نعمتالله طاهرپور در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در چند سال اخیر فضای مجازی گسترش پیدا کرده است و بیشتر دانشآموزان در فضای مجازی، حساب کاربری دارند، اظهار کرد: با گسترش روزافزون فضای مجازی و دسترسی آسان دانشآموزان به تلفنهای همراه هوشمند، حضور آنها در این فضا به امری اجتنابناپذیر تبدیل شده است، از همین رو نمیتوان نقش آموزشهای آنلاین و مشارکت فضای سایبری در فرایند یادگیری را نادیده گرفت، اما باید توجه داشت ایمنی و امنیت دانشآموزان در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه والدین باید با افزایش آگاهی خود درباره فضای مجازی و خطرات مرتبط با آن، گامهای مؤثری برای مراقبت از فرزندان خود بردارند، افزود: اولیای دانشآموزان باید در ابتدا نسبت به مسائل فضای سایبری، اطلاعاتی کسب کنند و با آسیبهای آن آشنا باشند تا علاوه بر مراقبت از خود در این فضا بتوانند نظارت و کنترل کافی بر فرزندان خود نیز داشته باشند.
رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: دانشآموزان نیز باید توجه ویژهای به استفاده صحیح از برنامههای آموزشی همچون شبکه شاد و سایر سکوهای آموزشی داشته باشند، چرا که امکان دارد افراد سودجو یا هکرها با سوءاستفاده از اعتماد کاربران، خود را به عنوان پشتیبان این برنامهها معرفی و اطلاعات شخصی دانشآموزان یا والدینشان را دریافت کنند، بنابراین توصیه میشود دانشآموزان تنها به مسائل آموزشی توجه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، دقت نظر داشته باشند.
طاهرپور با بیان اینکه تنها راه مصونیت دانشآموزان از جرایم سایبری، افزایش آگاهی است، عنوان کرد: این آگاهیبخشی نیازمند همکاری سهجانبه والدین، دانشآموزان و مسئولان آموزشی است؛ والدین باید دانش و آگاهی خود را بهروز کنند تا بتوانند فرزندان را نیز تحت آموزش قرار دهند، دانشآموزان به توصیههای آموزشی توجه داشته باشند و مسئولان آموزشی مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزش خصوصی نیز با ارائهی آموزشهای لازم، آسیبهای فضای مجازی را به دانشآموزان منعکس کنند.
وی با اشاره به اینکه پلیس فتا بهصورت مستمر برنامههای آموزشی و ترویجی را در دستور کار خود دارد، اضافه کرد: این برنامهها شامل حضور در مدارس و مراکز آموزشی است، اما برای اثربخشی بیشتر، نیاز به همکاری رسانهها در انتشار گسترده این آموزشها وجود دارد؛ رسانهها باید در ترویج حداکثری آگاهسازی به نیروهای پلیس کمک کنند.
نظر شما