نوسازی بافت فرسوده گامی برای ارتقای کیفیت زندگی اصفهانی‌ها

در حال حاضر بافت‌های فرسوده اصفهان نیازمند نوسازی همراه با اقداماتی از جمله بازسازی ساختمان‌های فرسوده، بهبود زیرساخت‌های شهری، توسعه فضای سبز و ارتقا امکانات عمومی است، این اقدامات موجب بهبود کیفیت زندگی شهروندان، افزایش گردشگری و توسعه اقتصادی شهر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بافت فرسوده معمولاً به محیط‌هایی اشاره دارد که به‌دلیل نگهداری نادرست یا استفاده طولانی مدت، وضعیت خرابی یا فرسایش را تجربه می‌کند و این بافت‌ها ممکن است در ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های شهری یا روستایی مشاهده شود.

بافت فرسوده شهر اصفهان به‌عنوان یک مسئله مهم نیازمند بررسی دقیق و اقدامات نوسازی است و شامل بازسازی ساختمان‌های فرسوده، بهبود زیرساخت‌های شهری، توسعه فضای سبز و ارتقای امکانات عمومی می‌شود؛ این اقدامات به‌منظور بهبود کیفیت زندگی شهروندان، افزایش جذابیت گردشگری و توسعه اقتصادی شهر انجام می‌شود.

طرح‌های مدیریت توسعه شهری، تحلیل‌های اقتصادی، و مشارکت شهروندان در فرایند تصمیم‌گیری می‌تواند بخشی از راهکارهای مؤثر برای نوسازی بافت فرسوده اصفهان باشد، همچنین نوسازی بافت فرسوده مزایای بسیاری از جمله ایمنی، بهبود زندگی، توسعه اقتصادی، حفظ تاریخ و فرهنگ و پایداری محیطی را شامل می‌شود، از این‌رو نوسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان یک استراتژی مهم برای توسعه پایدار شهرها و افزایش کیفیت زندگی شهروندان برنامه‌ریزی شده است.

در حال حاضر بافت فرسوده بعضی مناطق شهر اصفهان نوسازی شده است که شامل نقاط پیرامون بافت تاریخی و مرکز شهر اصفهان می‌شود، همچنین بعضی از طرح‌های نوسازی شامل بازسازی معابر، میدان‌ها، پارک‌ها و ایجاد فضاهای عمومی جدید بوده است.

در حال حاضر بعضی از ساختمان‌های فرسوده نیز به ویژه در مناطق مرکزی و تاریخی شهر با ساختمان‌های جدید و مدرن جایگزین شده است، اما برای دسترسی به اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد مناطقی که نوسازی شده‌، می‌توانید به منابع معتبر مرتبط با شهرداری اصفهان یا اطلاعات جغرافیایی مربوطه مراجعه کنید.

نوسازی بافت فرسوده گامی برای ارتقای کیفیت زندگی اصفهانی‌ها

بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای نوسازی بافت فرسوده

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مصوبه کمیسیون ماده ۵ پیرامون بسته‌های تشویقی برای افرادی که نوسازی انجام می‌دهند، اواخر سال جاری انجام و ابلاغ شد که باید به عموم مردم از جمله ساکنان، مالکان و سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی شود، اما هدف‌گذاری نقطه‌گذاری نیست بلکه تمام ۲۴۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب اصفهان که در ۱۵ منطقه است.

وی اضافه می‌کند: شهرداری در مناطق پانزده‌گانه نقاط هدفی را مشخص و مشاورانی انتخاب کرد و طرح‌های نوسازی که لازمه آن حضور سرمایه‌‎گذار و توسعه‌گرها بود را تهیه کرده است و در صورتی که تصویب شود، چند منطقه نسبت به سایر مناطق پیشتاز است که سرمایه‌گذاران با مالکان به تفاهم برسند و نوسازی را آغاز کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: این موضوع در صورتی است که تمام مالکان به صورت انفرادی و تجمیعی که در این حالت تشویق‌های بهتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

نوسازی بافت فرسوده گامی برای ارتقای کیفیت زندگی اصفهانی‌ها

اسکان ۲۵ درصد جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده

وحید مهدویان، معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بافت فرسوده تفاوت بسیاری با بافت تاریخی دارد، اظهار می‌کند: بافت فرسوده فاقد هویت معماری و شهرسازی است، اما بافت تاریخی هویت دارد.

