روز جهانی آب + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

روز جهانی آب هر سال در ۲۲ مارس (۳ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار آن در سال ۲۰۲۴، بهره‌گیری از آب برای صلح است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آب عنصر سازنده زندگی و سرچشمه حیات است و در سراسر جهان به‌طور نامتناسبی توزیع شده است. به همین دلیل در بعضی نقاط جهان به وفور یافت می‌شود و ساکنان بعضی نقاط به آب آشامیدنی تمیز و سالم دسترسی ندارند. تخمین زده می‌شود که ۷۸۰ میلیون نفر در جهان به آب سالم دسترسی ندارند و نوشیدن آب آلوده می‌تواند منجر به بسیاری از بیماری‌های تهدیدکننده زندگی شود.

از سوی دیگر رشد روزافزون جمعیت جهان نیاز به آب را بیشتر در دسترسی به آن را دشوارتر می‌کند. آلودگی آب بر حیات‌وحش نیز تأثیر می‌گذارد و هر سال حیوانات بی‌شماری به این دلیل می‌میرند. این آلودگی از زباله‌های فیزیکی گرفته تا فاضلاب و روان‌آب مواد شیمیایی که باعث سمی شدن آب می‌شود، به طرق مختلف رخ می‌دهد.

روز جهانی آب + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

۲۲ مارس؛ روز جهانی آب

بیست‌ودوم مارس به‌منظور جلب توجهات جهانی نسبت به مسائل مرتبط با آب که تقریباً هر کشوری با آن روبه‌رو است، توسط سازمان ملل‌متحد روز جهانی آب نام‌گذاری شده و بر آب و اهمیت حفظ آن متمرکز است.

برگزاری روز جهانی آب ضروری است، زیرا بیشتر آبی که استفاده می‌کنیم از منابع زیرزمینی مانند چاه‌ها تأمین می‌شود. این منابع محدود است و اگر زیاد از حد استفاده شود، به پایان می‌رسد، بنابراین باید از آن عاقلانه استفاده، از هدررفت آن پیشگیری و از آن محافظت کرد.

روز جهانی آب + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

تاریخچه روز جهانی آب

سازمان ملل متحد (سازمان ملل) در سال ۱۹۹۳ به دنبال توصیه‌ای که در کنفرانس سال گذشته سازمان ملل متحد (۱۹۹۲) در مورد محیط زیست و توسعه در ریودوژانیرو ارائه شد، روز بیست‌ودوم مارس (مصادف با سوم فروردین ۱۴۰۳) را به‌عنوان روز جهانی آب نامگذاری کرد. در سال ۲۰۰۵ دهه آب برای زندگی راه‌اندازی شد که هدف آن اعطای وجهه بیشتر به مشارکت زنان و برنامه‌های مربوط به آب سازمان ملل متحد بود.

روز جهانی آب + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

شعار روز جهانی آب ۲۰۲۴

شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۲۴، بهره‌گیری از آب برای صلح تعیین شده است، زیرا آب می‌تواند صلح ایجاد کند یا برعکس جرقه آغاز درگیری را بزند. هنگامی که آب کمیاب یا آلوده است یا زمانی که مردم دسترسی نابرابر یا ناممکن به آب دارند، تنش‌ها بین جوامع و کشورها افزایش پیدا می‌کند. با افزایش تأثیر تغییرات آب‌وهوایی و افزایش جمعیت، نیازی فوری به متحد شدن حول حفاظت از ارزشمندترین منابع زمین وجود دارد.

روز جهانی آب + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

سلامت و رفاه عمومی، سیستم‌های غذا و انرژی، بهره‌وری اقتصادی و یکپارچگی زیست‌محیطی همگی به چرخه آب با عملکرد خوب و مدیریت عادلانه تکیه دارند. همکاری جهان در مورد آب یک اثر موجی مثبت ایجاد می‌کند و با تقویت هماهنگی، ایجاد رفاه و انعطاف‌پذیری در برابر چالش‌های مشترک همراه است. عمل کردن بر اساس درک موضوع امسال نیز موجب می‌شود همه حول محور آب متحد شوند، از آب در راه صلح استفاده و پایه‌های فردای پایدارتر و مرفه‌تری را بنا کنند.

روز جهانی آب + تاریخچه، پوستر و شعار ۲۰۲۴

کد خبر 738264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضادادروان IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    0 0
    درود بر دوستداران آب و سلامتی و زندگی امسال در روز جهانی آب یک دستگاه کوچک بدون نیاز به برق و پمپ و با هزینه ساخت خیلی کم اختراع کرده ام به‌عنوان هدیه تقدیمتان مینمایم و میخواهم آنرا در سازمان جهانی آب تقدیمتان نمایم وراه‌اندازی واجرایی شدن آنرا خودم با افتخار اعلام مینمایم ۰۰۹۸۹۱۴۳۱۳۰۲۳۵ محمدرضا دادروان دبیربازنشسته از تبریز- ایران