تقدیر وزیر آموزش و پرورش از مشارکت مردمی در نهضت مدرسه‌سازی کرمانشاه

وزیر آموزش و پرورش از اقدامات خلاقانه استان کرمانشاه در ارتقای زیرساخت‌های آموزشی و جلب مشارکت مردمی در پویش‌های مدرسه‌سازی تقدیر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علیرضا کاظمی امروز _پنجشنبه بیست‌وپنجم اردیبهشت_ در نشست تخصصی «توسعه عدالت فضای آموزشی» که با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در استان کرمانشاه برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های همه‌جانبه مسئولان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت، از اقدامات نوآورانه و مشارکت‌محور این استان در زمینه مدرسه‌سازی و ارتقای کیفیت آموزشی تمجید کرد.

وی از استاندار کرمانشاه، نمایندگان مجلس، تیم‌های جهادی، معلمان، مدیران و خیرین فعال در حوزه آموزش استان به عنوان طلایه‌داران توسعه عدالت آموزشی نام برد و اظهار کرد: پویش مردمی "هر خانواده یک کلاس درس"، تجربه‌ای جدید و ارزشمند است که به الگویی ملی برای سایر استان‌ها تبدیل خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تحول در آموزش و پرورش ریشه‌ای‌ترین مسیر دستیابی به توسعه پایدار کشور است، از رئیس‌جمهور به‌خاطر نگاه حمایتی و راهبردی به نظام تعلیم و تربیت قدردانی کرد.

وی به تشریح مدل جدید وزارتخانه در دو محور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پرداخت و افزود: در بخش فضا و تجهیزات، با مشارکت نهادهای محلی و ملی، مشکلات به‌صورت منطقه‌ای شناسایی شده و برای هر نقطه، راه‌حل مشخص و پروژه‌محور تعریف شده است. از سوی دیگر، کیفیت آموزشی نیز با محوریت توانمندسازی معلمان و مدیران، و تقویت فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی در دستور کار قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در قالب این طرح، تاکنون بیش از ۷۲۰۰ نقطه نیازمند بهبود در کشور شناسایی شده و برای هرکدام مسئول اجرایی مشخص شده است. همچنین، ۱۹۳ پروژه عمرانی در استان کرمانشاه نیز با مدیریت مشخص در حال پیگیری هستند.

کاظمی با اشاره به سامانه‌های طراحی‌شده برای رصد پیشرفت پروژه‌ها، از رئیس‌جمهور به دلیل تخصیص زمان برای بررسی مسائل آموزش و پرورش در سفر به کرمانشاه صمیمانه قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد: با تداوم این نگاه حمایتی، گام‌های مؤثری در مسیر عدالت آموزشی برداشته شود.

سلیمان محبی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، با تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه آموزش و پرورش، بر اصالت مردمی نهضت توسعه عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: این نهضت به واسطه اتکای آن به مشارکت مردمی از اصالت برخوردار است و انجمن اولیا و مربیان، شوراها و مجامع محلی به عنوان حلقه‌های اصلی مردم‌نهاد، نقش بسزایی در تحقق اهداف آن دارند.

وی مهم‌ترین برنامه آموزش و پرورش استان را تحول در نظام یاددهی و یادگیری» عنوان کرد و افزود: «نهضت عدالت آموزشی در فضاهای آموزشی، زیربنای کیفیت‌بخشی به آموزش مدارس است که در مرحله نخست با تمرکز بر ۱۰ درصد مدارس دولتی اجرایی شده و طیف وسیعی از اقدامات را شامل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به این اقدامات، گفت: ارتقای کیفیت تدریس از طریق آموزش تخصصی معلمان، تولید محتوای آموزشی، ارائه بسته‌های یادگیری و اجرای آموزش‌های میدانی از جمله برنامه‌های در حال اجراست. همچنین در راستای تحول در روش‌های یاددهی و یادگیری، چیدمان کلاس‌های درس اصلاح، دانش‌آموزان گروه‌بندی، و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز تأمین شده است.

محبی ارتقای کیفیت مدیریت مدارس را یکی دیگر از محورهای مهم این طرح عنوان و اضافه کرد: اجرای الگوی مدرسه تراز، توانمندسازی مدیران، آموزش آنان در حوزه برنامه‌ریزی راهبردی، بهره‌گیری از راهبران تحول به عنوان مشاوران مدارس، و تدوین شاخص‌های کلیدی عملکرد برای ارزیابی کیفی مدارس، در دستور کار قرار دارد.

وی  از طراحی و راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ارزیابی عملکرد مدارس خبر داد و گفت: این سامانه با هدف نظارت مؤثر و بهبود مستمر کیفیت آموزشی طراحی شده و نقش مهمی در ارتقای سطح عملکرد مدارس ایفا خواهد کرد.

کد خبر 866369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.