلامت جسمی و روانی و رفتار افراد در این شهر ارزیابی کند.
شرکت یوسیسی ژاپن تولیدکننده و فروشنده قهوه نیز در نظر دارد کافهای در شهر بافتهشده راهاندازی و ارزش بالقوه قهوه را با تحلیل تأثیرات آن بر چهره مشتریان و جریان تعاملات در آن بررسی کند. علاوهبر این، هولدینگ زوشینکای (ارائهدهنده خدمات آموزشی حضوری و از راه دور) قصد دارد روشهای نوین آموزش را با استفاده از دادهها در شهر بافتهشده پیادهسازی و محیطهای یادگیری جدیدی ایجاد کند. این شرکت سال آینده مهدکودک و مرکز مراقبت پس از مدرسه با استفاده از هوش مصنوعی را برای تحلیل فعالیتهای کودکان در این شهر راهاندازی خواهد کرد. تویوتا همچنین در حال مذاکره با شرکتهای دیگر است و از شرکتهای نوپا، دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی دعوت کرده تا از طریق برنامه شتابدهندهای که از تابستان آغاز میشود، در پروژه شهر بافتهشده مشارکت کنند.





نظر شما