خطای ۴۰۴ چیست + تاریخچه و اهمیت

خطای ۴۰۴ از حیث اهمیت روز مشخصی دارد و چهارم آوریل (شانزدهم فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. این روز به افزایش آگاهی در مورد فیلترینگ اینترنت در مدارس و کتابخانه‌های دولتی اختصاص دارد و از این حیث مهم است که نقش محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب اینترنتی را ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز خطای ۴۰۴ هر سال در چهارمین روز از چهارمین ماه سال میلادی (۴.۰۴) جشن گرفته می‌شود و روزی است که به پیام خطای «صفحه یافت نشد» اختصاص دارد. این مناسبت به افزایش آگاهی در مورد سانسور اینترنتی و بزرگداشت فرهنگ استفاده از اینترنت اختصاص دارد. هدف اصلی آن نیز که توسط بنیاد مرزهای الکترونیک (EFF) برای جلب‌توجه به فیلتر کردن محتوای اینترنتی در کتابخانه‌های عمومی و مدارس ایجاد شده، افزایش آگاهی است، چراکه تلاش‌های خیرخواهانه برای محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب اینترنتی می‌تواند دسترسی به اطلاعات مناسب را نیز محدود کند.

خطای ۴۰۴ چیست + تاریخچه و اهمیت

روز خطای ۴۰۴ از سوی دیگر راهی ساده برای تصدیق مواجهه با این کد و جنبه عجیب‌وغریب فرهنگ اینترنتی است و توسعه‌دهندگان و طراحان وبگاهی از آن برای ایجاد صفحات خطای ۴۰۴ سرگرم‌کننده و خلاقانه استفاده می‌کنند. آتلانتا در این روز یک رویداد خاص شامل موسیقی، هنر و پایکوبی دارد که دلیل آن هم‌خوانی ارقام این کد خطای با کد منطقه منحصربه‌فرد خود، ۴۰۴، است، بنابراین آتلانتا از آن برای لذت بردن از فرهنگ خلاق شهر از طریق رویدادهای مختلف بهره می‌برد.

تاریخچه روز خطای ۴۰۴

تیم برنرز لی، خالق شبکه جهانی وب، کدهای ۴۰۴ را در سال ۱۹۹۲ بر اساس کدهای استفاده شده برای پروتکل انتقال فایل تعریف کرد. پس از آن در دهه ۲۰۰۰، لایحه جدیدی معرفی شد تا از کتابخانه‌های عمومی و مدارس بخواهد در ازای حمایت مستمر دولت، هرزه‌نگاری کودکان و موارد مضر برای کودکان را از اتصالات اینترنتی خود فیلتر کنند. کد وضعیت پاسخ ۴۰۴ نشان می‌دهد که سرور قادر به یافتن منبع درخواستی نیست.

در سال ۲۰۰۵ قانون حفاظت از کودکان در برابر اینترنت توسط کنگره ایالات متحده تأیید شد و حق استفاده از فیلتر را در کتابخانه‌ها و مدارس محفوظ شمرد.

خطای ۴۰۴ چیست + تاریخچه و اهمیت

کتابخانه‌های عمومی و مدارس دولتی بیش از یک دهه است که برای پیروی از این قانون، با ممنوع کردن و قرار دادن وبگاه‌ها در لیست سیاه، اینترنت را سانسور می‌کنند. با این حال تفاسیر افراطی از آن منجر به سانسور بیش‌ازحد و بی‌دلیل به‌دنبال ایجاد فیلترهای محتوا به دلیل ترس از نقض قانون در کتابخانه‌های عمومی شده است. در نتیجه دانش‌آموزان و کاربران کتابخانه‌ها به‌طور مکرر و غیرضروری از دسترسی به وبگاه‌های محافظت‌شده با قانون اساسی هم‌چون وب‌سایت‌های موزه هنر یا وبگاه‌های مرتبط با سلامت محروم می‌شوند.

بخشی از مشکل این است که فیلترهای وب که برای محافظت از جوانان در برابر اطلاعات ناپسند طراحی شده‌اند، به‌طور تصادفی انواع وبگاه‌های مفید و آموزنده را نیز مسدود می‌کنند، چراکه ترکیب عبارات مورد استفاده در سرچ‌ها شامل بخشی از کلمات کلیدی فیلترشده می‌شود. در این میان گاهی محتواهای دیگری هم‌چون مصرف دخانیات زیر سن قانونی که توسط مقامات نامناسب تلقی می‌شود و گاهی موضوع تحقیقات دانشجویی هستند نیز در زمره فیلترها قرار دارد.

به همین دلیل است که کتابداران، دانشجویان و کاربران نگران کتابخانه‌ها تشویق می‌شوند تا در روز ۴۰۴ شرکت کنند تا آگاهی در مورد وبگاه‌های ممنوع و سانسور اینترنتی در کتابخانه‌ها افزایش پیدا کند و توجه مقامات را به این مشکل اساسی جلب کند.

خطای ۴۰۴ چیست + تاریخچه و اهمیت

کد خبر 741647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.