اجازه نمی‌دهیم جهش ارزی جدیدی اتفاق بیفتد/قانون مقابله با فرونشست را با جدیت دنبال می‌کنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس ۸ قانون برای تقویت بخش تولید داریم که بخش زیادی از این قوانین روی زمین مانده است و به‌صورت ناکارآمد اجرا شده است، همه سعی و تلاش ما این است که اجاره ندهیم جهش ارزی جدیدی اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی طغیانی در برنامه تلویزیونی «بهار بهار» اظهار کرد: در هر دوره سیاست‌گذاری‌هایی در کشور می‌شود که همه آن‌ها تاریخ انقضا دارد.

وی افزود: سال ۱۳۹۷ سیاستی با عنوان ارز ترجیحی ۴۲۰۰ را اجرا کردند که سال ۱۴۰۱ در مجلس تعیین تکلیف شد، هرچند آنگونه که در قانون پیش‌بینی شده بود، اجرا نشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سیاست نواقصی داشت، تصریح کرد: دولت سیزدهم در ماه ابتدایی کار خود به این سیاست ورود کرد و به دلیل آنکه هماهنگی لازم در دولت شکل نگرفته بود، این سیاست در حوزه اجرا دچار مشکل شد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل زیرساخت‌های ضعیف در دوره‌های تحریم به مشکل برمی‌خوریم، گفت: در دوره قبل مجلس تلاش شد این زیرساخت‌ها همچون نظام مالیاتی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی و یارانه را اصلاح کنیم، البته هیچکدام از آن‌ها به خاطر طولانی بودن روند قانون‌گذاری در کشور به ثمر نرسیده است که امیدوارم در دوره جدید برای نظارت آن جدی تر وارد شویم و آن را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: در این دوره مجلس در موضوع آب و مطالبات متفاوت آن بیش از ۱۰ نامه با امضای اکثریت نمایندگان استان نوشته شده است و جلسات متعددی با رؤسای قوه مجریه و قضائیه برگزار کردیم.

دشمن به دنبال ضربه‌زدن به زندگی مردم است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در نوسانات و فشارهای تحریمی باید کمتر معیشت و زندگی مردم دچار آسیب شود، آنچه که دشمن به دنبال آن بوده ضربه زدن به زندگی مردم است، در این راستا تلاش کردیم تا زیرساخت‌ها و بنیه اقتصاد کشور را تقویت کنیم.

طغیانی با بیان اینکه کل ارزآوری غیرنفتی کشور سالانه ۴۵ میلیارد دلار است، ادامه داد: برای کشوری مانند ایران با این همه ظرفیت و نیروی انسانی این عدد، کوچک است و این در حالی است که کشور همسایه حداقل ۵ برابر این صادرات را انجام می‌دهد.

وی افزود: بنیه ضعیف، یعنی همین که در صادرات غیرنفتی عدد صادرات ما بسیار کم است، در حوزه ارزی نوسان شدید داریم، ارزآوری ما کم است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام رهبری گفت: شعار امسال نیز در راستای تقویت بنیه اقتصادی است، در مجلس ۸ قانون برای تقویت بخش تولید داریم که بخش زیادی از این قوانین روی زمین مانده است و به صورت ناکارآمد اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه در تحلیل سیاست‌ها نباید به صورت کوتاه مدت روی موضوعی که انجام شده، توجه شود گفت: گزارش بانک مرکزی پیرامون حذف ارز ترجیحی نشان می‌دهد که ناشی از اثرات این سیاست، تورم، در کشور طی دو ماه ادامه داشته است.

طغیانی افزود: سال گذشته جهش ارزی داشتیم که این تورم را در چندین ماه پیاپی تداوم داده بود، پس از اغتشاشاتی که رخ داد در سه ماه آذر، دی و بهمن جهش ارزی در کشور اتفاق افتاد.

در موضوع فرونشست هیچ قانونی در کشور نداریم که بتواند روند آن را کند کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جهش ارزی تا خرداد ۱۴۰۲ ادامه داشت و ضربه بزرگی به معیشت مردم زد، اما ما تلاش می‌کنیم و اجاره نمی‌دهیم که جهش ارزی جدیدی اتفاق بیفتد، زیرا این تغییرات، انتظاراتی برای مردم به وجود می‌آورد که در توان کوتاه مدت بسیار تعیین کننده است.

وی با اشاره به اینکه جهش‌های ارزی هستند که انتظارات را به شدت جا به جا می‌کنند، افزود: همه تلاش ما در مجلس و دولت باید این باشد که سیاست‌گذاری‌های ارزی ما اجازه این جهش‌ها را ندهد.

طغیانی تصریح کرد: این نرخ ترجیحی دست دولت که می‌خواهد جلوی جهش ارزی را بگیرد، خالی می‌کنند، آن زمان دولت نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که در این دوره از مجلس با جدیت پیگیری می‌کنم تا به نتیجه برسد، قانون مقابله با فرونشست و تبعات آن است، زیرا در موضوع فرونشست هیچ قانونی در کشور نداریم که بتواند روند آن را کند و برای نقاطی که با بحران فرونشست روبرو هستند، تدبیر کند.

وی افزود: اگر این موضوع اتفاق نیفتد، سال‌های آینده مشکلات در موضوع فرونشست جدی‌تر خواهد شد.

کد خبر 738464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.