روز برج ایفل + تاریخچه و رنگ آن در سال ۲۰۲۴

روز برج ایفل هر سال در ۳۱ مارس (۱۲ فروردین ۱۴۰۳) به مناسبت سالگرد افتتاح این برج جشن گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، برج ایفل یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای تاریخی جهان است. این بنای نمادین در سی‌ویکم مارس ۱۸۸۹ در معرض دید جهانیان قرار گرفت و یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای جهان باقی ماند. برج ایفل با ارتفاع ۱۰۶۳ فوتی، مشرف به شهر پاریس است و نمادی از پیروزی مهندسی مدرن و تمدن غرب به‌شمار می‌رود. در روز برج ایفل هزاران نفر از مردم گرد هم می‌آیند تا برای این ساختار متمایز معماری، پایداری همیشگی را آرزو کنند.

تاریخ برگزاری روز برج ایفل ۱۴۰۳

روز برج ایفل هر سال در سی‌ویکم مارس مصادف با دوازدهم فروردین ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز برج ایفل + تاریخچه و رنگ آن در سال ۲۰۲۴

تاریخچه روز برج ایفل

یک قرن پس از انقلاب فرانسه، دولت یک نمایشگاه بین‌المللی برای نمایش پیشرفت صنعتی قرن نوزدهم برنامه‌ریزی کرد. پس از آن یک مسابقه طراحی در مرکز پاریس برگزار شد که بیش از ۱۰۰ هنرمند ایده‌های خود را در آن ارائه کردند. یکی از مشارکت‌کنندگان، گوستاو ایفل بود که برپایی یک برج آهنی مشبک باز را با ارتفاعی بیش از هزار فوت پیشنهاد کرد. این برج قرار بود نمادی از جنبش بزرگ علمی قرن هجدهم و انقلاب ۱۷۸۹ باشد. وی اولین نقاشی برج ایفل را در سال ۱۸۸۵ به انجمن مهندسین عمران فرانسه ارائه کرد. طراحان اصلی این برج موریس کوچلین و امیل نوگویه هستند که برای شرکت ساختمانی گوستاو ایفل کار می‌کردند و طرح‌ها را در سال ۱۸۸۴ به او ارائه دادند.

گوستاو ایفل با رزومه‌ای غنی که شامل مجسمه آزادی می‌شد، توانست کمیته صد ساله را متقاعد کند که بنای این شاهکار غیرقابل تصور امکان‌پذیر است، بنابراین قرارداد ساخت این برج در سال ۱۸۸۷ به او واگذار، محل برپایی برج تعیین، طرح‌ها تأیید شد.

روز برج ایفل + تاریخچه و رنگ آن در سال ۲۰۲۴

وی با وجود فراوانی شک و تردیدها، انتقادها و حتی اعتراض‌ها، کار روی این پروژه را در بیست‌وهشتم ژانویه ۱۸۸۷ آغاز، برج را در مدت کوتاه دو سال و دو ماه و پنج روز برج تکمیل و برای نمایش به دولت فرانسه ارائه کرد.

برج ایفل به‌عنوان یکی از جاذبه‌های نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ رونمایی و به‌عنوان یک سازه موقت در نظر گرفته شد. قرار بود این برج ۲۰ سال بعد تخریب شود، اما چشم‌انداز آن جان تازه‌ای در خیابان‌های پاریس دمید.

برج ایفل اولین در نوع خود است و پیش از طرح‌ریزی آن، جهان اثری به بلندای آن ندیده بود. پس از اشغال نازی‌ها در سال ۱۹۴۴، هیتلر در نظر داشت برج ایفل را تخریب کند، اما فرماندار نظامی پاریس از دستورات وی سرپیچی کرد و برج پابرجا ماند.

امروزه برج ایفل در قلب اروپا جای دارد و سالانه میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند. عظمت آن از سال ۲۰۰۰ با ۲۰ هزار لامپ ۶ واتی تکمیل شد که در ساعات تاریک و روشن روز به مدت ۵ دقیقه متوالی روشن و خاموش می‌شوند. این برج دارای فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، غذاخوری‌ها، منطقه بازدید، اداره پست و موارد دیگر است.

روز برج ایفل + تاریخچه و رنگ آن در سال ۲۰۲۴

رنگ‌آمیزی برج ایفل در سال ۲۰۲۴

گوستاو ایفل توصیه کرده بود که این سازه هر هفت سال یک‌بار رنگ آمیزی شود. با این حال برج ایفل در بیستمین رنگ‌آمیزی خود، در سال ۲۰۲۴ پس از گذشت ۵۵ سال بار دیگر رنگ‌آمیزی خواهد شد و این بار در بحبوحه میزبانی پاریس از بازی‌های المپیک به رنگ طلایی در خواهد آمد.

تغییر رنگ برج از قهوه‌ای به طلایی مایل به قهوه‌ای در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، اما به دلیل زنگ‌زدگی و وجود سرب در رنگ قدیمی به تأخیر افتاد. رنگ جدید همان رنگ منتخب گوستاو ایفل در زمان ساخت بود که در سال ۱۹۴۷ تغییر پیدا کرد، اما در سال جاری دوباره به آن بازخواهد گشت. به همین دلیل این رنگ‌آمیزی ۶۰ میلیون یورویی به‌عنوان بازگشتی به ریشه‌های برج ایفل شناخته می‌شود.

برای ایجاد حس یکنواختی، رنگ زرد مایل به قهوه‌ای برای این برج در سه طیف به‌کار می‌رود که تیره‌ترین در پایین و روشن‌ترین در بالا قرار دارد. اما این رنگ‌آمیزی به‌سادگی زدن یک لایه رنگ جدید نیست و برای پوشاندن ۲.۵ میلیون فوت‌مربع آن با رنگ جدید، به گروهی متشکل از ۵۵ نقاش حرفه‌ای نیاز است.

روز برج ایفل + تاریخچه و رنگ آن در سال ۲۰۲۴

کد خبر 740657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.