۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
برج کج دیگر، دوباره در ایتالیا

ایتالیا برای جلوگیری از فروریختن برج کج توره گاریسندا در بولونیا از اقداماتی مشابه با آنچه که در حفظ و نگهداری برج پیزا انجام می‌شود، بهره می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پس از افزایش نگرانی‌ها مبنی بر قرار داشتن برج کج «توره گاریسندای» بولونیا در آستانه سقوط، ایتالیا طرحی را برای حفاظت از این بنای تاریخی با استفاده از همان تجهیزات طراحی‌شده برای تقویت برج پیزا ارائه کرده است.

برج ۴۸ متری گاریسندا در قرن دوازدهم و طی دوره شکوفایی تاریخ شهر شمالی ساخته شد، اما دو قرن بعد شروع به کج شدن کرد. امروزه این برج با زاویه چهار درجه، تنها کمی متمایل‌تر از شیب ۳.۹ درجه فعلی برج پیزا، با خطر ریزش مواجه است. اواخر سال گذشته، خیابان‌های اطراف این بنا به‌طور موقت بسته شد تا متخصصان مربوطه ساختار بنا را برای گردآوری مدارک و شواهد مبنی بر کج شدن و ترک‌خوردگی برج زیر نظر بگیرند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که احتمال فروریزش گاریسندا بسیار زیاد است.

اقدامات ایتالیا برای جلوگیری از فروریختن برج کج

شهردار بولونیا به این ترتیب اعلام کرد که ستون‌ها و کابل‌هایی که پیش از این برای نجات برج پیزا استفاده می‌شد، همراه با استفاده از داربست‌های فولادی مناسب برای جلوگیری از شکستن دیواره‌ها، در اطراف گاریسندا مستقر خواهند شد. تطبیق تجهیزات مورد استفاده برای برج پیزا با گاریسندا حدود شش ماه طول می‌کشد و کل عملیات حفاظتی آن حدود ۱۹ میلیون یورو هزینه خواهد داشت. این اقدام ایمن‌سازی برج را ممکن می‌کند و می‌تواند امکان بازگشایی برج آسینلی، یک سازه بلندتر که در کنار گاریسندا قرار دارد را برای عموم امکان‌پذیر کند.

مسئولان همچنین اعلام کردند که در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ فرایندهای تثبیت و بازسازی بیشتری انجام خواهد شد که هنوز باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

اقدامات ایتالیا برای جلوگیری از فروریختن برج کج

هنگامی که دو سازه فولادی مورد استفاده در پیزا در اطراف گاریسندا برپا و با آن تطبیق داده شود، عملیات استحکام‌بخشی روی سنگ‌تراشی برج آغاز خواهد شد. این فرایند شامل تزریق مخلوط ملات مبتنی بر آهک با عناصری و بخش‌هایی می‌شود که در ساخت‌وساز اصلی ساختمان استفاده شده است. سپس کابل‌های اتصال پایه‌ها به داربست متصل به برج محکم می‌شوند؛ این روش موجب کاهش سطح تنش در پایه برج می‌شود.

توره گاریسندا هرچند کمتر از همتای خود، پیزا، شناخته شده، برای مدت زیادی یک جاذبه گردشگری در بولونیا بوده است و زاویه غیرمعمول آن موجب وارد شدنش در شعر قرن چهاردهمی دانته‌آلیگر با عنوان «کمدی الهی» شد. برج کناری آن به نام توره دلی آسینلی با ارتفاعی بلندتر نیز یک جاذبه توریستی است. امید آن می‌رود که به لطف این ستون‌های فولادی به برج گاریسندا حیاتی دوباره بخشیده شود.

اقدامات ایتالیا برای جلوگیری از فروریختن برج کج

کد خبر 740430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.