جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس/ چه کسانی می‌توانند شرکت کنند؟

مطابق قانون انتخابات کسانی که در مرحله اول انتخابات رأی نداده باشند، در مرحله دوم می‌توانند رأی دهند و کسانی که در مرحله اول رأی داده‌اند فقط در همان حوزه انتخابیه می‌توانند رأی دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دوازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه، یازدهم اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار شد و با مشارکت ۴۱ درصدی مردم به پایان رسید، اما همچنان تکلیف ۴۵ کرسی مجلس نامشخص باقی ماند و قرار است که مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه روز بیست‌ویکم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شود.

چرا انتخابات به دور دوم کشیده شد؟

به موجب ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اگر در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک‌پنجم آرا به دست نیاید، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد، یعنی از بین نامزدهایی که حداقل یک‌پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاورده‌اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقی مانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.

انتخابات در کدام حوزه‌ها به مرحله دوم رفت؟

این انتخابات در حوزه‌های «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار خواهد شد.

جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس / چه کسانی می‌توانند شرکت کنند؟

چه افرادی می‌توانند در مرحله دوم رأی دهند؟

کسانی که در مرحله اول انتخابات رأی نداده باشند، در مرحله دوم می‌توانند رأی دهند و کسانی که در مرحله اول رأی داده‌اند فقط در همان حوزه انتخابیه می‌توانند رأی دهند.

به موجب تبصره ۴ ماده ۱۰ اصلاحی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی «کلیه رأی‌دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده‌اند شرکت خواهند نمود و کسانی که در مرحله اول در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می‌توانند شرکت کنند.»

بر اساس تبصره ۵ همین ماده «در انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه‌های انتخابیه هر دوره مجلس نیز، کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند و یا در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.»

داوطلبان در مرحله دوم برای راهیابی به مجلس به چند رأی نیاز دارند؟

ملاک رأی آوردن در مرحله دوم همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای، کسب اکثریت نسبی به هر میزان است، یعنی در مرحله دوم نفرات برتر با کسب هر میزان رأیی می‌توانند راهی بهارستان شوند.

داوطلبان فرصت تبلیغ مجدد دارند؟

فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی در مرحله اول و دوم انتخابات آغاز خواهد شد و تا ۲۴ ساعت پیش از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس / چه کسانی می‌توانند شرکت کنند؟

نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله دوم

طبق تبصره ۳ ماده ۱۰۸ آئین نامه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی «تمام مراحل اجرایی پس از اظهارنظر شورای نگهبان در مرحله اول، عیناً در مرحله دوم تکرار خواهد شد.»

طبق ماده ۸۹ بر اساس آئین‌نامه انتخابات مجلس شورای اسلامی «مراحل ثبت مشخصات رأی دهنده، اخذ رأی و قرائت و شمارش آرا در مرحله دوم انتخابات، مشابه مرحله اول انتخابات در موارد: ثبت نام، اخذ رأی، قرائت و شمارش آرا با رعایت موارد زیر است:

۱. پاسخ استعلام الکترونیکی رأی دهنده باید مربوط به همان حوزه انتخابیه‌ای باشد که در مرحله دوم مراجعه کرده است.

۲. چنانچه رأی‌دهنده در مرحله اول به هیچیک از حوزه‌های انتخابیه مراجعه نکرده باشد و پاسخ استعلام الکترونیکی آن نیز تأیید کننده عدم مراجعه وی در مرحله اول به هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه باشد، می‌تواند در انتخابات شرکت کند.

۳. با رعایت مفاد بندهای یادشده در صورتی که شعبه کاملاً برون‌خط (آفلاین) باشد، شناسنامه رأی‌دهنده به مهر مرحله دوم انتخابات جاری ممهور گردد.»

کد خبر 738679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.