تمرکز بر توسعه عمرانی نصف‌جهان با بیش از ۱۰۰۰ پروژه در ۱۴۰۴

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده و دقیق برای اجرای پروژه‌ها تدوین و بر اساس آن، بیش از ۱۰۰۰ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ برای سال ۱۴۰۴ در سطح شهر اصفهان تعریف شده است که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در قالب پروژه‌های شاخص شهری و منطقه‌ای اجرا خواهد شد.

سید امیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه اخیر کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دستور جلسات این هفته، بررسی برنامه‌های عمرانی سال جاری شهر اصفهان بود و این پروژه‌ها اواخر سال گذشته به تصویب رسیده و از ابتدای سال جاری، مراحل اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

وی افزود: برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده و دقیق برای اجرای این پروژه‌ها تدوین و بر اساس آن، بیش از ۱۰۰۰ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ برای سال ۱۴۰۴ در سطح شهر اصفهان تعریف شده است که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها در قالب پروژه‌های شاخص شهری و منطقه‌ای اجرا خواهد شد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بودجه کل شهرداری اصفهان برای سال جاری تاکید کرد: بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان بالغ‌بر ۴۱ هزار میلیارد تومان است که از این میزان، حدود ۲۴ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان به امور عمرانی اختصاص یافته است و علاوه‌بر آن، رقمی در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به‌منظور نگهداری شهر در حوزه‌هایی همچون آتش‌نشانی، اتوبوسرانی، نظافت عمومی شهر، حقوق و دستمزد کارکنان و سایر فعالیت‌های روزمره تخصیص پیدا کرده است.

سامع گفت: مبلغی در حدود ۳,۸۰۰ میلیارد تومان نیز به بازپرداخت تعهدات مالی شهرداری در قالب وام‌ها و اوراق مشارکت تعلق گرفته که در سال‌های گذشته دریافت شده است و اکنون باید در سررسید مقرر بازپرداخت شود.

وی با تأکید بر جایگاه ویژه پروژه قطار شهری در برنامه‌های عمرانی سال ۱۴۰۴ ادامه داد: از بودجه عمرانی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومانی، مبلغی بالغ‌بر ۸,۴۰۰ میلیارد تومان صرف توسعه قطار شهری اصفهان خواهد شد که به‌طور عمده در خط دو هزینه می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: خط دوی متروی اصفهان از منطقه دارک در شمال اصفهان آغاز می‌شود، به مرکز شهر و میدان امام حسین (ع) می‌رسد و سپس مسیر خود را به سمت غرب و منطقه آتشگاه ادامه می‌دهد.

سامع گفت: عملیات حفاری تونل‌ها در بخش شمالی تا مرکز به پایان رسیده است و در حال حاضر، فعالیت‌ها در بخش غربی تا مرکز شهر، محدوده خیابان فلسطین تا چهارراه باباقاسم و میدان امام علی (ع) در حال پیشرفت است.

وی افزود: در این مسیر، دستگاه حفاری (TBM) از بخش شمالی خارج شده و در حال انتقال برای ادامه فعالیت در سایر بخش‌ها است، همچنین کار احداث ایستگاه‌ها و نصب ریل‌ها در دست انجام است و ریل‌های مورد نیاز این پروژه با استانداردهای بین‌المللی توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان تأمین شده‌اند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سایر حوزه‌های کلیدی بودجه عمرانی اظهار داشت: مبلغی در حدود ۵,۸۰۰ میلیارد تومان صرف پروژه‌های عمرانی اختصاصی می‌شود که به‌طور مستقیم در حوزه فعالیت معاونت عمرانی شهرداری قرار دارد و بیشتر شامل پروژه‌های شاخص است، همچنین رقمی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تملک زمین برای اجرای پروژه‌های شهرداری و همچنین پروژه‌های اقتصادی و محله‌محور اختصاص پیدا کرده است.

سامع گفت: این پروژه‌ها به‌صورت مستمر در حوزه زیرساخت‌های شهری همچون حمل‌ونقل، فضای سبز، احداث بوستان‌های محلی و زیباسازی شهری اجرا می‌شود.

