پتانسیل شهرها برای رشد اکوسیستم‌های استارت‌آپی

نوآوری و کارآفرینی نیروهای محرک رشد و توسعه اقتصادی در سراسر جهان هستند و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها یکی از حوزه‌های کارآمد در این زمینه است که به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون استارت‌آپ در ۲۹۰ اکوسیستم جهانی واقع در بیش از ۵۰ کشور در حال فعالیت هستند. با پیشرفت فناوری و رقابتی‌تر شدن بازار جهانی، شهرها همواره به دنبال جذب و تقویت اکوسیستم‌های استارت‌آپی خود برای تشویق نوآوری، ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری هستند. منظور از اکوسیستم استارت‌آپی، مجموعه افراد، سازمان‌ها و شرکت‌های یک محدوده جغرافیایی است که هرکدام در یک زمینه خاص مانند مدیریت، کارآفرینی، بازاریابی، برنامه‌نویسی و دیگر زمینه‌ها مهارت دارند و برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار خود با یکدیگر در تعامل هستند. در تعریف جهانی، استارت‌آپ به هر کسب‌وکاری گفته می‌شود که از راه‌حل‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری با پتانسیل دستیابی به مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند و نوآوری چه در فناوری باشد یا در ارائه مدل کسب‌وکار متمایز، جنبه کلیدی استارت‌آپ‌ها است.

پتانسیل شهرها برای رشد اکوسیستم‌های استارت‌آپ

اکوسیستم استارت‌آپی

اکوسیستم استارت‌آپی شبکه‌ای پویا و به هم پیوسته از نهادها، سازمان‌ها و منابع مختلف است که به طور جمعی از رشد و موفقیت شرکت‌های نوپا در یک منطقه جغرافیایی یا صنعت خاص حمایت می‌کنند. این اکوسیستم طیف وسیعی از ذی‌نفعان مانند کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، مربیان، مؤسسات آموزشی، مؤسسات تحقیقاتی، سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و ارائه دهندگان خدمات را در بر می‌گیرد که همگی نقش اساسی در پرورش نوآوری، کارآفرینی و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. اجزای اصلی یک اکوسیستم استارت‌آپی معمولاً عبارتند از استارت‌آپ‌ها یا همان شرکت‌های تازه‌تاسیس با ایده‌ها و مدل‌های تجاری نوآورانه، سرمایه‌گذاران مختلف از جمله سرمایه‌گذاران فرشته (سرمایه‌گذارانی که سرمایه شرکت‌های نوپا را بدون دخالت در فرایند مدیریتی آنها فراهم می‌کنند)، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و سایر منابع مالی حامی استارت‌آپ‌ها و مربیان و مشاوران که کارآفرینان باتجربه و متخصصان کسب و کاری هستند که استارت‌آپ‌ها را برای حل چالش‌ها راهنمایی می‌کنند.

پتانسیل شهرها برای رشد اکوسیستم‌های استارت‌آپ

فضاهای کاری مشترک، مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی نیز بخش دیگری از اجزای یک اکوسیستم استارت‌آپی هستند که مکان و خدمات لازم را برای همکاری، آموزش و پژوهش گروه‌های مختلف فراهم می‌کنند. همچنین دولت و نهادهای نظارتی دولتی به عنوان مشوق و قانون‌گذار در ساختار این اکوسیستم‌ها نقش بسزایی دارند و می‌توانند با تنظیم مقررات متناسب، بر سهولت کسب‌وکار استارت آپ‌ها تأثیر بگذارد. علاوه بر اجزای نام‌برده، ارائه دهندگان خدمات حقوقی، حسابداری، بازاریابی و رویدادها و جوامع شبکه‌سازی نیز بخش دیگری از اجزای تشکیل دهنده استارت‌آپ‌ها هستند. به عنوان آخرین جز اصلی یک اکوسیستم استارت‌آپی می‌توان به مشتریان و شرکت‌ها و مشاغل محلی اشاره کرد که میزان استفاده آنها از محصولات یا خدمات استارت‌آپ‌ها نقش بسزایی در گسترش اکوسیستم مربوطه دارد.

