به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمود امانی تهرانی امروز _سهشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در آئین تجلیل از معلمان نمونه استان اصفهان با بیان اینکه روز گرامیداشت مقام معلم روزی است که دانش آموزان به معلمان خود ابراز ادب کنند، اظهار کرد: معلمان در تمام اوقات مورد محبت خانواده و کودکان هستند و این امر جز ایمان و عمل صالحی است که در مقام معلم به معلمان اعطا شده است.
وی با اشاره به اینکه درجات معلم در این عالم میماند و معلمان توفیق دارند که دانش آموزانی که با جان و دل پرورش دادهاند را در مسیر رشد و پیشرفت مشاهده کنند، افزود: در شغل و نهادی هستیم که انبیای الهی در آن انسانها را پرورش دادهاند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تحولات سیستم آموزشی کشور، اهمیت ویژه این حوزه را در تحقق اهداف ملی و اجتماعی کشور دانست و گفت: آموزش و پرورش باید به عنوان یک مسئولیت ملی شناخته شود که تمامی نهادها و ارگانهای کشور در جهت تقویت و ارتقای آن همکاری کنند.
وی افزود: آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه هر جامعه است و این مسئولیت نه تنها بر دوش وزارت آموزش و پرورش، بلکه بر دوش تمام نهادهای دولتی، خصوصی و حتی مردم قرار دارد. باید این تلاشها در راستای تقویت نظام آموزشی و اصلاحات مورد نیاز آن باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموزان کلاس باید اشتیاق یادگیری و لذت کشف را بچشند و همه اینها منوط به این است که سناریوهای خوبی برای کلاس نوشته و ظرفیتهای آنها به کار گرفته شود، تصریح کرد: رئیس جمهور در تحقق این هدف نیز به طور مشخص بر روش تدریس، چینش فیزیکی کلاس و استفاده از فناوری تأکید دارد.
امانی تهرانی ادامه داد: به پیشنهاد رئیس جمهور، فضای تدریس در کلاسها باید منجر به یادگیری فعال دانشآموزان شود، به گونهای که بچهها در کلاس تیم شوند و مشارکت فعالانه در روند تدریس و یادگیری داشته باشند.
وی با اشاره به اهمیت درسکاوی و درسپژوهی در بهبود کیفیت تدریس و فضای کلاسی، ادامه داد: کار ما در درسپژوهی احیای کلاس درس است و در این مسیر طراحی، اجرا و تغییر اتفاق میافتد تا نمونهها و دانشی جدید خلق شود. درسکاوی و درسپژوهی یک جریان اصیل و عمیق است و به قلههای بسیار بلندی در بهبود آموزش و پرورش دانشآموزان میرسد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از دیدگاه رئیس جمهور کلاس درس خوب و ایدهآل، کلاسی است که به جای معلم، دانشآموز محور باشد، در آن کار گروهی شکل بگیرد و سیستم ارزیابی در آن ایجاد شود، گفت: اگر مبنای آموزش ما به محصلان بر محور «بداند- بتواند» باشد، لازم است که محیطهای آموزشی ما برای توانمندسازی دانشآموزان متناسبسازی و میدان عمل بیشتری برای آنها فراهم شود، به طوری که تغییر ساختار کلاس درس مبتنی بر کار گروهی، علاوه بر ایجاد رقابت سالم و رشد علمی همزمان دانشآموزان، تا حد زیادی مشکل کمبود فضاهای آموزشی را نیز مرتفع خواهد کرد.
امانی تهرانی به موضوع عدالت آموزشی پرداخت و با اشاره به اهمیت پرورش نسل آینده گفت: نسل جوان و نوجوان سرمایه کشور هستند. باید به گونهای برنامهریزی شود که رفتار، اندیشه، کار تیمی، توانمندی و حل مسئله در آنها نهادینه شود.
وی با بیان اینکه نوع آموزش امروز ما نسل فردا را خواهد ساخت؛ اگرچه ممکن است اکنون اهمیت این موضوع احساس نشود، اما آیندگان بهخوبی آن را درک خواهند کرد، عنوان کرد: ساخت مدارس و رفع محرومیت از فضاهای آموزشی امری مهم است؛ توسعه عدالت آموزشی راهی برای رفع نابرابریها و ایجاد فرصت برابر برای تمام فرزندان ایران. این مسیر، نیازمند همکاری نزدیک دولت، مردم و خیران است.
نظر شما