آیا شهرهای شناور چاره مقابله با تغییرات اقلیمی است؟

افزایش سطح آب دریاها، اقیانوس‌ها و بروز سیل‌های ناگهانی که ناشی از پدیده گرمایش جهانی است، زندگی بسیاری از مردم سراسر جهان را با مشکل مواجه کرده است، اما شهرهای شناور می‌توانند راه‌حلی برای مقابله با این مشکل باشند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، افزایش سریع شهرنشینی در سراسر جهان، منجر به تغییرات اقلیمی شدید و درنتیجه بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها شده است که زندگی گروه ۴۰ درصدی از مردم را که در ۶۰ مایلی سواحل زندگی می‌کنند، با خطر مواجه می‌کند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۹۰ درصد از شهرهای ساحلی جهان را تحت تأثیر قرار دهد. ساختن شهرها روی آب که از پیش فقط در حد ایده مطرح شده بود، در حال تبدیل‌شدن به واقعیت است که تنوع زیستی و سلامت اکولوژیکی محیط‌های دریایی را افزایش خواهد داد. این رویکرد آینده‌نگر راهی برای توسعه شهری در پاسخ به بالا آمدن سطح دریا است و به بازیابی اکولوژی کمک می‌کند.

یک پروژه ساخت‌وساز روی آب در شهر بوسان کره جنوبی، برای ایجاد یک شهر شناور در مقیاس بزرگ آغاز شده است که می‌تواند بیش از ۱۰ هزار نفر را در خود جای دهد و عنوان «اولین جامعه شناور انعطاف‌پذیر و پایدار در جهان» را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر چندین جامعه شناور در هلند، تایلند و مناطق دیگر در جنوب شرقی آسیا وجود دارند که معمولاً مجموعه‌ای از قایق‌هایی به شکل خانه هستند که نزدیک به یکدیگر لنگر انداخته‌اند. در مفهوم جدید، شهرها به جای قرار گرفتن در مجموعه‌ای از قایق‌ها و کشتی‌های کوچک، به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که روی سکوهای بتنی عظیم معلق روی آب ساخته شوند.

آیا شهرهای شناور چاره مقابله با تغییرات اقلیمی هستند؟

فناوری ساخت شهر شناور بوسان

بنیانگذار شرکت معماری هلندی Waterstudio، قانون ارشمیدس را مبنای اصلی ساخت شهرهای شناور می‌داند و آن را به این صورت توضیح می‌دهد که اگر یک بلوک بتونی را که در حالت عادی در آب غرق می‌شود، به شکل یک جعبه توخالی درآورند، دیگر غرق نخواهد شد و روی آب شناور خواهد ماند. پروژه شهر شناور بوسان با همکاری برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، معروف به UN-Habitat، شرکت معماری BIG و شرکت فناوری Oceanix از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و قرار است تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود. شرکت Oceanix ساخت ماژول‌های ساختمانی و انتقال آن‌ها به سایت را بر عهده دارد و مسئولیت BIG محافظت از سازه‌های شناور است. این شهر روی آب از جزایر شناور تشکیل شده است که در گروه‌های شش‌تایی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و جامعه را تشکیل می‌دهند. هر یک از ماژول‌ها در خشکی ساخته می‌شوند و سپس به دریا منتقل می‌شوند و در جای خود لنگر می‌اندازند. نکته قابل‌توجه این است که سازه‌ها به‌صورت منعطف ساخته می‌شوند تا در صورت پایین آمدن سطح آب، شهرهای شناور قابلیت جابه‌جایی داشته باشند.

آیا شهرهای شناور چاره مقابله با تغییرات اقلیمی هستند؟

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، حدود ۱۲ هزار نفر در این شهر شناور ساکن خواهند شد و این تعداد به ۱۵۰ هزار نفر قابل گسترش است. تأسیس این شهر شناور، فرصتی است برای به چالش کشیدن چشم‌انداز جابه‌جایی در آینده و تصور سناریوی شهری جدید با تمرکز بر استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی و متصل پایدار و ادغام فناوری‌های حمل‌ونقل آب که طی آن تردد مردم و حمل کالاها به روش‌های غیرمتعارف انجام می‌شود. مسیرهای مناسب برای عابر پیاده و وسایل نقلیه خودران الکتریکی در طراحی این شهر در نظر گرفته شده است که انتشار کربن را کاهش و سبک زندگی سالم را ترویج می‌دهد. سکوهای شناور با ده‌ها پایگاه تولیدی انرژی با پنل‌های فتوولتائیک، مزارع بادی و گلخانه‌ها همراه هستند که می‌توانند در طول زمان بر اساس نیازهای بوسان کم و زیاد شوند. هر دهکده کوچک شامل یک چارچوب اجتماعی برای زندگی از بازارها و مراکز فرهنگی است.

آیا شهرهای شناور چاره مقابله با تغییرات اقلیمی هستند؟

پیش‌بینی می‌شود طی ۴۰ سال آینده، جهان نیاز به ساخت ۲۳۰ میلیارد مترمربع ساختمان‌های جدید داشته باشد که معادل اضافه کردن یک شهر نیویورک در هر ماه است. راهکار شهرهای شناور می‌تواند راهی برای تطبیق با این رشد، بدون اثرات مخرب زیست‌محیطی و جنگل‌زدایی باشد. مالدیو نیز در اواخر سال جاری ساخت‌وساز یک جامعه شناور متشکل از پنج هزار خانه کم‌ارتفاع (چهار تا هفت طبقه) را آغاز می‌کند، زیرا در غیر این صورت، این کشور تا پایان قرن غیرقابل سکونت خواهد شد. شهر شناور مالدیو با کاربری مختلط شامل ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها، مغازه‌ها رستوران‌ها، دارای ساختاری مبتنی‌بر طبیعت از جاده‌ها و کانال‌های آبی است که با تاکید بر مسئولیت مالدیو به‌عنوان مرکز حفاظت از مرجان‌ها در جهان انجام می‌شود.

این شهر به یک شبکه هوشمند انرژی مجهز خواهد شد که انرژی شهر را تنها با منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند، علاوه‌بر این، انتظار می‌رود که قیمت املاک زیر ۲۵۰ هزار دلار باقی بماند تا ساکنان محلی را جذب کند، نه اینکه تنها یک مجتمع مسکونی برای گردشگران باشد.

در طراحی شهر تمامی امکانات و خدمات شهری در نظر گرفته شده است و به غیر از خانه‌ها، محله شناور دارای مغازه و رستوران نیز خواهد بود. حمل‌ونقل به وسایل نقلیه الکتریکی کوچک و دوچرخه محدود خواهد شد و مهم‌تر از آن، ساختار شهر شناور مسئله تهدید ناشی از بالا آمدن سطح دریاها را حل خواهد کرد و در برابر بحران‌های زیست‌محیطی آینده مقاومت می‌کند.

آیا شهرهای شناور چاره مقابله با تغییرات اقلیمی هستند؟

کد خبر 756339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.