وی اضافه می‌کند: در بافت فرسوده باید به‌دنبال نوسازی و بهسازی باشیم، اما برای بافت تاریخی باید به سمت احیا حرکت کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان تاکید می‌کند: بافت فرسوده و ناکارآمد عبارت غلطی است که حس بدی منتقل می‌کند، همچنین این عبارت در روابط اجتماعی انسان‌ها نیز تاثیرگذار است.

۱۱ درصد مساحت کلان‌شهر اصفهان بافت فرسوده است

مهدویان می‌گوید: ۱۱ درصد مساحت این کلان‌شهر بافت فرسوده است و ۲۵ درصد جمعیت شهر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع به‌عنوان یک بمب ساعتی برای شهر تلقی می‌شود، از این‌رو به سمت نوسازی و بهسازی این بافت‌ها باید حرکت کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و نوسازی در راستای رسیدگی به بافت فرسوده شهر در نظر گرفته شده است.

نوسازی بافت فرسوده گامی برای ارتقای کیفیت زندگی اصفهانی‌ها

اصفهان ۲۴۶۳ هکتار بافت فرسوده دارد / ‏تهیه ۳۰ سند برای محلات ناکارآمد

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌‎کند: گذری بر تجارب شهرسازی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حاکی از تأثیر بسزای مشارکت در امر بازآفرینی شهری است که خود بر دو نوع دلالت دارد و باید توأمان حادث شود.

وی اضافه می‌کند: اول مشارکت دستگاه‌های متولی امر بازآفرینی در حل مسائل مربوط به بافت و نوع دوم که بر اولی ارج بوده و خود شرط اساسی است که مشارکت مردمی (ساکنان و مالکان) نام دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید می‌کند: این مشارکت نه تنها مشارکت اقتصادی، بلکه مشارکت اجتماعی نیز قسمی از آن است.

ایزدخواستی می‌گوید: به بیانی دیگر بازیگران عرصه نوسازی شامل دولت، شهرداری، بخش خصوصی و مردم می‌شود، از این‌رو حال با عنایت به اینکه دولت و شهرداری عمدتاً در نقش سیاست‌گذار و بسترسازی نقش آفرینی می‌کند، وظیفه دو نهاد دیگر را سنگین‌تر و ضرورت مشارکت مردم و بخش خصوصی را در نقش اجرای پروژه‌ها دوچندان می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: اسناد و قوانین فرادست در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ اقدام به شناسایی محله‌ها و محدوده‌های ناکارآمد با هدف بازآفرینی شهری و تدوین راهکارهای اجرایی آن کردند، همچنین در ماده ۴۲ آئین نامه اجرایی قانونی ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه (۱۳۸۸)، برای نخستین‌بار رویکرد اجتماعی و تسهیل‌گرانه در قالب پیش‌بینی دفاتر خدمات نوسازی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در طول مدت نوسازی ضروری است که تمام دستگاه‌های اجرایی این دفاتر را به رسمیت بشناسند، در این راستا نهادهای تسهیل‌گر پدید آمدند تا فرایندی را شکل دهند که مردم در جریان آن دیدگاه‌ها و نظرات خود در خصوص چگونگی خروج محدوده از ناکارآمدی را مطرح کنند.

ایزدخواستی می‌گوید: دفاتر خدمات نوسازی به‌عنوان حلقه واسط ما بین مردم و دستگاه‌های متولی بازآفرینی به‌ویژه مجموعه شهرداری (بنا به ابلاغیه وزارت کشور مصوب سال ۱۳۹۰) در کلان‌شهرهای کشور شروع به فعالیت کرد که شهر نیز پیرو این قوانین و دستورالعمل‌های ملی قرار گرفت و نخستین دفتر در این شهر در سال ۱۳۹۱ در محله زینبیه فعالیت خود را آغاز کرد، همچنین این دفاتر در سال‌های بعد در محلات کردآباد (منطقه ۴)، همت‌آباد (منطقه ۶)، شاهد (منطقه ۷)، شمس‌آباد (منطقه ۸)، قائمیه (منطقه ۱۳)، سفلی و علیا (منطقه ۱۵) تسری یافت و به اقدامات و نتایجی نیز دست پیدا کردند.

