راهکارهایی برای پیشگیری از تشنگی در ایام روزه‌داری

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راهکارهای پیشگیری از تشنگی در ایام روزه‌داری را شرح داد و گفت: خوردن چربی‌ها، مواد غذایی سرخ‌کردنی و چرب و مصرف زیاد نمک موجب افزایش عطش روزه‌داران می‌شود.

نسرین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان شمالی با بیان اینکه توصیه می‌شود، مصرف شیرینی‌ها به‌ویژه زولبیا و بامیه کمتر شود، اظهار کرد: نوشیدن شربت سکنجبین، آب‌لیمو یا شربت بیدمشک با گلاب از ایجاد تشنگی زیاد در طول روز پیشگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان موجب بازگشت به رژیم غذایی سالم و متعادل می‌شود، افزود: یک برنامه غذایی متناسب و متعادل با مقدار کافی مواد مغذی، املاح و آب در ماه مبارک رمضان حیاتی است.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر مصرف کافی میوه‌های تازه و سبزیجات، خاطرنشان کرد: روزه‌داران باید چندین وعده میوه و سبزی را در قالب سالاد و دسر از افطار تا سحر مصرف کنند، زیرا این گروه غذایی حاوی مقدار زیادی آب و فیبر است که تا مدت طولانی در روده می‌مانند و موجب کاهش تشنگی فرد می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه خیار یکی از صیفی‌جات مفید برای غلبه بر تشنگی است، اضافه کرد: آب بهترین نوشیدنی در ماه مبارک رمضان است و بهتر است برای مصرف راحت‌تر برش‌هایی از لیموی تازه یا برگ‌های تازه نعنا به آن اضافه شود.

وی ادامه داد: به غیر از آب نوشیدنی‌های دیگر مثل آبمیوه‌های طبیعی از جمله خاکشیر یا شربت آب‌لیمو را نیز در صورت کم‌شیرین بودن می‌توان مصرف کرد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: چای، قهوه و نوشیدنی‌های مشابه به علت داشتن کافئین باعث دفع آب در ساعت‌های اولیه روز و در نتیجه کم‌آبی می‌شوند، اما دوغ به علت داشتن نمک توصیه نمی‌شود.

کد خبر 735794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.