به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، سمیه سادات ابراهیمی امروز _دوشنبه بیستودوم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید از غرفههای دانشآموزی لیگ یاریگران زندگی در اردوگاه شهید دستغیب شیراز اظهار کرد: اجرای برنامه ملی نماد با هدف شناسایی و حمایت از دانشآموزان دارای آسیبهای روانی در حال انجام است و این طرح در پنج مرحله از غربالگری تا ارجاع برای حمایتهای اجتماعی تعریف شده است.
وی افزود: طرح نماد تنها یک برنامه آموزشی نیست، بلکه یکی از تکالیف قانونی مندرج در برنامه هفتم توسعه است و با همکاری ۱۴ دستگاه اجرایی کشور در مدارس اجرا میشود.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: این برنامه از سال ۱۳۹۴ با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان آغاز شده و سال تحصیلی جاری بهصورت پایلوت در ۳۲ منطقه کشور و با محوریت دولت چهاردهم توسعه یافته است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه آموزشها در سه سطح دانشآموزان، والدین و فرهنگیان طراحی شده است، تأکید کرد: برای اثربخشی بیشتر، نیازمند بازنگری و تحول در شیوههای آموزش هستیم.
وی تاکید کرد: مراحل اجرایی طرح شامل غربالگری، انجام مصاحبههای تشخیصی، مداخلات اولیه، مداخلات درمانی و حمایتهای اجتماعی است، پس از غربالگری روانی دانشآموزانی که نیاز به حمایت دارند، شناسایی و برای دریافت خدمات به مراکز تخصصی ارجاع داده میشوند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماهیت پیچیده آسیبهای اجتماعی تصریح کرد: نمیتوان انتظار توقف کامل این آسیبها را داشت، اما هدف ما کاهش روند آنها است، چراکه عوامل متعددی در بروز این آسیبها دخیل است.
ابراهیمی با قدردانی از عملکرد استان فارس در اجرای برنامهها گفت: فارس یکی از استانهای پیشرو در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه است و حضور پرشور بیش از ۵۰۰ دانشآموز در نمایشگاه آثار لیگ یاریگران زندگی، نشانه این مشارکت مؤثر است.




نظر شما