پراید، ساینا و پژو؛ پرتصادف‌ترین خودروها / فوت بیش از ۱۷ هزار نفر در تصادفات

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به فوت بیش از ۱۷ هزار نفر در تصادفات سال ۱۴۰۲ گفت: خودروهای پراید، ساینا و پژو بیشترین فوتی تصادفات را داشته‌اند و رانندگان خودروهای پراید، ساینا و سمند بیشترین تخلفات رانندگی را مرتکب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار سیدتیمور حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حوزه ترافیک حوزه‌ای است که بدون هیچ ممیزی در زندگی همه مردم نقش دارد و فردی نیست که این موضوع بر زندگی او تأثیر نداشته باشد.

وی افزود: تعداد افراد دارای گواهینامه در کشور ۳.۲ درصد افزایش داشته است و ترددهای جاده‌ای نیز ۵.۱ درصد و ترددهای شهری ۶.۲ افزایش را نشان می‌دهد؛ همچنین در ۱۰ ماه ۱۴۰۲ شاهد ۵۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد در سطح کشور بودیم که نسبت به سال گذشته ۶.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر در پی تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۲ جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در این زمینه شاهد ۴.۹ درصد افزایش تعداد جان‌باختگان هستیم و نداشتن توجه به جلو، رعایت نکردن حق تقدم و توانایی نداشتن در کنترل وسیله نقلیه، سه عامل اصلی تصادفات است و ۶۰ درصد از وقوع تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

سردار حسینی با بیان اینکه ۲۲.۹ درصد فوتی‌های تصادفات راننده، ۲۲.۷ درصد موتورسوار، ۲۴ درصد سرنشین و ۱۹.۶ درصد عابران پیاده بوده‌اند، ادامه داد: ۲۶ درصد از کل تصادفات به واژگونی منجر شده و ۶۰ درصد از تصادفات در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است.

وی با بیان اینکه ۵۱ درصد جان‌باختگان به دلیل شدت جراحات در صحنه تصادف جان باخته‌اند، گفت: ۶ درصد حین انتقال و ۴۳ درصد در مراکز درمانی فوت شده‌اند و این آمار نشان می‌دهد که باید دو موضوع را در اولویت قرار دهیم، اول کنترل و مدیریت سرعت و دوم تجهیز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به صدور ۱۵۷ میلیون جریمه برای انواع تخلفات در سال جاری اضافه کرد: میزان جریمه‌ها افزایش ۲۸ درصدی داشته است، اما اگر بخواهیم آن را در مقایسه با ترددها حساب کنیم، تنها دو درصد از ترددها مشمول جریمه شده است.

صدور ۵۰ میلیون جریمه مربوط به سرعت غیرمجاز

سردار حسینی با اشاره به اینکه ۳۳.۵ درصد از کل تخلفات اعمال شده است، گفت: حدود ۵۰ میلیون جریمه مربوط به سرعت غیرمجاز صادر شده و در طول سال جاری یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودروی نوشماره به شبکه حمل و نقلیکشور وارد شده که نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته و نقل و انتقال خودروها در مراکز تعویض پلاک حدود پنج میلیون فقره بوده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۲۱ جلد انواع گواهینامه جدیدالصدور صادر و در مجموع دو میلیون و ۱۵۴ هزار و ۳۲۳ جلد گواهینامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در طول سال گذشته دو میلیون و ۱۸۴ هزار فقره تخلف حادثه‌ساز ثبت شد و در سه مرحله اگر راننده‌ای مرتکب چنین تخلفاتی شود و نمره منفی بگیرد پس از بار سوم گواهینامه وی باطل می‌شود.

سردار حسینی ادامه داد: سال جاری ۲۹ هزار و ۵۱۳ فقره گواهینامه به مرز ابطال رسیده که از این تعداد ۲۹۴۳ فقره ضبط و به سایر هشدار داده شده است، در طول سال جاری برای ۲۸۶ هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو به دلیل خلافی بیش از یک میلیون تومان شکایت ثبت و به مالک خودرو هم اطلاع‌رسانی، همچنین بالغ بر دو میلیون و ۹۰۰ هزار پیامک تخلف و ۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار پیامک اولیه ارسال شده است که البته بیشترین خلافی مربوط به یک دستگاه خودرو با ۶۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که توقیف شده است.

