رشد پایدار تالین با گذار به اقتصاد دایره‌ای

تالین، پایتخت استونی از تأسیس بخش اقتصاد دایره‌ای در راستای حرکت به سمت پایداری و کربن‌خنثی شدن تا سال ۲۰۵۰ خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) از برنامه‌های تالین برای حرکت به سمت اقتصاد دایره‌ای خبر داد. مقامات این شهر ضمن تأکید بر اهمیت این گذار برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی، ایجاد شغل، تحریک نوآوری و مواردی از این قبیل، خاطرنشان کردند که این شهر به‌تازگی بخش اقتصاد دایره‌ای خود را تأسیس کرده است تا گذار به این بخش را تا حد امکان تسهیل کند. این حرکت به تالین کمک می‌کند مطابق با استراتژی توسعه تالین ۲۰۳۵ و برنامه اقدامات انرژی پایدار و سازگاری آب‌وهوایی تالین ۲۰۳۰، تا سال ۲۰۵۰ کربن‌خنثی شود.

رشد پایدار تالین با گذار به اقتصاد دایره‌ای

حرکت تالین به سوی پایداری با بسته‌بندی قابل استفاده مجدد

تالین در این راستا یک پروژه آزمایشی بسته‌بندی قابل استفاده مجدد نیز راه‌اندازی کرده است که گامی در مسیر آماده‌سازی ساکنان برای ممنوعیت ظروف یک‌بارمصرف به‌شمار می‌رود. مقامات شهری به این ترتیب هفت مکان از متعلقات شهرداری را به مدت یک ماه به یک شرکت زیست‌محیطی در شهر اجاره داده‌اند تا ضمن جمع‌آوری بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد از سطح شهر، تمایل ساکنان تالین را به مشارکت در این طرح ارزیابی و هرگونه مشکل احتمالی موجود در این زمینه را شناسایی کند.

این پروژه گام مهمی در راه پایداری شهری تالین محسوب می‌شود و می‌تواند ساکنان را به خودداری استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف و استفاده خودجوش از بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد تشویق کند. گذار به اقتصاد دایره‌ای در تالین تنها از طریق همکاری شهر، دولت و کارآفرینان امکان‌پذیر است و با هدف حفاظت از محیط زیست، کاهش تولید زباله و ایجاد تقاضا برای سیستم‌های استفاده مجدد انجام می‌شود.

رشد پایدار تالین با گذار به اقتصاد دایره‌ای

لزوم گذار به اقتصاد دایره‌ای تا سال ۲۰۵۰

شهرها در حال حاضر نزدیک به دوسوم تقاضای جهانی انرژی را به خود اختصاص می‌دهند، حدود ۷۰ درصد مواد غذایی را مصرف می‌کنند و به‌طور تقریبی ۷۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کنند. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه خاطرنشان کرد که طبق پیش‌بینی‌ها، افزایش مداوم جمعیت جهان بر منابع طبیعی فشار وارد می‌کند که این امر نیازمند مدل‌های تولید و مصرف کارآمدتر است.

اقتصاد دایره‌ای بر به‌حداقل‌رساندن آلودگی و زباله با بهینه‌سازی استفاده از مواد و محصولات تمرکز دارد و گذار به آن نیازمند رویکردی جدید برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد زیرساخت‌های جدید برای حمایت از زنجیره‌های ارزش جدید است. از سوی دیگر گذار به اقتصاد دایره‌ای رقابت‌پذیری را بالا می‌برد، مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و پایداری را بهبود می‌بخشد.

رشد پایدار تالین با گذار به اقتصاد دایره‌ای

کد خبر 762755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.