راه‌های انتقال و علائم بیماری سل / خدمات تشخیصی و درمانی سل در کشور رایگان است

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه میکروب سل در ۸۰ درصد موارد ریه‌ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد، گفت: راه اصلی انتقال میکروب این بیماری، هوا و تنفس است و افراد مبتلا به‌طور معمول علائمی مانند سرفه طولانی (به مدت دو هفته یا بیشتر) دارند.

مهشید ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیست‌وچهارم مارس، سالروز معرفی عامل بیماری سل به جهانیان توسط رابرت کخ در سال ۱۸۸۲ و بیست‌وسوم مهر سالروز وفات حکیم زکریای رازی، به پاس فعالیت‌های ارزشمند او در زمینه سل، به‌عنوان روز جهانی سل و روز ملی مبارزه با سل نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی سل در سال ۲۰۲۴ افزود: شعار «بله ما می‌توانیم به سل پایان دهیم» از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان شعار روز جهانی سل در سال ۲۰۲۴ انتخاب شده است و همچون سال‌های گذشته، به بهانه این مناسبت و شعار سالانه آن، به یادآوری اهمیت سل و پیامدهای غفلت از آن به جامعه جهانی و کشورها پرداخته و از این طریق روحی تازه به کالبد برنامه کنترل سل دمیده می‌شود.

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: سل یک بیماری عفونی واگیر درمان‌پذیر است که بر اثر میکروب ایجاد می‌شود و می‌تواند به هر قسمتی از بدن انسان مانند ریه‌ها، مغز، استخوان‌ها، مفاصل، کلیه‌ها، دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی یا پوست حمله و آن را گرفتار کند، اما به دلیل نیاز و علاقه زیاد این میکروب به اکسیژن، در ۸۰ درصد موارد ریه‌ها را هدف حمله خود قرار می‌دهد.

ناصحی ادامه داد: راه اصلی انتقال میکروب این بیماری، هوا و تنفس است؛ هنگام عطسه، سرفه، حرف زدن و حتی خندیدن بیمار مبتلا به سل ریوی، قطراتی ریز حاوی میکروب در هوا پراکنده می‌شود که می‌تواند به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی بماند و اگر فردی سالم در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس کند، میکروب سل وارد ریه‌های او خواهد شد؛ با این حال برای انتقال بیماری، به‌طور معمول تماس طولانی و نزدیک با بیمار لازم است.

وی با بیان اینکه سل انواع مختلفی دارد که بعضی قابل انتقال به دیگران نیست یا حداقل قابلیت انتقال را دارد، تصریح کرد: در واقع افراد مبتلا به سل ریوی عامل عفونت‌زا محسوب می‌شوند، چراکه با هر عطسه یا سرفه تعداد زیادی میکروب را در هوا پراکنده می‌کنند و می‌توانند موجب انتقال بیماری به دیگران شوند.

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: افراد مبتلا به‌طور معمول علائمی مانند سرفه طولانی (به مدت دو هفته یا بیشتر) دارند که این سرفه‌ها می‌تواند با خلط همراه باشد یا نباشد؛ تب، کاهش وزن، تعریق شبانه، بی‌اشتهایی، خستگی زودرس و ضعف عمومی و گاهی در مواردی که بیماری دیر تشخیص داده می‌شود، درد قفسه سینه، تنگی نفس و خلط خونی دارند.

ناصحی خاطرنشان کرد: از آنجا که تشخیص و درمان بیماران، اصلی‌ترین راه پیشگیری از بیماری در جامعه است، خدمات تشخیصی و درمانی سل در شبکه بهداشتی درمانی کشور رایگان است و وزارت بهداشت به‌طور متوسط برای تشخیص و درمان هر بیمار مبتلا به سل معمولی (حساس به دارو) یک میلیون تومان و برای تشخیص و درمان هر مورد سل مقاوم، ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند.

کد خبر 738671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.