دراکولا و تاریخچه آن/ هتل ترانسیلوانیا محبوب‌ ترین انیمیشن

دراکولا آنچنان محبوب است که هر سال در ۲۶ می (۶ خرداد ۱۴۰۳) روز جهانی دراکولا World Dracula Day برگزار می‌شود. این مناسبت یادآوری بر تاریخ انتشار رمان دراکولا اثر برام استوکر در سال ۱۸۹۷ است. انیمیشن هتل ترانسیلوانیا Hotel Transylvania یکی از موفق‌ترین تولیدات نمایشی در ژانر دراکولا بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی دراکولا World Dracula Day هر سال در بیست‌وششم می برگزار می‌شود. این روز انتخاب شد، زیرا تاریخی است که برای نخستین بار رمان «دراکولا» برام استوکر در دسترس عموم قرار گرفت؛ این رمان کنت دراکولا را معرفی و بسیاری از فانتزی خون‌آشام‌های بعدی را ایجاد کرد.

دراکولا و تاریخچه آن/ هتل ترانسیلوانیا محبوب ترین انیمیشن

استوکر هنگامی که در شهر ویتبی انگلستان در تعطیلات بود، نام «دراکولا» را در کتابخانه عمومی پیدا و تصور کرد که این کلمه رومانیایی به معنای «شیطان» است، حال آنکه این کلمه در رومانیایی به معنای «پسر اژدها» است که اشاره‌ای به پدر ولاد اژدها (ولاد دراکول) است که به‌عنوان اژدها ثبت شده است‌. بنابراین دراکولاها پیش از نگارش رمان استوکر، افسانه‌ای محبوب بودند. وی قبل از نوشتن دراکولا هفت سال را صرف تحقیق در مورد فولکلور اروپایی و داستان‌های خون آشام‌ها کرد و حین نوشتن بیشتر از فرهنگ عامه و تاریخ ترانسیلوانیا الهام گرفت.

تاریخ روز جهانی دراکولا ۱۴۰۳

روز جهانی دراکولا هر سال در بیست‌وششم می مصادف با ششم خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

این روز در مورد ادای احترام به شخصیتی است که بیش از یک قرن رویاهای جهانیان را تسخیر کرده و تخیل‌ها را برانگیخته است. دراکولا از قلعه‌های وهم‌آور پوشیده در غبار گرفته تا تعقیب و گریز هیجان‌انگیز در سراسر اروپا، بسیار فراتر از یک داستان وحشتناک شده و یک پدیده فرهنگی است.

دراکولا و تاریخچه آن/ هتل ترانسیلوانیا محبوب ترین انیمیشن

تاریخچه روز جهانی دراکولا

روز جهانی دراکولا در سال ۲۰۱۲ توسط انجمن «ویتبی دراکولا» مستقر در شهر ویتبی ابی انگلستان ایجاد شد. این شهر زادگاه معنوی رمان و الهام‌گرفته از معماری گوتیک است و انجمن یادشده که در سال ۱۸۹۷ تأسیس شد، اهمیت فرهنگی «دراکولا» نوشته برام استوکر را در قرن گذشته گرامی می‌دارد.

استوکر در سال ۱۸۸۰ نام دراکولا را در یک کتابخانه عمومی در ویتبی‌ابی پیدا و در دهه ۱۸۹۰ نوشتن رمان دراکولا را آغاز کرد. این کتاب در سال ۱۸۹۷ منتشر شد. نام اصلی این رمان «بی‌مرده» بود و شخصیت اصلی آن در ابتدا کنت ومپایر نام داشت.

انجمن ویتبی دراکولا به‌طور روزانه تلاش می‌کند تا تمام جنبه‌های میراث دراکولا، استوکر و سایر علایق گوتیک مرتبط در ویتبی را ترویج و مدیریت کند، همچنین تورهای پیاده‌روی منظمی را برگزار می‌کند که تمام مکان‌های کلیدی مرتبط با این موضوع را پوشش می‌دهد و برای علاقه‌مندان به خون‌آشام‌ها و حتی عموم مردم جذاب است.

دراکولا و تاریخچه آن/ هتل ترانسیلوانیا محبوب ترین انیمیشن

دراکولای استوکر به سبک نامه‌نگاری نوشته شده است و داستان از طریق نوشته‌های روزانه، نامه‌ها و مقالات روزنامه روایت می‌شود. دراکولا داستان وکیلی به نام جاناتان هارکر است که از کنت دراکولا در قلعه خود در کوه‌های کارپات دیدن می‌کند تا به او کمک کند خانه‌ای در نزدیکی لندن بخرد. در آنجا هارکر خون‌آشام بودن دراکولا را کشف می‌کند و پس از فرار وی به انگلستان و تبدیل شدن به بلای شهر ویتبی، موفق می‌شود زنده از قلعه او فرار کند. شکارچیان انسانی به رهبری آبراهام ون‌هلسینگ دراکولا را شکار می‌کنند و در پایان او را می‌کشند.

این رمان پس از انتشار نقدهای مثبتی را دریافت کرد، البته عده‌ای نیز ترسناک بودن آن را مورد انتقاد قرار دادند. این رمان به‌قدری در فرهنگ عامه ریشه دوانده است که شخصیت‌های آن الهام‌بخش بسیاری از نسخه‌های الگویی در دیگر آثار ادبی شدند.

دراکولا و تاریخچه آن/ هتل ترانسیلوانیا محبوب ترین انیمیشن

دراکولا الهام‌بخش آثار تخیلی بی‌شماری از جمله رمان‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی است که به محبوبیت ژانر خون‌آشام کمک کرده است. شخصیت کنت دراکولا بیش از ۳۰ بار برای فیلم‌های گوناگون اقتباس و نسخه آمریکایی آن در سال ۱۸۹۹ منتشر شد.

فیلم دراکولا به‌رغم جایگاه نمادین امروزی، پس از اکران نقدهای متفاوتی دریافت کرد. این فیلم بلافاصله پرفروش نبود، اما محبوبیت آن در طول سال‌ها به‌طور پیوسته افزایش داشت، به‌ویژه پس از اینکه اقتباس‌های سینمایی شروع به نمایش کرد.

دراکولا و تاریخچه آن/ هتل ترانسیلوانیا محبوب ترین انیمیشن

هتل ترانسیلوانیا (Hotel Transylvania)

انیمیشن هتل ترانسیلوانیا موفق‌ترین تولید نمایشی در ژانر دراکولا بوده است که بر اساس این مفهوم ساخته شده که انسان ها عامل ترس و هیولاها قربانی هستند. هتلی که توسط دراکولا (آدام سندلر) ساخته شده است، پناهگاهی برای هیولاها است، جایی که آن‌ها مجبور نیستند در سایه‌ها پنهان شوند و می‌توانند همه ویژگی‌های عجیب و غریب خود را امتحان کنند و همین نگاه خاص موجب شده است که محبوبیت بسیاری را پیدا کند.

دراکولا و تاریخچه آن/ هتل ترانسیلوانیا محبوب ترین انیمیشن

کد خبر 757126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.