مدیریت هوشمند آب با روش نوآور بارسلون

بارسلون یکی از شهرهای پرجمعیت دنیا است که با مسئله کمبود آب مواجه است و توانست با طراحی نوآورانه یک سیستم مدیریت هوشمند که از هر قطره آب بیشترین بهره را می‌برد، بر این مشکل غلبه کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارسلون دومین شهر پرجمعیت اسپانیا با ۱.۶ میلیون نفر است که به‌لطف استفاده از اینترنت اشیا (IoT) در سیستم مدیریت هوشمند، یک پیشروی اروپایی و جهانی در مدیریت هوشمند آب به شمار می‌آید. سیستم‌های مدیریت هوشمند آب، ابزارهای مدیریتی هستند که از تکنیک‌ها، اصول و فناوری‌های مختلف برای جمع‌آوری، به اشتراک‌گذاری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های شبکه‌های آب برای برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت در لحظه استفاده می‌کنند.

اجرای طرح نوآورانه مدیریت هوشمند آب در بارسلون

چالش‌های سیستم هوشمند مدیریت آب

محیط‌های شهری با چالش‌های عمده‌ای در ارتباط با پیاده‌سازی و نگهداری سیستم‌های مدیریت هوشمند آب مواجه هستند. هزینه‌های بالا برای اجرای زیرساخت‌های هوشمند، عملیات ساختمانی، دستگاه‌ها و سنسورهای مخصوص یکی از مهم‌ترین چالش‌ها به حساب می‌آید. تأمین مالی برای تطبیق شبکه‌های موجود و با الزامات جدید، آموزش افراد شاغل در بخش ساخت، راه‌اندازی و نگهداری زیرساخت‌ها از دیگر پیچیدگی‌های سیستم مدیریت هوشمند است. یک سیستم هوشمند مدیریت آب باید بین مناطق مختلف شبکه آب، هماهنگی ایجاد کند و از دقیق بودن مراحل مختلف از جمع‌آوری داده‌ها تا پردازش آنها اطمینان حاصل کند. حل این چالش‌ها بدون ابزار مدیریتی هوشمند ممکن نیست و نکته شایان اهمیت این است که همه موارد ذکر شده باید به منظور ایجاد راه‌حل‌های پایدار انجام شود.

فشار بر سفره‌های زیرزمینی، به نوبه خود باعث تخریب محیط زیست و حتی ساختمان‌ها می‌شود و موجب فرونشست در خیابان‌های شهر می‌شود، به‌علاوه آلودگی دریاها و سایر منابع آبی که به پایین‌دست منتقل می‌شود، نیاز به نظارت بر کیفیت آب و اقدامات پایدار دارد و این موارد ضروری باید در طراحی یک سیستم مدیریت هوشمند لحاظ شود.

اجرای طرح نوآورانه مدیریت هوشمند آب در بارسلون

مزایای سیستم‌های هوشمند مدیریت آب

از جمله مزایای سیستم‌های مدیریت هوشمند آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ منابع آب، شناسایی مناطق پرمصرف و پیشنهاد راه‌حل‌های جایگزین برای کاهش یا بهبود در الگوی مصرف

صرفه‌جویی در زیرساخت‌های آب، از جمله کامیون‌های حمل آب یا مکان‌یابی نشتی

بهبود مستمر امکانات، از طریق گزارش‌های منظم وضعیت شبکه

کنترل بلادرنگ زیرساخت‌های آب که امکان تصمیم‌گیری سریع به‌منظور ارائه راه‌حل‌های انعطاف‌پذیر را به شهروندان می‌دهد.

اجرای طرح نوآورانه مدیریت هوشمند آب در بارسلون

ابتکارات مدیریت هوشمند آب در بارسلون

بارسلون یکی از متراکم‌ترین شهرها در میان بزرگترین شهرهای اروپا است که این ویژگی با وجود مزایای زیست‌محیطی، چالش‌های محلی از جمله تأمین آب را دشوارتر می‌کند. در سال ۲۰۱۱، این شهر یک شبکه واحد تبادل اطلاعات شهری با لایه‌های متعدد را ایجاد کرد که الگوی سایر شهرها شد. لایه حسگر به نام Sentilo، برای جمع‌آوری داده‌ها طراحی شده است. این لایه اکنون منبع باز است و در جهان منتشر شده است. یک لایه دیگر به نام City OS، برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تصمیم‌گیری، تهیه گزارش و دانش‌افزایی در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این شبکه، سیستم هوشمند بارسلون در سال ۲۰۲۳ و بر اساس اصول پایداری محیطی و اجتماعی برای تأمین ۲۳ شورای شهر ساخته شد. هدف این سیستم، پیاده‌سازی سیستم‌های جمع‌آوری، تصفیه، توزیع، مصرف و پس از آن تصفیه هوشمند است و این کار را با حداکثر تضمین از نظر تأثیر مثبت اجتماعی و اقتصادی انجام می‌دهد.

دستاوردهای سیستم مدیریت هوشمند بارسلون

بارسلون از دهه ۱۹۹۰ راه‌حل‌هایی را آزمایش می‌کند که همیشه با مزایای مورد انتظار یا بهترین نتایج ممکن همراه نبوده است. یکی از نقاط قوت بارسلون عزم آن در راه‌اندازی پروژه‌های بومی است که در صورت موفقیت، می‌توان آن را به سایر شهرداری‌ها و کلان‌شهرها گسترش داد.

اجرای طرح نوآورانه مدیریت هوشمند آب در بارسلون

گزارش تخصصی شرکت آب بارسلون در مورد پایداری، بهترین سند برای تأیید اثربخشی و کارایی سیستم‌های مدیریت هوشمند آب است که بارسلون را به یک مرجع جهانی تبدیل کرده است. نمودار چرخه آب که توسط این شرکت فراهم شده است مهم‌ترین نمودار است که ماهیت دایره‌ای مدل آب را در نظر گرفته است. مرکز راه‌اندازی پروژه‌های دیجیتالی شهر بارسلون، در هوشمندسازی خدمات عمومی و رسیدن به اهداف پایدار نقش کلیدی داشته است. این مرکز با هدف خدمت به عنوان نقطه اتصال بخش دولتی و خصوصی، از کارشناسان مستعد و متخصص برای خدمات عمومی مختلف در شهرستان بهره می‌گیرد.

در کمتر از یک دهه، سیستم مدیریت هوشمند آب بارسلون و منطقه شهری آن، هم در بخش تأسیس زیرساخت‌های جدید و هم در بخش بازسازی و استفاده مجدد از زیرساخت‌های موجود، به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است. در طول این فرایند، یک چرخه مصنوعی آب طراحی شده است که از ویژگی‌های چرخه طبیعی به عنوان راه‌حل استفاده می‌کند.

کد خبر 735743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.