به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده در سومین جلسه کارگروههای تخصصی تیمز و پرلز، بر اهمیت ارتقای سواد پایه دانشآموزان تأکید و اظهار کرد: هدف اصلیمان تنها کسب نتایج بهتر در آزمونهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز نیست، بلکه بهبود کلی سواد پایه دانشآموزان از اولویتهای اساسی در دوره ابتدایی است.
وی با اشاره به روند حضور ایران در این آزمونها از سال ۱۹۹۵ در تیمز و ۲۰۰۱ در پرلز، افزود: هرچند عملکرد دانشآموزان ایرانی نسبت به سالهای ابتدایی بهبود یافته، اما هنوز به میانگین جهانی نرسیدهایم که این موضوع یک هشدار جدی است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از اجرای پایلوت برنامههای آموزشی در شهر قدس خبر داد و گفت: برنامههایی برای سنجش و بهبود عملکرد دانشآموزان تدوین شده که اجرای آن در شهر قدس آغاز شده است؛ همچنین پژوهشهایی که پیشتر توسط پژوهشگاه آموزشوپرورش انجام شده، میتواند راهکارهای مؤثری برای این هدف ارائه دهد.
وی با اشاره به اهمیت تحلیل روشهای تدریس، تأکید کرد: نوع سوالات آزمونهای بینالمللی، مبتنی بر درک و کاربست دانش در موقعیتهای واقعی است. بنابراین لازم است روشهای تدریس را بازنگری کنیم تا دانشآموزان بتوانند مهارتهای حل مسئله و کاربرد دانش را در موقعیتهای عملی به کار بگیرند.
حکیمزاده خاطرنشانکرد: هدف این کارگروه، شناسایی اقدامات عملی مؤثر برای ارتقای سواد پایه دانشآموزان و بهبود نتایج در آزمونهای بینالمللی است. اجرای پایلوت، تحلیل سوالات و مقایسه آنها با برنامههای درسی، و اصلاح روشهای تدریس، از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: امیدواریم که این کارگروه با بهرهگیری از پژوهشهای موجود و نظرات متخصصان، بتواند راهکارهایی هدفمند برای بهبود کیفیت آموزش و ارتقای مهارتهای دانشآموزان ارائه دهد.
نظر شما