چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

نگرانی فزاینده در مورد پایداری زیست‌محیطی و نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان منجر به افزایش تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی شده است که نویدبخش هوای پاک است. با این حال، این استراتژی با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو است و باید چاره‌ای برای حل آنها اندیشیده شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) روزبه‌روز در حال افزایش است و کشورها سیاست‌های مختلفی را برای گسترش و ارتقای میزان پذیرش این وسایل در بین مردم ارائه می‌کنند. خودروهای الکتریکی نوید حمل‌ونقل پاک و بهبود وضعیت هوا را به سبب کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی می‌دهند. چین در تولید و حمایت از سیاست‌های تولید خودروهای برقی پیشتاز است، نروژ به نرخ پذیرش قابل‌توجهی دست یافته است و بعد از آن ایسلند و سوئد بیشترین استقبال را از خودروهای الکتریکی دارند. ایالات متحده، آلمان، ژاپن و هلند نیز با رویکردهای منحصربه‌فرد خود برای ارتقای تولید وسایل نقلیه الکتریکی و سرمایه‌گذاری در فناوری و زیرساخت‌های جابه‌جایی الکتریکی، بازیگران اصلی انقلاب خودروهای برقی به شمار می‌آیند. بسیاری از کشورها هم از نظر سیاست‌گذاری‌ها و هم میزبانی، در ردیف برتر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این نوع وسایل نقلیه قرار دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

چین: ابرقدرت EV

چین به‌عنوان رهبر جهانی در پذیرش و تولید EV مطرح است. دولت چین مجموعه‌ای از سیاست‌های نوآورانه را با هدف ارتقای خودروهای برقی از جمله یارانه‌های سخاوتمندانه، مشوق‌های مالیاتی و سهمیه‌های اجباری خودروهای الکتریکی برای خودروسازان وضع کرده است. شهرهایی مانند پکن و شانگهای محدودیت‌هایی را برای خودروهای بنزینی به منظور تشویق استفاده از خودروهای برقی اعمال کرده‌اند.

بعضی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی جهان مانند BYD، NIO و XPeng Motors در چین قرار دارند. این شرکت‌ها نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در عرصه جهانی نیز با هم رقابت می‌کنند و خودروهای برقی را به بازارهای مختلف صادر می‌کنند.

نروژ: پیشگام در پذیرش

نروژ اغلب به‌عنوان الگوی برتر پذیرش EV در جهان در نظر گرفته می‌شود. این کشور مشوق‌های قابل‌توجهی از جمله معافیت از مالیات واردات و عوارض جاده‌ای، پارکینگ رایگان و مجوز استفاده از مسیر اتوبوس را برای خریداران خودروهای الکتریکی ارائه می‌دهد. نروژ قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) را به طور کامل کنار بگذارد.

اگرچه نروژ میزبان تولیدکنندگان بزرگ خودروهای برقی نیست، اما یک بازار قوی برای خودروهای برقی وارداتی به‌ویژه تسلا دارد.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

ایالات متحده آمریکا

دولت فدرال ایالات متحده برای خریداران خودروهای برقی اعتبار مالیاتی ارائه کرده است، اما رویکرد مشوق‌های خودروهای برقی در ایالت‌ها متفاوت است. ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا، سیاست‌های تهاجمی ترویج خودروهای برقی، از جمله الزامات خودروهای بدون آلایندگی (ZEV) را برای خودروسازان وضع کرده‌اند.

تسلا، تأثیرگذارترین تولیدکننده خودروهای برقی در سطح جهان در ایالات متحده است. سایر خودروسازان معتبر آمریکایی مانند فورد، جنرال موتورز و نیسان نیز خودروهای برقی تولید می‌کنند.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

آلمان

آلمان، که به دلیل قدرت خودروسازی خود شناخته می‌شود، به تدریج به سمت خودروهای برقی حرکت کرده است. دولت برای خریداران خودروهای برقی مشوق‌هایی ارائه می‌دهد و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود هفت تا ۱۰ میلیون خودروی برقی در جاده‌ها داشته باشد.

خودروسازان آلمانی، از جمله فولکس واگن، بی‌ام‌و و مرسدس بنز، سرمایه‌گذاری هنگفتی روی فناوری و تولید خودروهای الکتریکی انجام داده‌اند.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

ژاپن

ژاپن با تعیین هدف ممنوعیت خودروهای جدید بنزینی تا اواسط دهه ۲۰۳۰، گام بزرگی در راستای تقویت پذیرش خودروهای برقی در میان مردم برداشته است. دولت ژاپن برای خریداران خودروهای الکتریکی یارانه و معافیت‌های مالیاتی ارائه می‌دهد.

غول‌های ژاپنی مانند تویوتا و نیسان سرمایه‌گذاری هنگفتی روی خودروهای برقی کرده‌اند. تویوتا که به دلیل فناوری هیبریدی پیشگام خود شهرت جهانی دارد، اکنون در حال گذار به سمت تولید خودروهای تمام‌الکتریکی است.

هلند: هاب الکتریکی اروپا

هلند از طریق مشوق‌های مالیاتی، معافیت از مالیات جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌های شارژ، پذیرش خودروهای الکتریکی را ترویج می‌کند. در برنامه دولت هلند قرار است تا سال ۲۰۳۰ خودروهای ICE به طور کامل کنار گذاشته شود.

