تأثیر چاقی و اضافه وزن بر ابتلا به سرطان / کاهش کیفیت رژیم‌های غذایی طی دهه‌های اخیر

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به کاهش کیفیت رژیم‌های غذایی طی دهه‌های اخیر گفت: چاقی می‌تواند تلاش‌های انجام شده به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان و کاهش آمار مرگ و میر این بیماری را بی‌اثر کند.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره تأثیر چاقی و اضافه وزن بر ابتلاء به سرطان و با بیان اینکه اضافه وزن می‌تواند به دلایل متفاوتی زمینه ابتلاء به سرطان را فراهم کند، اظهار کرد: چاقی التهاب را در بدن افزایش می‌دهد که این موضوع عامل خطری برای بعضی اختلالات مزمن به‌شمار می‌رود و منجر به پیشبرد رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

وی با اشاره به تأثیرگذاری چاقی بر سطح هورمون‌ها، انسولین و فاکتورهای رشد افزود: چاقی شرایط تکثیر سلول‌های سرطانی را فراهم می‌کند و بعضی از غذاهای پرکالری و چاق‌کننده از جمله گوشت‌های فرآوری شده و اسنک‌ها به‌طور مستقل با خطر سرطان در ارتباط هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به ارتباط چاقی با شرایطی از جمله دیابت، سنگ‌های صفراوی، بیماری التهاب روده و در نتیجه افزایش بار بیماری سرطان تصریح کرد: عادت‌های غذایی نادرست مانند مصرف کمتر میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌ها و غلات کامل و افزایش استفاده از نمک، فست‌فودها و نوشیدنی‌های شیرین، منجر به کاهش کیفیت رژیم‌های غذایی طی دهه‌های اخیر شده است.

عادلی با اشاره به افزایش نامتناسب بروز سرطان‌های کولورکتال، آندومتر، کیسه صفرا، کلیه، پانکراس و مولتیپل میلوما در بزرگسالان جوان که در ارتباط با چاقی هستند، ادامه داد: تصور می‌شود روند افزایش سرطان‌های مرتبط با چاقی در بزرگسالان جوان تا حدودی مربوط به اپیدمی چاقی باشد، با این حال فرضیه مذکور باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم غربالگری چاقی در سطوح اولیه مراقبت با جدیتی بیشتر گفت: بر اساس اطلاعات موجود، درصد کمی از افراد چاق مشاوره‌های کاهش وزن را دریافت می‌کند و این در صورتی است که چاقی می‌تواند تلاش‌های انجام شده به منظور پیشگیری از ابتلاء به سرطان و کاهش آمار ابتلاء و مرگ و میر این بیماری را بی‌اثر کند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه مواجهه زودتر و طولانی‌مدت‌تر نسل جوان با چربی بیشتر و شرایط سلامتی مرتبط با چاقی، می‌تواند خطر سرطان را افزایش دهد، اضافه کرد: کاهش خطر اضافه وزن و چاقی با انجام ورزش‌های هوازی از جمله پیاده‌روی، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای، ممکن خواهد بود.

کد خبر 743911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.