اختلافات امروز جامعه اسلامی، نتیجه فاصله گرفتن از قرآن و عترت است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ما عشق به امیرالمومنین (ع) داریم و باید همت داشته باشیم تا نهج‌البلاغه را احیا کنیم، این کتاب در هر زمینه‌ای پاسخ دارد و مرجع علمی تمام مباحث دنیاست و حتی درباره انرژی هسته‌ای صحبت کرده، اختلافات امروز جامعه اسلامی نتیجه فاصله گرفتن از قرآن و عترت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام احمد سالک امروز_پنجشنبه بیست‌ویکم فروردین_ در همایش علمی دنیا و آخرت در نهج‌البلاغه و نکوداشت مرحوم استاد محمد فولادگر مفسر قرآن و شارح نهج‌البلاغه اظهار کرد: امام علی (ع) و نهج‌البلاغه در جامعه ما مظلوم‌تر از گذشته است، بیان مطالب این کتاب در کنار قرآن می‌تواند در ما تحول زیادی ایجاد کند؛ افراد زیادی هستند که برای اسلام و انقلاب زحمات زیادی کشیدند اما در بین شیعیان، تنها دو درصد با نهج‌البلاغه آشنا بوده و در رجال مرتبط و نخبگان، تنها پنج درصد اینچنین هستند.

وی با اشاره به تاکید رهبری به مسئله مطالعه و آموزش نهج‌البلاغه افزود: دستگاه‌ها باید توجه کنند که با شعار کاری پیش نمی‌رود و باید اقداماتی در راستای این کار انجام داد که تاکنون چنین نشده است؛ حوزه‌های علمیه و استادهای دانشگاه ما با نهج‌البلاغه آشنا نیستند و گاهی چنان تدریس می‌شود که با مفاهیم انقلاب ناسازگار است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: مؤسسه نهج‌البلاغه از سال ۹۳ شروع به کار کرد؛ ما با بیشتر اساتید مشورت کردیم که شورای عالی توسعه نهج‌البلاغه را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم و برای نهج‌البلاغه کار کنیم؛ تا الان سه کنگره داشتیم و با بیان و تاکید مطالعه نهج‌البلاغه توسط رهبر انقلاب، امیدوارتر شدیم؛ همچنین اقداماتی همچون برنامه یکشنبه‌ها با نهج‌البلاغه را در مساجد اصفهان انجام دادیم.

حجت‌الاسلام سالک تصریح کرد: ما عشق به امیرالمومنین (ع) داریم و باید همت داشته باشیم تا نهج‌البلاغه را احیا کنیم، این کتاب در هر زمینه‌ای پاسخ دارد و مرجع علمی تمام مباحث دنیاست و حتی درباره انرژی هسته‌ای صحبت کرده، اختلافات امروز جامعه اسلامی نتیجه فاصله گرفتن از قرآن و عترت است.

گفتمان در فضای نهج‌البلاغه، باید جدی تر از قبل پیگیری شود

محمدعلی فولادگر، دبیر همایش علمی دنیا و آخرت در نهج‌البلاغه‌ نیز در این مراسم اظهار کرد: با پیشنهاد و مشورت در خانواده و شاگردان استاد درباره نحوه برگزاری سالگرد ایشان به این نتیجه رسیدیم که در این مراسم‌ها، نهج‌البلاغه محور و متفاوت باشد، چرا که او خود را خادم نهج‌البلاغه می‌دانست.

وی افزود: گفتمان در فضای نهج‌البلاغه، باید جدی تر از قبل پیگیری شود، رهبر انقلاب هم تاکید ویژه‌ای بر این بحث داشتند، دلیل انتخاب این موضوع برای جلسه، ارزش مباحث نهج‌البلاغه در مباحث مختلف از جمله اخلاق، سیاست و تربیت است، همچنین نگاه حضرت امیرالمومنین (ع) به دنیا و آخرت است، چراکه مسئله دنیا در نهج‌البلاغه، بسیار مورد توجه است.

از ضعف‌ها در ترجمه نهج‌البلاغه تا آشنا نبودن نسل جوان با بزرگان دینی

حجت‌الاسلام علی رهبر، شارح نهج‌البلاغه نیز در ادامه اظهار کرد: در شهر اصفهان، کسی را ندیده‌ام که در سه حیطه، این میزان اشراف را داشته باشد، نخستین این حیطه‌ها ادبیات عرب بود که مرحوم فولادگر حافظه و توانایی تدریس بی‌نظیری در آن داشت.