وی تصریح کرد: ۷۵ هزار و ۸۸۴ دستگاه خودرو و ۳۶۸ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها وجود دارند که وسایل نقلیه رسوبی است که پرونده قضائی مفتوح دارند و بعضی دیگر تصادفات جرحی و فوتی داشتند و هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: تهران، مازندران و البرز بیشتر تردد را در سال گذشته داشتند و فارس، کرمان و خراسان رضوی بیشترین فراوانی تصادفات را و خراسان رضوی، تهران و چهارمحال‌وبختیاری بیشترین افزایش تصادفات را داشته‌اند.

سردار حسینی با بیان اینکه تصادفاتی که بیش از سه جان باخته داشته باشند تصادفات مهم هستند، گفت: ۱۹۴ فقره تصادف مهم در سال ۱۴۰۲ باعث شد ۸۷۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست بدهند؛ خودروهای پراید، ساینا و پژو بیشترین فوتی تصادفات را داشته‌اند و رانندگان پراید، ساینا و سمند بیشترین تخلفات رانندگی را مرتکب شده‌اند.

فوت ۷۴ نفر در ۲ روز گذشته به علت حوادث رانندگی

وی بیان داشت: دو میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۲۶ فقره انواع تصادفات در کشور در سال ۱۴۰۲ رخ داد که شدیدترین تصادف در تیرماه در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که شش نفر فوت کردند و ۲۲ نفر مصدوم شدند.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه از پنجشنبه، بیست‌وچهارم اسفند طرح نوروزی پلیس راهور آغاز شده است، گفت: بیش از ۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های مختلف در این طرح در آماده‌باش کامل هستند.

سردار حسینی ادامه داد: در دو روز گذشته ۷۴ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و ۱۷۱۷ نفر نیز مجروح شدند، در همین دو روز گذشته شاهد سه فقره تصادف مهم و شدید بودیم، اولین مورد در استان فارس بود که سه نفر فوت کردند و مورد بعدی محور خرمشهر به اهواز بود که باعث شد پنج نفر جان خود را از دست بدهند و مورد بعدی هرمزگان بود که پنج نفر از اعضای یک خانواده در تصادف جان باختند.

وی گفت: پلیس و به خصوص مجموعه راهور از زحمتکش‌ ترین افراد جامعه هستند که به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام وظیفه‌اند و برنامه‌هایی برای سال آینده در این زمینه اندیشیده شده که یکی از آن‌ها به‌کارگیری بخش‌های خصوصی برای انجام مأموریت‌های پلیس راهور است.

رئیس پلیس راهور فراجا عنوان کرد: نباید تنها در رابطه با انجام وظیفه مردم صحبت کنیم و وزارت صمت، وزارت نفت و همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند تا بتوانیم شهری امن و منضبط در کنار یکدیگر داشته باشیم.

سردار حسینی با بیان اینکه در نوروز هیچ خودرویی بابت داشتن خلافی توقیف نخواهد شد و بعد از چهاردهم فروردین، تمام اعمال قوانین خودرویی صورت می‌گیرد و این موضوع به عنوان عیدی پلیس به شهروندان است، گفت: سال جاری در شش محور اصلی کشور از پهپاد استفاده خواهد شد و در سال آینده نیز جزو برنامه‌های ما تقویت پهپادها برای استفاده و بکارگیری در رفت‌وآمدهای سراسر کشور خواهد بود.

وی در خصوص برنامه‌های پلیس راهور افزود: سیا ساکتی به زودی مهمان خانه‌های مردم خواهد شد که به نوعی نوستالژی برای بسیاری از مردم است و نقش تأثیرگذاری در پیشگیری از سوانح خواهد داشت.

کد خبر 736664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.