به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد شعرباف امروز _پنجشنبه یکم خرداد_ در هفتمین نشست از سلسله نشستهای تجربه شهر با موضوع «فرایند شکلگیری متروی کلانشهر اصفهان» اظهار کرد: هیچ شهری همچون اصفهان، پشتوانه مطالعاتی مترو را ندارد.
وی با اشاره به روزهایی که پیادهراه کردن میدان امام (ره) برای نخستینبار مطرح شد، افزود: در سالهای پایانی دهه شصت، ۵۰۰ هزار دلار اعتبار از یونسکو برای مطالعات حملونقل اصفهان دریافت کردیم تا مطالعات خالیشدن میدان امام (ره) از خودرو انجام شود، هر چند سر منشأ مطالعات حملونقل شد.
مدیر اسبق سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه مطالعات شرکت متروی منطقه اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری انجام شده بود و سهامداران متعددی شامل شهرهای جدید و شماری از صنایع در کنار شهرداری اصفهان داشت، ادامه داد: همه اینها را سهامدار کردیم تا در ساخت مشارکت داشته باشند، اما در نهایت سازمان قطار شهری اصفهان در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید.
شعرباف گفت: معتقدم بار ساخت مترو نمیتواند فقط بر دوش شهرداری باشد و من در زمان مسئولیتم حمایت استاندار، شهردار و شورای اسلامی شهر را جلب کردم تا بتوان پروژه را اجرا کرد.
وی با بیان اینکه نخست پیشبینی شده بود بخشی از خط یک مترو بهجای زیرِزمین از رو ساخته شود، یادآور شد: در آن زمان سه مشاور گرفتیم و دو مأموریت را دنبال کردیم، نخست دریافت بودجه برای متروی شهر اصفهان و سپس اجرای مسیر خط یک از زیرِزمین بود که در هر دو مأموریت موفق شدیم.
مدیر اسبق سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۰ نخستین بخش از خط یک را از محل سازمان قطار شهری تا ایستگاه شهید باهنر آغاز کردیم، افزود: هنوز اقدامی انجام نشده بود، سازمان میراث فرهنگی با مکاتباتی با احداث مترو به جهت طراحی برای عبور از زیر چهارباغ اعلام مخالفت کرد و خواستار قطع بودجه آن شد.
شعرباف با بیان اینکه در آن زمان یادآور شدم که میراث اصفهان برای ما نیز در اولویت است و در گام بعد ساخت مترو را اجرا میکنیم، در این راستا زمانی که احداث ایستگاههای متروی انقلاب و آزادی را آغاز کردیم، همه شرایط سازمان میراث فرهنگی را پذیرفتیم.
وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات و چالشهای میراثی، تأمین منابع در این پروژه نیز تعیین کننده است، همچنین تحریمها این فرایند را با مشکل روبهرو کرده است.
مدیر اسبق سازمان قطار شهری اصفهان با تاکید بر اینکه برای اجرای کار بزرگی همچون مترو، نمیتوان با مکانیسم موجود کار کرد، گفت: برای احداث مترو نیازمند یک سیکل به هم پیوسته، یک تفکر، یک اجرا، یک مدیریت قوی هستیم.
شعرباف گفت: با ایجاد ایستگاه مترو زیر چهارباغ، امکان پیادهراه شدن این محور فراهم شد، همچنین برای اجرای خط یک، ۸ طرح ترافیکی را اجرا کردیم.


نظر شما