نماز عید فطر ۱۴۰۳ + طریقه خواندن، وقت و زمان، قنوت

طریقه خواندن نماز عید فطر در ادامه آمده است.

به گزارش ایمنا، نماز عید فطر در زمان حضور امام زمان (عج) واجب است و باید به جماعت خوانده شود، ولی اکنون که ایشان غایب هستند این نماز مستحب است.

بیشتر بخوانید:

دانلود قنوت نماز عید فطر صوتی

تاریخ عید فطر ۱۴۰۳

  • تاریخ عید سعید فطر در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ عید سعید فطر در تقویم قمری سال ۱۴۴۵ برابر با اول شوال است.
  • تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ آوریل است.

وقت نماز عید فطر

وقت نماز عید فطر و قربان از اول آفتاب روز عید تا ظهر است. در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند، و زکات فطره را هم بدهند، بعد نماز عید را بخوانند.

نماز عید فطر چگونه خوانده می‌شود؟

نماز عید فطر و قربان دو رکعت است. اقامه آن همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم مستحب است به ترتیب سوره‌های اعلی و سوره شمس خوانده شود، به علاوه اینکه رکعت اول ۵ و رکعت دوم ۴ قنوت دارد.

رکعت اول نماز عید فطر

نمازگزار در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره اعلی مرسوم است) باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.

رکعت دوم نماز عید فطر

در رکعت دوم بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره شمس مرسوم است) خوانده می‌شود و چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهد و سلام گفته می‌شود.

دعای قنوت نماز عید فطر

در قنوت هر دعایی می‌توان خواند و اشکالی ندارد اما بهتر است این دعا خوانده شود:

«اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَالْعَظَمَهِ وَاَهْلَ الْجوُدِ وَالْجَبَروُتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِ وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ اَسْألُک بِحَقِّ هَذَا الْیوْمِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّد صلی الله علیه وآله ذُخراً وَشَرَفاً وَ کَرامَهً وَمَزیداً أَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد وَ أَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سوُءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ اَللّهُمَّ إنّی اَسْألُکَ خَیرَ ما سَألَکَ بِهِ عِبَادُکَ الصَّالِحوُنَ وَأَعوُذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الْمُخْلَصوُنَ».

قنوت نماز عید فطر

فضیلت عید فطر

پیامبر اکرم (ص) در مورد فضیلت شب و روز عید فطر فرموده‌اند: «… چون شب عید فطر که شب جوایز نام دارد فرا رسد، خداوند پاداش عمل‌‏کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد و چون صبح روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهرها برانگیزد، پس در زمین فرود آیند و سر کوچه و گذرها بایستند و گویند: ای امت محمد به سوی پروردگار کریم برای نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد. و چون سوی محل برگزاری نماز عید روند خدا عزوجل به ملائکه فرماید: ای ملائکه من پاداش یک اجیر وقتی به وظیفه‌‏اش عمل کند چیست؟ گویند: معبودا و سیدا پاداش او آن است که اجر او را به طور کامل عطا کنی.»

کد خبر 741296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد علی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    0 0
    خوب