وی افزود: در حوزه قرآن و نهج‌البلاغه نیز اشراف کاملی داشتند، به طوری که با بیان یک بخش کوچک از نهج‌البلاغه، اطلاعات کامل و سرشاری درباره آن داشتند.

شارح نهج‌البلاغه با اشاره به مبارزه‌های پیش از انقلاب استاد فولادگر و آثار فراوان او گفت: متأسفانه، نسل جوان ما با این انسان‌ها آشنا نیستند و درباره زندگی آن‌ها و فعالیت‌های آن‌ها نمی‌دانند؛ از ضعف‌های دیگر ما در حوزه ترجمه‌ها است و با دیدن برخی از آن‌ها متأثر می‌شویم.

حجت‌الاسلام رهبر با بیان سه دیدگاه نهج‌البلاغه در حکمت ۱۳۷ به دنیا ادامه داد: در مرحله نخست، دنیا به عنوان امکانات و زمینه‌ای که خدا عطا کرده و کمال و بالندگی انسان در آن اتفاق می‌افتد معرفی شده است، در عالم شری نیست و هرچه آفریده شده، خیر است.

وی افزود: نگاه دوم، دنیایی است که ما ساخته‌ایم؛ در دنیایی که ما ساخته‌ایم دستمال کاغذی را ابریشم و بدون تاریخ انقضا می‌پنداریم، در نگاه سوم، تعامل دنیا با انسان را بررسی می‌کند، البته که در قرآن نیز شکل‌های مختلف از موازنه بین دنیا و آخرت گفته شده است.

با نگاه بالا به پایین به کسی نگاه نکنیم

شارح نهج‌البلاغه با اشاره به حکمت ۱۳۱ و حمله فردی به دنیا نزد امیرالمومنین (ع) و با اشاره به اهمیت وجود راهنما در دنیا تصریح کرد: گاهی دلخوش داریم که رزومه معنوی و علمی بالایی داریم اما باید همواره به بالا نگریست و کسی را پایین‌تر از خود ندید؛ بنابراین باید حرمت همه را داشت.

حجت‌الاسلام رهبر افزود: دنیا دارالعافیه است برای کسی که بداند خداوند در همه سختی‌ها، حواسش به بنده خود است، انتظار نداشته باشیم که خداوند همه گناهکاران را بلافاصله مجازات کند زیرا ظرف و اعتقاد هر انسان متفاوت است.

وی گفت: دنیا محلی برای توشه‌اندوزی و موعظه است، زمانی که امام علی (ع) از جنگ صفین برگشتند و به قبرستان رفتند گفتند برای شما سه خبر دارم، خانه‌هایتان را دیگران ساکن شدند، همسرانتان ازدواج کردند و اموالتان هم تقسیم شد؛ حال شما برای ما چه خبر دارید؟ سپس به یاران خود گفت این مردگان اجازه حرف زدن ندارند وگرنه از آن به ما خبر می‌دادند.

همه اوییم...

حجت‌الاسلام حسین عشاقی، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی نیز در این مراسم اظهار کرد: توحید یکی از ارکان اعتقادی ماست و در همه ابعاد زندگی دنیا و آخرت و مابعد از آخرت نقش مهمی دارد، پس در خطبه‌های توحیدی نهج‌البلاغه، مسئله بین توحید و دنیا و آخرت مورد توجه قرار گرفته است، توحید یعنی خدا را به یگانگی توصیف کنیم، برای توحید انواعی همچون ذاتی، ربوبی، خالقیت و وجود دارد که با درجات مختلفی هستند؛ ما خدا را واحد می‌دانیم که نوعی توحید ذاتی است.

وی افزود: دنیا در تعبیرات دینی ما گاهی مقابل جهان بعد از مرگ قرار می‌گیرد و منظور از دنیا، مقطعی از حیات دنیا تا وقت زمان مرگ است؛ در واقع، کل ماسوای ذات حق، دنیاست؛ دنیای در میان عوام، حالت بقا و ثبات دارد و در قرآن می‌گوید که این دنیا، مرحله بی‌اهمیتی از دنیاست، در واقع، بقا، بعد این دنیاست که در برخی آیات قرآن، دنیا در مقابل آخرت قرار گرفته است؛ این دنیا و آن دنیا همه در برابر خداوند، حالت نداشتن بقا دارند و بی پایانی فقط مخصوص خداست.

دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی خاطرنشان کرد: در سوره قصص آمده کسایی که بدی کردند در آتش جاودان خواهد ماند اما این آتش تا زمانی جاودان است که آسمان و زمین دنیوی و آخرت پا بر جا باشد؛ برای اهل بهشت هم می‌گوید تا وقتی جاودان هستند که این آسمان و زمین دنیایی و اخروی باقی است و ابدیت نزد خداست، یعنی وقتی از هویت غیرالهی تخلیه شویم به فضای جنت ذات، بقا خواهیم یافت؛ در واقع، همه او خواهیم شد.

حجت‌الاسلام عشاقی با اشاره به خطبه ۱۸۶ نهج‌البلاغه گفت: همه به مرحله‌ای می‌رسیم که جز خدا نخواهد بود و این مرحله عالی‌تر توحید است؛ در واقع هرچه در دنیا و آخرت است، جلوه‌هایی از حضرت حق است و او واحد قهار است.

باید حرف دل و زبانمان یکی باشد...

وی افزود: ۳۷ موضوع از سیاست در نهج‌البلاغه مورد توجه امیرالمومنین (ع) است؛ در قرآن و نهج‌البلاغه درباره جنگ روانی سخن گفته شده و برای تمام مشکلات اجتماعی ما راه‌حل دارد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطبه ۲۰۳ نهج‌البلاغه گفت: دنیا دار مجاز و عبور است اما آخرت جای استقرار است، باید مراقب باشیم حرف دل و زبانمان تفاوت پیدا نکند که اگر کند، دچار نفاق شده‌ایم چراکه خداوند از پنهان و آشکار ما آگاه است؛ باید دنیا را از قلبمان بیرون کنیم قبل از اینکه ما را به جهان دیگر ببرند.

وی تصریح کرد: استاد فولادگری عالم عامل بود و این دلیل موفقیت او است؛ او بر خدا تکیه داشت و با خدا معامله کرد.

دنیا به معنای پستی نیست

حجت‌الاسلام حمید الهی دوست، مفسر قرآن کریم با اشاره به ریشه واژه دنیا اظهار کرد: برخی ریشه این واژه را «دُنُو» می‌دانند که به معنای حیات و زندگی‌ای است که به ما نزدیک است و موصوف دنیا، حیات است، اما برخی اساتید اخلاق، دنیا را بی ارزش و پست می‌دانند در حالی که اگر پست باشد، متضاد واژه دنیا باید اولیا به معنای «بالا» باشد در حالی که کلمه مقابل آن، آخرت است‌، پس دنیا به معنای پستی نیست.

وی افزود: گاهی در قرآن از دنیا با کلمه «العاجله» یاد شده که شاهدی بر ریشه «دُنُو» است؛ گاهی در روایات از دنیا تعریف شده و تجارت خانه اولیای خدا نامیده شده‌است؛ همچنین دنیا مکانی است که با آن آخرت کسب می‌شود، پس نمی‌تواند پست باشد.

مفسر قرآن گفت: همچنین آیاتی هم هستند که دنیا را پست نمی‌داند و دنیایی نکوهش می‌شود که هدف قرار گیرد و موجب غفلت ما از آخرت شود.

حجت‌الاسلام الهی‌دوست با اشاره به قسمتی کتاب شهید مطهری خاطرنشان کرد: از امامان نقل شده برای دنیا طوری تلاش کن که گویا همیشه در دنیا خواهی بود و برای آخرتت طوری کار کن گویی همین فردا می‌میری؛ یک نظریه در این باره می‌گویی باید تمام وقت خود را صرف دنیا کنی و یک نظریه می‌گوید تمام وقت خود را به آخرت بپرداز.

وی ضمن ارائه مثالی از شهید مطهری ادامه داد: شاید مطهری هر دو نظریه را رد می‌کند و طبق روایات معصومان می‌گوید که باید با برنامه‌ریزی، هر دو را به موازات هم پیش ببرد.

کد خبر 856578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.