آثار باستانی؛ دریچه‌ای به سوی آرامش روان

بنا بر تحقیقات انجام شده، آثار باستانی می‌تواند طیف وسیعی از احساسات را در انسان برانگیزد و منبع افتخار برای یک جامعه باشد؛ بسیاری افراد از بازدید مکان‌های باستانی لذت می‌برند و آن را آرامش‌بخش و الهام‌بخش می‌دانند و از همین رو، بازدید از این اماکن می‌تواند دریچه‌ای برای رسیدن به آرامش روان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دیدن آثار باستانی می‌تواند تأثیرات مثبت متعددی بر سلامت روان انسان داشته باشد؛ محیط آرام و ساکت بسیاری از محوطه‌های باستانی، به دور از شلوغی و هیاهوی زندگی روزمره، می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و قدم زدن در میان این مکان‌ها، تماشای بناها و مناظر طبیعی، و حس لمس تاریخ، موجب حس آرامش و صلح در فرد خواهد شد.

دیدن آثار باستانی، به خصوص آنهایی که مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران هستند، حس تعلق به یک جامعه و هویت را در ما تقویت کند و این حس تعلق منجر به کاهش احساس تنهایی و انزوا و افزایش عزت نفس فرد می‌شود.

آثار باستانی دریچه‌ای به سوی دنیای گذشته است و خلاقیت و تفکر را به فرد الهام می‌کند، چراکه دیدن این آثار فرد را وادار می‌کند که به تاریخ و فرهنگ، فلسفه، هنر و معماری و سایر موضوعات مرتبط با آن دوره فکر کند.

بازدید از محوطه‌های باستانی و موزه‌ها فرصتی برای یادگیری و افزایش دانش و آگاهی درباره تاریخ و فرهنگ به فرد می‌دهد تا دیدگاه وسیع‌تری نسبت به جهان پیدا کند و درک بهتری از گذشته داشته باشد؛ آثار باستانی می‌توانند به عنوان نمادی از گذشته، هویت، و فرهنگ عمل کند و دیدن این آثار احساسات و خاطرات مختلفی در فرد برانگیخته می‌کند و درک بهتری از خود و دنیای اطرافش پیدا خواهد کرد.

بسیاری از آثار باستانی، به دلیل عظمت، زیبایی، حس شگفتی در فرد می‌آفریند و این حس موجب می‌شود فرد نسبت به عظمت انسان و دستاوردهای او در طول تاریخ بیندیشد، انگیزه و هدف به زندگی خود بدهد و برای رسیدن به دنیایی بهتر تلاش کند.

خانه های تاریخی اصفهان

آثار باستانی، منبع افتخار برای یک جامعه است

مرضیه سلیمان‌نژاد، روان‌شناس معماری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تأثیر بازدید از آثار باستانی بر ایجاد احساسات اظهار می‌کند: آثار باستانی می‌تواند طیف وسیعی از احساسات را در انسان از جمله حس شگفتی و حیرت، احترام و قدردانی، تعلق و پیوستگی، کنجکاوی و رمز و راز، غم و اندوه، الهام و انگیزه، آرامش و صلح، غرور ملی و گذر زمان و ناپایداری برانگیزند.

وی ادامه می‌دهد: حس شگفتی و حیرت را می‌توان در آثار باستانی دید؛ آثار باستانی یادآور نبوغ، خلاقیت و تلاش انسان در طول تاریخ است و دیدن آن حس احترام و قدردانی نسبت به گذشتگان را در انسان‌ها ایجاد می‌کند، همچنین آثار باستانی پلی است که انسان امروزی را به انسان دوران‌های گذشته مرتبط می‌کند و حس تعلق به یک جامعه بزرگ‌تر و به تاریخ بشریت را در انسان‌ها تقویت خواهد کرد.

این روان‌شناس معماری تصریح می‌کند: بسیاری از آثار باستانی داستان‌های ناگفته‌ای دارند و با دیدن این آثار حس کنجکاوی و رمزآلود در انسان بیدار می‌شود و به پژوهش و کاوش ترغیب خواهد شد، بعضی از آثار باستانی، مانند خرابه‌های جنگ یا بناهای یادبود قربانیان، حس غم و اندوه به انسان می‌دهد، چراکه می‌توانند یادآور تمدن‌های از دست رفته و فرهنگ‌های فراموش شده باشند.

وی اضافه می‌کند: آثار باستانی یادآور گذر زمان و ناپایداری زندگی هستند و دیدن این آثار می‌تواند انسان‌ها را به تأمل در گذرا بودن زندگی و مواجهه با مرگ وادار کند، در نهایت، احساسی که انسان‌ها در مواجهه با آثار باستانی تجربه می‌کنند، به عوامل مختلفی از جمله نوع اثر باستانی، تاریخچه آن، تجربه‌های شخصی فرد و فرهنگ او بستگی دارد.

