به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ابراهیمی، معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در یادداشتی نوشت: نظام سلامت اداری بهعنوان یکی از ارکان اساسی هر کشور، تأثیر مستقیم بر کارایی و اثر بخشی سازمانهای دولتی و خصوصی دارد، نظام سلامت اداری به معنای وجود سیستمهای قانونی، مدیریتی و نظارتی است که به سلامت، شفافیت و کارایی در اداره امور کشور کمک میکند.
سلامت اداری نهتنها به فعالیتهای دولت مرتبط است، بلکه در بخش خصوصی نیز اهمیت دارد؛ شفافیت و پاسخگویی، قوانین و مقررات، فرهنگ سازمانی، آموزش و توانمندسازی عوامل مؤثر بر سلامت اداری بهشمار میرود و شفافیت بهمعنای در دسترس بودن اطلاعات و پاسخگویی به مردم است.
وقتی که اطلاعات بهراحتی در دسترس باشد، احتمال فساد کاهش و اعتماد عمومی افزایش پیدا میکند. وجود قوانین محکم و کارآمد، بهعنوان یک رکن اساسی در سلامت اداری، میتواند از بروز فساد و سوءاستفادههای مالی جلوگیری کند، همچنین اجرای درست این قوانین ضروری است، فرهنگ سازمانی در هر سازمانی میتواند بر رفتار کارکنان و مدیران تأثیر بگذارد،
یک فرهنگ سازمانی مثبت که بر مبنای صداقت و اخلاق باشد، میتواند سلامت اداری را تقویت کند؛ آموزش مداوم کارکنان و مدیران در زمینههای اخلاقی و قانونی میتواند به بهبود سلامت اداری کمک کند. توانمندسازی افراد در تصمیمگیریهای صحیح و اخلاقی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در مسیر پیادهسازی این نظام سه چالش عمده وجود دارد، فساد یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی نظام سلامت اداری است، وجود رشوهخواری، اختلاس و سوءاستفاده از قدرت میتواند به سلامت اداری آسیب جدی وارد کند، دسترسی نداشتن به اطلاعات و نبود شفافیت در فرایندهای اداری، مانع از نظارت عمومی و کنترل بر فعالیتهای اداری میشود، سازمانهای دولتی و خصوصی که به درستی مدیریت نمیشوند، نمیتوانند به سلامت اداری کمک کنند و در عوض، به بروز مشکلات بیشتر میانجامند.
به همین دلیل، بهمنظور پیاده سازی نظام سلامت اداری به نظر میرسد راهکارهایی وجود داشته باشد.
ایجاد نهادهای مستقل برای نظارت بر فعالیتهای اداری و مالی میتواند به کاهش فساد و افزایش شفافیت کمک کند، تدوین و اصلاح قوانین مرتبط با سلامت اداری و فساد، بهویژه در زمینههای مالی و اداری، میتواند به بهبود وضعیت کمک کند.
استفاده از فناوریهای نوین همچون سیستمهای اطلاعاتی و نرمافزارهای مدیریت، میتواند به بهبود فرایندهای اداری و افزایش شفافیت کمک کند، ایجاد نظامهایی که افراد را به خاطر رفتارهای صحیح تشویق کند و در عوض، برای رفتارهای نادرست مجازات کند، میتواند فرهنگ پاسخگویی را تقویت کند.
ارتباط بین نظام سلامت اداری و بهرهوری یکی از موضوعات مهم در مدیریت و اقتصاد است. بهرهوری به معنای حداکثر کردن خروجیها (محصولات و خدمات) نسبت به ورودیها (منابع، زمان و هزینهها) است، در یک سازمان یا نظام اداری، بهرهوری به توانایی آن در ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر با استفاده بهینه از منابع اشاره دارد.
بهرهوری نهتنها بر نظام سلامت اداری تأثیر میگذارد، بلکه میتواند به بهبود آن نیز کمک کند، سازمانهای با بهرهوری بالا معمولاً منابع بیشتری برای سرمایهگذاری در بهبود نظام اداری خود دارند و میتوانند به سرعت واکنش نشان دهند و تغییرات لازم را اعمال کنند.
نظامهای اداری سالم با شفافیت در فرایندها و تصمیمگیریها، اعتماد عمومی را افزایش میدهند. با کاهش فساد، منابع را به درستی مدیریت کرده و سطح بهرهوری را افزایش میدهند، فرهنگ سازمانی که بر مبنای صداقت، احترام و همکاری بنا شده است، میتواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد.
کارکنان با انگیزه و راضی معمولاً کارایی بالاتری دارند و در نتیجه، بهرهوری کلی سازمان افزایش پیدا میکند؛ نظامهای سلامت اداری به سازمانها این امکان را میدهند که بهطور مداوم فرایندهای خود را ارزیابی و بهبود دهند؛ این بهبود مستمر در فرایندها و خدمات، بهرهوری را افزایش میدهد، نظام سلامت اداری و بهرهوری بهصورت متقابل بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
یک نظام اداری سالم میتواند به بهبود بهرهوری کمک کند و بالعکس؛ سازمانهایی با بهرهوری بالا معمولاً نظامهای اداری بهتری دارند. به همین دلیل، توجه به هر دو جنبه در راستای توسعه و بهبود عملکرد سازمانها ضروری است.
نظر شما