در حالی که هلند تولیدکننده خودروهای برقی ندارد اما، بازار روبه‌رشدی برای خودروهای برقی وارداتی از تولیدکنندگان مختلف اروپایی دارد.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

مزایا و چالش‌های گسترش تحرک الکتریکی در شهرها

خودروهای الکتریکی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ بخش اعظمی از بازار خودرو را از آن خود کنند دارای مزایای بسیاری هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

  • به طور متوسط، رانندگان هنگام رانندگی خودروهای برقی، سالانه حدود ۷۰۰ دلار در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌کنند.
  • رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی میزان انتشار CO2 را بیش از ۱۷۷ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۰۴ کیلوگرم کاهش داده‌اند.
  • خودروهای الکتریکی دارای قطعات کمتری هستند که منجر به آسیب کمتری نسبت به یک وسیله نقلیه غیر الکتریکی سنتی می‌شود و به این معنی است که در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی چشمگیری می‌شود.
  • خودروهای برقی نه تنها سبک‌تر هستند، بلکه شتاب بیشتری نیز دارند

با گسترش مداوم خودروهای الکتریکی، مسائل پیش‌بینی نشده متعددی به وجود آمده است که پیش از این مورد توجه قرار نگرفته بود و در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره می‌شود.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

آسیب‌پذیری در برابر سیل

هرچند فناوری باتری در خودروهای الکتریکی بسیار ایمن است اما پیامدهای ناشی از بروز بلایای طبیعی مانند طوفان، به‌ویژه با جاری شدن سیل آب شور در نظر گرفته نشده است. در فلوریدا، پس از اینکه ۲۱ وسیله نقلیه الکتریکی خودبه‌خود و در نتیجه جاری شدن سیل آب شور در سال ۲۰۲۲ دچار آتش‌سوزی شدند، اقداماتی اتخاذ شده است که از رانندگان می‌خواهد خودروهای برقی خود را در طول دوره‌های آب‌وهوایی مستعد وقوع سیل، از مناطق ساحلی دور نگه دارند.

قبرستان وسایل نقلیه الکتریکی چینی

تعداد زیادی از مدل‌های جدید رها شده توسط شرکت‌های چینی که سعی در موفقیت در این بازار نوظهور داشتند ولی شکست خوردند، در قبرستان‌های وسایل نقلیه مشاهده می‌شوند. در واقع، تعداد تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی این کشور از ۵۰۰ تولیدکننده در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۰۰ تولیدکننده در سال ۲۰۲۳ رسید. تصاویر حومه هانگژو از منظر شهر هوشمند، با هزاران وسیله نقلیه در انتظار بازیافت، وضعیت ناامیدکننده‌ای ایجاد کرده است.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

خطوط اتوبوس شلوغ

دولت نروژ برای تشویق به خرید خودروهای برقی، رانندگان این خودروها را مجاز به استفاده از خطوط اتوبوسرانی دانست اما مدتی بعد در سال ۲۰۱۵، مجبور شد این اقدام را ابتدا در اسلو و سپس در سایر نقاط کشور به دلیل ترافیک و شکایت رانندگان اتوبوس اصلاح کند.

نگرانی در مورد مسئله شارژ خودروهای الکتریکی

شاید مهم‌ترین مشکل پیش‌بینی نشده خودروهای الکتریکی در شهرها این است که فروش در حال افزایش است، اما زیرساخت شارژ عمومی هنوز وجود ندارد و این امر منجر به پدید آمدن مشکلات متعددی شده است. به‌عنوان مثال، در بعضی شهرها، بسیاری از مستاجرانی که EV دارند، جایی برای شارژ آن ندارند. ایالات متحده سعی می‌کند با تنظیم مقرراتی در مورد حق شارژ با این موضوع مقابله کند.

یکی دیگر از پدیده‌های نوظهور، تقاضا برای ایستگاه‌های شارژ سریع است که در بعضی مناطق نروژ دیده می‌شود. استفاده انبوه از وسایل نقلیه الکتریکی در این مناطق به‌قدری افزایش یافته است که حتی بعضی از نقاط شارژ سریع نیز نمی‌توانند پاسخگوی تقاضا و صف‌های منتظر شارژ باشند.

تهدید بعضی از اصول اساسی شهرهای پایدار

اگرچه ارزش الکتریکی شدن وسایل نقلیه در راستای نیل به اهداف کربن‌زدایی و پایداری غیرقابل انکار است، اما این موضوع بر سایر اولویت‌ها تأثیر می‌گذارد، به عنوان مثالی در این زمینه می‌توان به بی‌عدالتی در سال‌های اخیر به دلیل نبود تعادل در یارانه‌ها یا دسترسی به مناطق کم‌انتشار اشاره کرد. موضوع متعارض دیگر مربوط به اشغال فضاهای شهری است و به نظر بعضی از برنامه‌ریزان و مدافعان مدل‌های شهری انسانی‌تر، ترویج خودروهای الکتریکی یک روش ناکارآمد برای حمل‌ونقل به‌خصوص در شهرهای شلوغ است.

چالش‌های حمل‌ونقل الکتریکی + کشورهای پیشرو در استفاده از خودروهای برقی

کد خبر 742197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.