وی افزود: به دلیل گستردگی و تنوع فعالیت‌ها و محدوده‌های نیازمند اقدام، اهداف مدنظر به‌صورت کامل محقق نشده است، از این‌رو بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده، مقرر شد این اقدام به‌صورت یک فرایند و در قالب چند بخش در نظر گرفته شود تا عملکرد بهتری حاصل شود.

سال گذشته برای ۳۰ محله در شهر اصفهان در قالب رویکرد مبتنی بر تجربه زیستی، سند بازآفرینی تهیه شد

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید می‌کند: در پی تحقق رویکرد برنامه‌ریزی مشارکتی و حضور متخصصان حوزه بازآفرینی در سطح محلات و تعریف و اجرای پروژه با همراهی اهالی محل و تمامی ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان فرایند تحقق مدیریت محله مبنا تعریف شد.

ایزدخواستی می‌گوید: الگویی که برای اجرای فرایند «بازآفرینی پایدار محلات مبتنی بر تجربه زیستی» در نظر گرفته شد، یک مدل پایه است که حین اجرای آن در زمینه و بسته به شرایط و ویژگی‌های متفاوت در هر اجتماع محلی، ممکن است، به تشخیص کارگروه‌ها و طی یک تصمیم‌گیری مشارکتی، تغییراتی در این مدل به‌وجود آید.

وی ادامه می‌دهد: بدین ترتیب، در طی تجارب ممکن است چندین مدل بهبود یافته (یا مدل توسعه یافته) از این مدل پایه به وجود آید، همچنین این مدل پایه در هفت گام خلاصه شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: سال گذشته برای ۳۰ محله در شهر اصفهان در قالب رویکرد مبتنی بر تجربه زیستی، سند بازآفرینی تهیه شد و پروژه‌ها برای تهیه طرح و اجرا در سال جاری در بودجه شهرداری مناطق پانزده‌گانه قرار گرفته است.

ایزدخواستی می‌گوید: مطابق برنامه در دست اقدام، در سال جاری نیز بازآفرینی محلات ناکارآمد بر مبنای رویکرد منتخب سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، تهیه ۳۰ سند برای محلات ناکارآمد در دستور کار سازمان نوسازی و بهسازی شهر است و انتخاب محلات بر اساس مجموعه شاخص‌های کالبدی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و زیست‌محیطی صورت می‌گیرد و با جمع‌بندی نظرات مدیریتی قطعی خواهد شد.

وی می‌افزاید: به علاوه اجرایی سازی پروژه‌های تعریف شده در محله فرسوده-تاریخی شهشهان (دردشت) و انجام مطالعات و ارائه برنامه اقدام در بافت فرسوده-تاریخی هارونیه نیز در دستور کار این سازمان در سال جاری است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح می‌کند: بر اساس آخرین مصوبات، این کلان‌شهر دارای ۲۴۶۳ هکتار بافت فرسوده شامل ۲۱۹ پهنه و ۱۰۹ محله در مناطق پانزده‌گانه بوده که معادل ۱۳ درصد از مساحت کل کلان‌شهر است.

به گزارش ایمنا، نوسازی بافت فرسوده چالش مهم در توسعه شهری است که با توجه به راهکارها و تجارب موفق می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان، ایجاد فضاهای تفریحی، فرهنگی و تجاری و حفظ تاریخ و فرهنگ شهر کمک کند، از این‌رو شناخت دقیق از موضوع و شناسایی چالش‌ها و موانع موجود، امری اساسی در پیشبرد اینگونه اقدامات است، همچنین طرح‌های مدیریت توسعه شهری و مشارکت شهروندان در فرایند تصمیم‌گیری نقش مهمی در این فرایند دارد.

گزارش از: سروش زارع

کد خبر 738123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.