وی با اشاره به پروژه کلان رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان تصریح کرد: در قالب این پروژه، حلقه‌ای حفاظتی به طول ۶۷ کیلومتر در اطراف شهر اصفهان در دست اجرا است که بخش جنوبی آن از محدوده اتوبان شهید وحید دستجردی و سپاهان‌شهر آغاز می‌شود و با عبور از مقابل محل اجلاس و نمایشگاه‌های بین‌المللی، به تقاطع شهید سلیمانی می‌رسد؛ این مسیر در ادامه به سمت شمال شهر و محدوده دولت‌آباد امتداد پیدا می‌کند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، عملیات اجرایی ۱۴ کیلومتر از این مسیر به پایان رسیده و قرار است طی هفته‌های آینده به بهره‌برداری برسد، در همین راستا، تملک‌های مورد نیاز در منطقه خاتون‌آباد انجام شده است و برای ادامه اجرای این پروژه در سال آینده، مبلغ ۱,۰۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سامع با اشاره به پروژه بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی گفت: این پروژه که در مجاورت فرودگاه و منطقه حصه اصفهان قرار دارد، با هدف تأمین ایمنی و آرامش شهروندان و بهبود دسترسی‌های محلی در حصه شمالی و جنوبی در دست اجراست.

وی افزود: طراحی این پروژه به گونه‌ای است که مسیر اصلی بزرگراه به‌صورت زیرگذر اجرا می‌شود و دو مسیر جانبی نیز برای دسترسی مستقیم به منطقه ایجاد می‌شود؛ این پروژه بخشی از برنامه‌های ارتقای کیفیت زندگی در منطقه حصه محسوب می‌شود و برای آن، بودجه‌ای معادل ۴۸۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پروژه‌های محیط‌زیستی شهرداری اصفهان تاکید کرد: در باغ فدک، اقدامات قابل‌توجهی در زمینه توسعه دریاچه مصنوعی در فاز سوم در حال انجام است که از نظر زیست‌محیطی اهمیت زیادی دارد و برای این بخش، مبلغی معادل ۲۲۷ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است، همچنین در سال آینده حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای آسفالت معابر شهر در نظر گرفته شده است.

سامع گفت: پروژه‌های عمرانی سال ۱۴۰۴ در مناطق مختلف شهر به‌طور متوازن توزیع شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فضای سبز و پارک‌ها، ۴۹ پروژه در دست اجرا است، همچنین ۱۸ پروژه مربوط به احداث پل‌های عابر پیاده، ۷۴ پروژه پیاده‌روسازی و ارتقای کیفیت معابر پیاده و ۱۹ پروژه مربوط به تأسیسات زیربنایی تعریف شده‌اند که علاوه‌بر آن، ۹ پروژه تقاطع شهری و چهار پروژه دیگر نیز در قالب حلقه حفاظتی شهر در دست اقدام است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای خرید ماشین‌آلات نوین آسفالت‌ریزی نیز انجام شده است تا ضمن کاهش دورریز آسفالت، کیفیت معابر شهری ارتقا پیدا کند و در حوزه خیابان‌سازی نیز ۶۳ پروژه و در قالب مشارکت با بخش خصوصی، ۸۱ پروژه در زمینه ساختمان‌های اداری، تجاری و خدماتی تعریف شده‌اند.

سامع گفت: در کنار این موارد ۱۴ پروژه ساماندهی مادی‌ها و انهار، خرید اتوبوس‌های جدید و ۵۱ پروژه در حوزه استحصال و مدیریت آب‌های سطحی ناشی از بارندگی نیز در دستور کار قرار دارد که هدف آن‌ها هدایت آب‌های سطحی به سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی با تأکید بر ضرورت هماهنگی میان تمام نهادهای مرتبط با اجرای پروژه‌ها اضافه کرد: این پروژه‌ها نیازمند مشارکت همه‌جانبه معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف شهرداری در تمام مراحل از جمله تملک، طراحی، انتخاب پیمانکار، نظارت بر اجرا، تسریع در عملیات عمرانی و تحویل نهایی پروژه‌ها است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در جلسات تلفیق، برنامه‌ریزی کرده‌ایم به‌صورت ماهیانه نشست‌هایی برگزار کنیم تا با بررسی پیشرفت پروژه‌ها بر اساس برنامه زمان‌بندی، چنانچه چالشی در مسیر اجرا وجود داشته باشد، با حضور شهردار و معاونان مربوطه، برای رفع آن اقدام شود.

کد خبر 866720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.