جنبش مقابله با مصرف‌گرایی در شهرها با ایجاد کافه‌های تعمیر

کافه‌های تعمیر یک راه‌حل پایدار برای مقابله با روند مصرف‌گرایی سریع، همچنین ابزار قدرتمندی برای تقویت جامعه در قبال مسئولیت‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شوند. آمستردام سردمدار راه‌اندازی کافه‌های تعمیر در جهان است و اکنون هلند میزبان بیش از ۶۰۰ واحد تعمیر مردمی است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در عصری که به نظر می‌رسد کالاهای یک‌بار مصرف و روند مصرف‌گرایی سریع امر غالب هستند، انقلابی در شهرهایی مانند آمستردام، برلین، لندن و نیویورک در حال وقوع است. کافه‌های تعمیرات هر روز در جوامع مصرف‌گرا به‌طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند و جایگزینی پایدار برای فرهنگ فراگیر «دور انداختن» ارائه می‌دهند. این کافه‌ها که اغلب در کتابخانه‌ها، مدارس و ادارات دولتی محلی یافت می‌شوند، نه‌تنها عمر محصولات مختلف را افزایش می‌دهند، بلکه از طریق هدف مشترک کاهش ضایعات، جوامع را به هم نزدیک‌تر می‌کنند.

این کلینیک‌های تعمیرکاری بیش از تعمیر اقلام شکسته را انجام می‌دهند. آن‌ها به عنوان مراکزی برای مشارکت جامعه، به اشتراک‌گذاری مهارت‌ها و ترویج اقتصاد پایدارتر و دایره‌ای عمل می‌کنند. این کافه‌ها با اولویت دادن به تعمیر بر جایگزینی، راهکارهای ضد فرهنگ شهرنشینی «دور ریختن» ارائه می‌کنند و نشان می‌دهند که با کمی تلاش و حمایت جامعه می‌توان سرعت مصرف را کاهش داد و انتخاب‌های سازگار با محیط زیست بیشتری انجام داد.

از آنجا که پلتفرم‌های مد سریع و تجارت الکترونیک برای مصرف بیشتر کالاهایی باکیفیت پایین فشار می‌آورند، کلینیک‌های تعمیر راهکار متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند؛ مسیری که بر دوام، مدولار بودن (کاهش اتلاف انرژی) و استانداردسازی در طراحی محصول تاکید دارد.

جنبش مقابله با مصرف‌گرایی در شهرها با ایجاد کافه‌های تعمیر

آمستردام زادگاه کافه تعمیر

مؤسس اولین کافه تعمیرات، مارتین پستمای هلندی، حدود ۱۵ سال پیش جنبش کافه‌های تعمیر را شکل داد و از آن زمان به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. پس از راه‌اندازی اولین کافه تعمیر در سال ۲۰۰۹، این ایده به سرعت در سراسر اروپا گسترش یافت و در نهایت به فراتر از مرزهای این قاره رفت؛ امروزه بیش از ۶۰۰ کافه تعمیر فقط در هلند وجود دارد.

در کالیفرنیای آمریکا نیز ابتکار موسوم به کلینیک تعمیر با الهام از اقدام هلندی‌ها شکل گرفت. در این جنبش کمک رایگان برای تعمیرات در طیف وسیعی از اقلام، از لوازم الکترونیکی گرفته تا لباس، ارائه می‌شود. این ابتکار تنها در سال ۲۰۲۳ میزبان ۲۰۰ کلینیک مشابه در سراسر ایالات متحده بوده است.

جدا از مزایای بارز مالی این سرویس، کافه‌های تعمیرات با گرد هم آوردن مردم به ایجاد و نگهداری شبکه‌های اجتماعی محلی نیز کمک می‌کنند. بیشتر کافه‌ها به صورت هفتگی در مراکز اجتماعی اطراف آمستردام برگزار می‌شود و بسیاری از افراد در یک محیط امن تحت راهنمایی متخصصان مجرب نیز مهارت‌های خود را در راستای کمک به دیگران به نمایش می‌گذارند. در واقع، بسیاری از افراد نیز صرفاً برای لذت بردن از فضای جمعی در کافه‌های تعمیرات حاضر می‌شوند تا در عین حال نیز خدمت مفیدی را برای شهر انجام دهند.

رشد این جنبش نشان‌دهنده تغییر به سمت الگوهای مصرف پایدارتر است و پتانسیل کسب‌وکارها را برای ایفای نقش مهمی در حمایت و ترویج اقتصاد دایره‌ای نشان می‌دهد. همان‌طور که کلینیک‌های تعمیرات همچنان در حال گسترش هستند، نه‌تنها راه‌حل‌های عملی برای مشکلات روزمره ارائه می‌دهند، بلکه الهام‌بخش یک تغییر فرهنگی گسترده‌تر به سمت پایداری و مصرف آگاهانه هستند.

جنبش مقابله با مصرف‌گرایی در شهرها با ایجاد کافه‌های تعمیر

کد خبر 737257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    0 0
    خیلی ابتکارجالبیه، بخصوص برای سالمندانی که فنی کار هستند و دوس دارن تو اجتماع باشن،اخبار این بخشتون لایک