اکوسیستم‌های استارت‌آپی از نظر اندازه و تکامل متفاوت هستند، بعضی از مناطق یا شهرها دارای اکوسیستم‌های تثبیت شده‌ای هستند که به دلیل نوآوری و کارآفرینی خود شناخته شده‌اند، در حالی که بعضی دیگر به‌تازگی در حال ظهور هستند. این اکوسیستم‌ها برای رشد اقتصادی، ایجاد شغل و پیشرفت فناوری در شهرهای سراسر جهان حیاتی هستند، زیرا محیطی حمایتی برای شکوفایی استارت‌آپ‌ها و کمک به رشد اقتصاد محلی آنها فراهم می‌کنند. برای انتخاب برترین شهرها در این زمینه نیاز است عوامل متعددی از جمله اجزای اصلی اکوسیستم‌ها مانند تعداد و کیفیت مؤسسات تحقیقاتی، استعدادهای موجود، تعداد استارت‌آپ‌ها، منابع مالی و شبکه‌های پشتیبانی محلی هر شهر بررسی شود. این یافته‌ها بینش ارزشمندی به کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذارانی می‌دهد که به دنبال بهره‌برداری از شهرهای با بیشترین پتانسیل برای نوآوری و پیشرفت هستند.

پتانسیل شهرها برای رشد اکوسیستم‌های استارت‌آپ

از جمله شهرهایی که برترین اکوسیستم‌های استارت‌آپی را شامل می‌شوند می‌توان به سانفرانسیسکو، بوستون، پکن، لندن، سیاتل، نیویورک، سئول، شانگهای، توکیو، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، کپنهاگ و آمستردام اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد که شهرهای با کیفیت زندگی بالا و زیرساخت‌های خوب، پتانسیل بیشتری برای جذب افراد با استعداد دارند. این موضوع را می‌توان در شهرهایی مانند آمستردام و کپنهاگ مشاهده کرد که در هر دو گروه اکوسیستم‌های نوآوری و اکوسیستم‌های استارت‌آپی امتیاز بالایی دارند. علاوه بر این، بین تعداد استارت‌آپ‌ها در یک شهر و سطح رشد اقتصادی آن شهر همبستگی قوی وجود دارد. شهرهایی که دارای اکوسیستم استارت‌آپی پررونق هستند نسبت به شهرهایی که فاقد آن هستند، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی بالاتری دارند. در میان فهرست اکوسیستم‌های برتر، مراکز نوظهور از جمله سئول، شانگهای و پکن به چشم می‌خورد که در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی در تعداد استارت‌آپ‌ها داشتند. این شهرهای پرجمعیت دارای اقتصاد در حال رشد هستند که آنها را به مکان‌های جذابی برای استارت‌آپ‌ها تبدیل می‌کند.

پتانسیل شهرها برای رشد اکوسیستم‌های استارت‌آپ

برترین اکوسیستم‌های استارت‌آپی در آمریکای شمالی

منطقه آمریکای شمالی با ۶ شهر در میان ۱۰ شهر برتر در رتبه‌بندی شهرهای با پتانسیل بالا برای راه‌اندازی استارت‌آپ، حضور گسترده‌ای دارد. این شهرها به دلیل دربرداشتن محیط‌هایی که پتانسیل نوآوری دارند و همچنین عواملی مانند وجود مؤسسات تحقیقاتی، در دسترس بودن استعدادها و کیفیت بالای زیرساخت‌های موجود، حضور پررنگی در میان استارت‌آپ‌ها دارند. برای مثال سانفرانسیسکو، به دلیل تمرکز شرکت‌های با فناوری پیشرفته و سیستم سرمایه‌گذاری قوی، بیشترین امتیاز را در میان اکوسیستم‌های استارت‌آپی جهان دارد. علاوه بر این، ایالات متحده دارای یک سیستم آموزشی قوی و مؤسسات تحقیقاتی است که ایده‌های نوآورانه تولید می‌کنند و مجموعه‌ای از افراد با استعداد را برای مشارکت در طرح‌های استارت‌آپی آموزش می‌دهند. همچنین شبکه گسترده‌ای از منابع مالی، از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، سرمایه‌گذاران فرشته و پلت‌فرم‌های تأمین مالی جمعی در این شهرها وجود دارد که طیف وسیعی از امکانات موردنیاز استارت‌آپ‌ها را برای افزایش سرمایه فراهم می‌کنند. به‌طور کلی، ایالات متحده دارای بازاری بزرگ و فرهنگ مصرف‌گرایی است که فرصت‌های بسیاری را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند تا محصولات و خدمات خود را به سرعت آزمایش کنند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج، پروژه را گسترش دهند. حضور شرکت‌های بزرگ، به‌ویژه در حوزه فناوری و مالی، اکوسیستم حمایتی را برای استارت‌آپ‌های این صنایع فراهم می‌کند.

