بیماری پانکراتیت چگونه درمان می‌شود؟

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: پانکراس مربی داخلی هوشمند بدن انسان است که با ترشح هورمون‌هایی موجب تنظیم سطح قند خون می‌شود، اما اگر این عضو ملتهب شود، راهکارهایی برای درمان وجود دارد و پزشک معالج بر اساس شرایط بیمار مراحل درمان را پیش می‌برد.

هادی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بروز بیماری پانکراتیت شایع‌ترین بیماری لوزالمعده اظهار کرد: لوزالمعده یا پانکراس یکی از غدد مهم داخلی بدن است که ترشح‌های درون‌ریز و برون‌ریز دارد، عضوی که از سه قسمت سر، تنه و دم تشکیل شده، سر آن در قوس روده اثنی‌عشر قرار گرفته است و تنه آن در پایین معده و دم آن به طحال بدن می‌رسد.

وی با بیان اینکه پانکراس مربی هوشمند داخلی بدن انسان محسوب می‌شود، افزود: این عضو با ترشح‌های درون‌ریز همچون انسولین و گلوکاگون که به خون می‌ریزد، موجب تنظیم قندخون بدن می‌شود و در سوخت‌وساز بدن تأثیرگذار است، ترشح‌های برون‌ریز که شامل آنزیم‌ها، بی‌کربنات، آمیلاز و پروتئاز است برای هضم و جذب پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها لازم است که از طریق مجرای پانکراس به روده می‌ریزد و این عضو وظایف متفاوتی را در بدن انسان بر عهده دارد و در هضم غذا هم به انسان کمک زیادی می‌کند.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) بین برخی افراد بروز پیدا می‌کند، گفت: امروزه با التهاب پانکراتیت در علم پزشکی مواجه هستیم و التهاب لوزالمعده می‌تواند علامت‌هایی در بیمار ایجاد کند و به دو دسته پانکراتیت حاد و مزمن تقسیم می‌شود.

عبداللهی ادامه داد: پانکراتیت حاد به‌طور معمول با یک درد شکم زیر جناق سینه بروز پیدا می‌کند و بیمار ساعت شروع درد را به یاد می‌آورد و این دردها به حدی شدید است که موجب بستری شدن بیمار در بیمارستان می‌شود، علامت‌های دیگر پانکراتیت حاد، سوءهضم و جذب مواد غذایی وجود دارد و همچون تمام بیماری‌ها دارای مرحله‌های خفیف، متوسط و شدید است، در مرحله شدید این بیماری آبشار التهابی در بدن اتفاق می‌افتد و سایر سازمان‌های بدن را هم درگیر می‌کند، این روند موجب نارسایی تنفسی و کلیوی می‌شود و در موارد شدید هم می‌تواند موجب مرگ‌ومیر بیماران شود.

وی در خصوص علل بروز این بیماری در انسان تصریح کرد: علل متفاوتی برای بروز بیماری پانکراتیت وجود دارد، در بروز بیماری پانکراتیت حاد سنگ‌های کیسه صفرا علت اصلی ایجاد این عارضه است و در موارد دیگر مصرف الکل و بعضی داروهای گیاهی، خود ایمنی، وجود ویروس‌ها و ورود بعضی از سم‌ها به داخل بدن می‌تواند موجب ایجاد این بیماری در بدن انسان شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: افراد دیابتی، چاق و کسانی که زمینه تشکیل سنگ در کیسه صفرا را دارند، افراد کم‌تحرک و کسانی که زمینه‌های ژنتیکی این بیماری را دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلاء به بیماری پانکراتیت هستند.

عبداللهی درباره راه‌های تشخیص بیماری پانکراتیت عنوان کرد: برای تشخیص این بیماری معیارهایی مانند درد شکم و افزایش آنزیم‌های لوزالمعده وجود دارد، همچنین یافته‌های تصویربرداری که نشان‌دهنده التهاب در لوزالمعده باشد، علائم کلینیکی و یافته‌های پاراکلینیکی نیز تشخیص و مشکوک بودن به وجود این بیماری در افراد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به روند درمان بیماری پانکراتیت گفت: یکی از مهم‌ترین اصل‌ها برای درمان این بیماری این است که باید بیمار حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت ناشنا نگه داشته شود تا شیره لوزالمعده که برای هضم و جذب غذا لازم است ترشح نشود و بعد از این مرحله مایع‌درمانی برای بیمار انجام می‌گیرد و در نهایت، دادن داروهای مسکن به بیمار باعث کنترل درد وی می‌شود.

کد خبر 746342

برچسب‌ها