سلیمان‌نژاد با اشاره به تأثیر مشاهده آثار باستانی بر ارتقای سلامت روان جامعه توضیح می‌هد: آثار باستانی می‌تواند منبع افتخار برای یک جامعه باشد؛ با دیدن دستاوردهای گذشتگان، افراد حس غرور و عزت نفس بیشتری پیدا می‌کنند، بسیاری افراد از بازدید از مکان‌های باستانی لذت می‌برند و آن را آرامش بخش و الهام بخش می‌دانند، از این رو گذراندن وقت در طبیعت و در میان آثار باستانی موجب کاهش استرس و اضطراب خواهد شد.

چهل ستون اصفهان کجاست | تاریخچه + عکس و آدرس - اسنپ روم

بازدید از آثار باستانی موجب می‌شود تجربیات و احساسات جوامع گذشته را درک کنیم و خود را بهتر بشناسیم

وی اظهار می‌کند: درک ما از خود و جهان به طور جدایی‌ناپذیری با درک ما از گذشته مرتبط است، با دیدن آثار باستانی و تفکر در آن، می‌توان فهمید که چگونه جوامع بشری در طول زمان تکامل یافته‌اند، چگونه با چالش‌ها و فرصت‌های مختلف روبه‌رو شده‌اند، و چگونه فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف با یکدیگر تعامل داشته‌اند.

این روان‌شناس معماری ادامه می‌دهد: آثار باستانی موجب می‌شود که ریشه‌ها و میراث خود را بهتر بشناسیم و با مردم فرهنگ‌های دیگر، حتی آنهایی که بسیار متفاوت از ما هستند، همدلی و تجربیات و احساسات جوامع گذشته را درک کنیم.

وی در خصوص اینکه آثار باستانی چه تأثیری بر رفتار افراد دارد، بیان می‌کند: آثار باستانی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر رفتارهای ما بگذارد، به‌گونه‌ای که دیدن آثار باستانی بستر ادراکی برای فهم ارزش‌ها را فراهم می‌کند و از این طریق می‌بینیم که نیاکانمان چه چیزهایی را ارزشمند می‌دانسته‌اند و چگونه زندگی کرده‌اند؛ این امر می‌تواند به ما در انتخاب ارزش‌های زندگی امروز کمک کند.

سلیمان‌نژاد اضافه می‌کند: بازدید از آثار باستانی می‌تواند به عنوان نقطه کانونی برای تعامل اجتماعی عمل کند؛ مردم برای بازدید از آثار باستانی گرد هم می‌آیند و درباره آنها با یکدیگر صحبت کنند و این موضوع، موجب ایجاد حس همبستگی در جامعه می‌شود.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان | آدرس، تاریخچه و راهنمای بازدید

جلوه دین، هنر و محیط زیست در آثار باستانی اصفهان

وی اظهار می‌کند: مردم اصفهان در گذشته، با توجه به آثار باستانی به جای مانده، طیف وسیعی از افکار و احساسات را داشتند؛ بسیاری از آثار باستانی اصفهان، مانند مسجد شیخ لطف الله، نشان دهنده اهمیت دین در زندگی مردم گذشته است، همچنین معماری و تزئینات ظریف بناهای تاریخی اصفهان، مانند پل خواجو و کاخ چهلستون، نشان دهنده علاقه مردم اصفهان به زیبایی و ظرافت است و وجود نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و کاشی‌کاری‌های ظریف در آثار باستانی اصفهان، حکایت از مهارت بالای مردم آن دوره دارد.

این روان‌شناس معماری اضافه می‌کند: وجود بازارهای بزرگ و کاروانسراها در اصفهان نشان می‌دهد که این شهر مرکز مهمی برای تجارت بوده است و نوعی اقتصاد رفتاری بر عقل اجتماعی مردم این شهر حاکم بوده است، همچنین وجود سیستم‌های آبیاری باستانی مانند قنات‌ها حکایت از این دارد که کشاورزی و محیط زیست در زندگی مردم اصفهان نقش مهمی داشته است و حمام‌ها، میدان‌ها و دیگر اماکن باستانی عمومی بیانگر اینست که مردم برای معاشرت و تبادل نظر با یکدیگر اهمیت زیادی قائل بودند.

به طور کلی، آثار باستانی نقشی مهم در زندگی دارند و می‌توانند به ما در درک خود، ارزش‌ها، تاریخ و دنیای اطراف کمک کنند، از این رو بازدید از آثار باستانی تجربه‌ای مفید و لذت‌بخش برای افراد است، تأثیرات مثبت متعددی بر سلامت روان آنها دارد و موجب برانگیختن طیف وسیعی از احساسات در آنها خواهد شد.

کد خبر 737922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.