پتانسیل شهرها برای رشد اکوسیستم‌های استارت‌آپ

ظهور شهرهای آسیایی در رده‌بندی اکوسیستم‌های استارت‌آپی برتر

بسیاری از شهرهای آسیایی در لیست اکوسیستم‌های استارت‌آپی برتر ظاهر شده‌اند و ۶ شهر آسیایی در بین ۲۰ شهر برجسته قرار دارند. پکن و شانگهای با نوآوری قوی و اکوسیستم‌های استارت‌آپی پیشتاز هستند و سئول و توکیو نیز امتیاز بالایی در این زمینه دارند. اکوسیستم‌های هند مانند دهلی و بنگلور همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند و بمبئی توانسته است رشد چشمگیری در زمینه بهبود اکوسیستم‌های خود داشته باشد. ظهور این شهرها نشان‌دهنده اهمیت روزافزون آسیا در اکوسیستم‌های جهانی استارت‌آپ است. دلیل رشد شهرهای آسیایی در زمینه راه‌اندازی استارت‌آپ و کارآفرینی را علاوه بر حمایت دولت، می‌توان به ظرفیت بزرگ و روبه‌رشد استعدادهای ماهر این مناطق نسبت داد. بسیاری از کشورهای آسیایی دارای سیستم‌های آموزشی قوی هستند و فارغ‌التحصیلان بسیار ماهر و خبره در زمینه‌هایی مانند مهندسی، علوم کامپیوتر و کسب و کار تحویل جامعه می‌دهند که بسیاری از آنها جذب استارت‌آپ‌های پر جنب‌وجوش می‌شوند تا فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای کار در زمینه فناوری‌های پیشرفته و مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه ارائه دهند. افزایش در دسترس بودن فرصت‌های مالی نیز در رشد استارت‌آپ‌های آسیایی بی تأثیر نیست. شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر آسیایی شدیداً به دنبال سرمایه‌گذاری در منطقه هستند و سرمایه‌گذاران جهانی نیز به فرصت‌های روبه‌رشد در بازارهای آسیایی توجه دارند. این سرمایه‌گذاری‌ها به تأمین بودجه لازم برای رشد استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا در مقیاس جهانی به رقابت بپردازند.

پتانسیل شهرها برای رشد اکوسیستم‌های استارت‌آپ

کارگاه‌های آموزشی توسعه اکوسیستم استارت‌آپی

برای اطمینان از رشد و شکوفایی پایدار اکوسیستم‌های استارت‌آپی، اهمیت یادگیری و توسعه مستمر از طریق آموزش و کارگاه‌های آموزشی را نمی‌توان نادیده گرفت. این کارگاه‌ها، فرصت ارزشمندی برای یادگیری از متخصصان باتجربه ای که فراز و نشیب‌های ایجاد یک استارت‌آپ را پشت سر گذاشته‌اند، به دست می‌دهد و شرکت کنندگان در این دوره‌های آموزشی می‌توانند بینش‌های عمیق و کاربردی به دست آورند در مورد اینکه چه چیزی در سایر اکوسیستم‌های استارت‌آپ مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نبوده است و در نتیجه این بینش‌ها، در زمان و منابع گرانبها صرفه‌جویی کنند. نکته مهم برگزاری این دوره‌های آموزشی، ارائه یک پلت‌فرم منحصربه‌فرد برای توسعه دهندگان اکوسیستم برای اتصال و همکاری است. از طریق کارگاه‌ها و جلسات آموزشی تعاملی، توسعه‌دهندگان می‌توانند دور هم جمع شوند، با دیدگاه‌های یکدیگر آشنا شوند و با هماهنگی دیدگاه‌ها، به صورت گروهی در جهت اهداف مشترک کار کنند. چنین محیط‌های مشارکتی، حس اجتماع و اتحاد را تقویت می‌کنند، پراکندگی را کاهش می‌دهند و احتمال مشارکت‌های تأثیرگذار در اکوسیستم را افزایش می‌دهند.

کد خبر 741312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.